Citat:
Ursprungligen postat av
SandraHson
Bra tänkt, varför brevet skickades till morbrorn istället för polisen. Brevet kan försvinna i polishusets interna postutdelning. Överlämnas det istället direkt till exempelvis spaningsledaren Janne Sundin så blir det rätt, och avsändaren är fortfarande anonym.
Morbrorn överlämnade brevet till polisen den 14 december. Troligen fick morbrorn brevet samma dag.
I DVW-boken står angående brevet (i fotnot 67):
"Brev adresserat till Hugo Boman, 13 december 1948."
(13 december var en måndag).
det är i alla fall högst sannolikt att brevskrivaren visste eller trodde att morbrorn misstänkte violas pappa.
Utöver lögnen i tidningen kan morbrorn uttalat misstankar i privata sammanhang.
Man får komma ihåg att vi inte har hela brevet (ännu), där kan finnas fler ledtrådar.
Det har citerats ur boken tidigare, där finns ett citat till ur brevet, då blir det så här:
"Det finns särskilda orsaker till att jag tillskriver er som ni är släkt till den försvunna Vivi, vi är alla här av den misstanken att hon bragts om livet och gömts i en vak i älven."
........
”Men vad som skall göras skall ske fort medan en läkare kan se om flickan varit vid liv eller om hon kastats död åt vattnet. Det kan dom se på lungorna. Kanske det finns mer att se också. Om det dröjer så länge att kroppen blir i upplösningstillstånd, då blir det svårt att se sånt.
Det är två saker jag ser på för min del. Det är! Om det dröjer för länge och är annonserat som självmord blir fadern arvsberättigad. Om vi hittar flickan genast och läkaren kan ge utlåtande på att hon kastats i vattnet död som vi alla tror då blir fadern arvlös. Dessutom har vi gott bevis men det ska ske fort.”
Citat:
Ursprungligen postat av
DenOtroligaStruten
Till Elgsadel: ........
dina "motstridigheter" uppstår eftersom du redan har en egen "teori" (innan du ens har grundläggande kunskaper om violafallet).
Du tror ju att pappan dödade viola med en träsko (det har du "känt"), och när du stoppar in det här så blir "motstridigt".
Det mest suspekta med morbrorn är att han ljög (senare) om pappan, det är centralt här.
Att morbrorn fick pappan att vänta med polisanmälan till onsd (istället för tisd) kan också vara suspekt.
Kronologin är också viktig: brevet kom en vecka efter polisanmälan. Och morbrorn behöver inte haft nån plan ända från dag 1 (om han hade nån plan)