2026-06-10, 07:33
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Det jag älskar med Dumpen är hur på fullt allvar skriver att ”bikers” är en grupp man faktiskt kan lita på. Några dagar innan en artikel om att pedofiler kan se ut hur som helst och kan vara vilken Svensson som helst. Istället för ”bikers” kunde det ha varit Svergidemokrater, som minsann ställer upp när det behövs, bara att just de som hade hjärtat på rätt ställe, pröjsade böter och engagerade sig emot övergrepp på barn råkade bli haffad för barnprornografibrott.

Dumma korkade Dumpen har inte lärt sig att en självutnämnd auktoritet inte vinner nån respekt med svepande generaliseringar som att bikers inte är peddos och bara gillar att ha likadana västar och äta på Sibylla.

Det kanske är just denna riktigt osmarta sida som gör att så många ändå köper Dumpens koncept, alltså utöver att man hos de flesta får gillande när man påstår sig arbeta mot övergrepp på barn.

Tänk om Putte och Sara insåg sina begränsningar och värnade sitt, om än skamfilade, varumärke och bytte riktning för att dels bli tagna på allvar och dels för att faktiskt förebygga övergrepp på barn i en större skala. Men då blir ju SoP arbetslösa och riktigt så viktigt är inte deras kall.
Citera
2026-06-10, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo3tys
Det kan vi vara överens om. Det är ofta en familjemedlem eller släkt.
Därför är det bra att det kommer på tapeten när förövaren hängs ut på Dumpen så kommer sannolikt fler offer fram inom den familjen/släkten. Då kan fler få upprättelse och traumabehandling.

Dumpens fiktiva barn fungerar som en ögonöppnare vem gäddan är och dennes historia.
Du har bekräftat att vi är överens om att sexuella övergrepp mot barn till 99.9% begås av närstående av olika grad , de som via yrke och fritid har omedelbar närhet till barn och inte minst någorlunda jämnåriga. Olika typer av undersökningar och domar visar på samma resultat.
Återstår 0,1 % där övergrepp begås i andra sammanhang, miljöer och på nätet.
Dumpens verksamhet utgör en liten del av nätövergreppen. Nu hävdar du , utan några som helst belägg, att merparten av de snart 800 uthängningarna utgörs av sådana som begått sexövergrepp mot barn inom släkten och familjen upprepade gånger. Ingenstans finns det några som helst bevis på att de ca 800 har begått övergrepp tidigare , utan bygger på någon form av s.k. logiska antaganden som görs till absoluta sanningar. Dock är det definitivt sant att en liten del av gäddorna är dömda tidigare vilket har dokumenterats av dumpen. Däremot har inga siffror på eventuella offer som fått upprättelse presenterats , utan svävar fritt omkring i etern och fantasin.
Angående mitt wallraffande och ditt tvivel för att det inte passar ditt narrativ , så kan du själv testa på nätet och om det för dig är moraliskt tveksamt kan du ju alltid fråga dina barn ,grannars och släktingars barn vad de gör när en för dem helt okänd man kontaktar dem på nätet.
Lycka till och välkommen till verkligheten!!
Citera
2026-06-10, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik.Forsmark
Jag tror inte riktigt att du läser det som faktiskt står.

Sa jag att det ena var bra och det andra var dåligt? Nej, det gjorde jag inte.

Det vore därför klädsamt om du läste texten en gång till, och gärna en gång extra om det fortfarande känns oklart. Förstår du ändå inte vad som avses, så fråga hellre vad jag menar än att fylla i luckorna med egna antaganden och sedan argumentera mot sådant jag aldrig påstått.

Nu ska jag iväg och ta hand om hästen.

