Citat:
Ursprungligen postat av
Filuren80
Något som står ut är att det var 3 tändare inne på flickans rum?!?! Det i samband med att man inte larmar sos när man ser rök..... och att det går ytterligare 7 minuter från det hon kommer hem tills hon ringer 112?
Var det kanske så att hon ville bli av med tösen?
Stackars barn. Man ska inte skuldbelägga omgivningen, men det känns verkligen som att vänner och familj borde ställt mer krav....
Det där med de tre tändarna i flickans rum stör mig också, rejält. En sak till som slår mig var att det finns åtminstone ett vittne som säger att mamman var klädd i pyjamas och utan skor när de såg henne ute i trapphuset medan ambulanspersonalen höll på med upplivningsförsök av dottern. Samtidigt finns det utredning att mamman sett kamerabilder på rökutveckling i lägenheten och då åkte hem, samt att hon kom till lägenheten ett antal minuter innan hon ringde till SOS. Jag kan inte dra någon annan slutsats än att hon innan ambulans och brandkår kom har bytt om till pyjamas för att det skulle se ut som om hon själv legat och sovit i lägenheten när branden uppstod. Hon har i så fall uppenbart hunnit besinna sig och tänka ut hur det skulle se bäst ut för henne själv, när hon funnit dottern död. Att hon sedan tjuter och gråter när räddningstjänsten kommer är ju inte konstigt - men förmodligen gråter hon minst lika mycket över hur hon har ställt till det för sig själv som över hur det gått för dottern.
Genomgående minns hon i förhören inget annat än hur illa behandlad hon själv blivit och hur dåligt hon själv mått och mår, när hon konfronteras med bevisningen. Jag gissar att hon i och för sig inte haft för avsikt att ta livet av dottern men kanske hon haft en undermedveten önskan att bli av med henne.