Komiskt hur flytande du är med dina åsikter.
Ett tips är att stick to your guns så att säga.
Citera
2026-06-10, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takanashi
Du har bekräftat att vi är överens om att sexuella övergrepp mot barn till 99.9% begås av närstående av olika grad , de som via yrke och fritid har omedelbar närhet till barn och inte minst någorlunda jämnåriga. Olika typer av undersökningar och domar visar på samma resultat.
Återstår 0,1 % där övergrepp begås i andra sammanhang, miljöer och på nätet.
Dumpens verksamhet utgör en liten del av nätövergreppen. Nu hävdar du , utan några som helst belägg, att merparten av de snart 800 uthängningarna utgörs av sådana som begått sexövergrepp mot barn inom släkten och familjen upprepade gånger. Ingenstans finns det några som helst bevis på att de ca 800 har begått övergrepp tidigare , utan bygger på någon form av s.k. logiska antaganden som görs till absoluta sanningar. Dock är det definitivt sant att en liten del av gäddorna är dömda tidigare vilket har dokumenterats av dumpen. Däremot har inga siffror på eventuella offer som fått upprättelse presenterats , utan svävar fritt omkring i etern och fantasin.
Angående mitt wallraffande och ditt tvivel för att det inte passar ditt narrativ , så kan du själv testa på nätet och om det för dig är moraliskt tveksamt kan du ju alltid fråga dina barn ,grannars och släktingars barn vad de gör när en för dem helt okänd man kontaktar dem på nätet.
Lycka till och välkommen till verkligheten!!

Om vi är överens om att det ofta är inom släkt/familj håller jag med.
Men det är nog inte ovanligt att den kategorin begår brott utanför den sfären.
Kanske tar ett yrke på dagis, skola eller liknande.
Många av dem söker nog offer på nätet också.
Du verkar anse att det ena utesluter det andra. Det är vi inte överens om.

Skillnaden är väl att du sökte barn på nätet och Dumpen söker gäddor?
Citera
2026-06-10, 11:40
Medlem
Citat:
Om vi är överens om att det ofta är inom släkt/familj håller jag med.
Men det är nog inte ovanligt att den kategorin begår brott utanför den sfären.
Kanske tar ett yrke på dagis, skola eller liknande.
Många av dem söker nog offer på nätet också.
Du verkar anse att det ena utesluter det andra. Det är vi inte överens om.

Skillnaden är väl att du sökte barn på nätet och Dumpen söker gäddor?
Ovanligt, kanske och nog är ju knappast en majoritet som du vill hävda.
Ja, jag sökte det för att kontrollera hur vanligt det är att barn svarar för dem helt okända män som visar bild och uppger ålder, således helt enkelt en koll på verkligheten. Har du någonting emot att verkligheten undersöks och varför i så fall?
Skillnaden är att du och dumpen dumförklarar svenska fjortisar , när de i verkligheten agerar på ett klokt sätt genom att inte svara för dem helt okända män.
Senast redigerad av Takanashi 2026-06-10 kl. 11:45.
Citera
2026-06-10, 11:46
Medlem
Citat:
Ovanligt, kanske och nog är ju knappast en majoritet som du vill hävda.
Ja, jag sökte det för att kontrollera hur vanligt det är att barn svarar för dem helt okända män som visar bild och uppger ålder, således helt enkelt en koll på verkligheten. Har du någonting emot att verkligheten undersöks och varför i så fall?

Ja du återkommer till ditt argument att varje gädda är förstagångsförbrytare. Angående att det är ovanligt. Och att "barn, dumpen" lockar dem till att vilja träffas. Vart vill du komma med ditt argument jag förstår inte? Gäddorna dyker ju upp till träffar oavsett vad du tycker. Om din granskning är så bra borde du lämna in den till en tidning. Problemet är att de skulle skratta åt dig med dit scoop.

Som jag skrev tidigare, Dumpen fiskar efter gäddor. Du fiskar efter barn.
Många kommer ju också in via tips som jag skrivit tidigare.
Citera
2026-06-10, 12:10
Medlem
Citat:
Ja du återkommer till ditt argument att varje gädda är förstagångsförbrytare. Angående att det är ovanligt. Och att "barn, dumpen" lockar dem till att vilja träffas. Vart vill du komma med ditt argument jag förstår inte? Gäddorna dyker ju upp till träffar oavsett vad du tycker. Om din granskning är så bra borde du lämna in den till en tidning. Problemet är att de skulle skratta åt dig med dit scoop.

Som jag skrev tidigare, Dumpen fiskar efter gäddor. Du fiskar efter barn.
Många kommer ju också in via tips som jag skrivit tidigare.
Vore tacksam om du inte lägger ord i min mun. Det är en strategi du använder när du saknar argument beroende på bristande intellektuell förmåga. Totalt oärligt rakt igenom.
Var har jag påstått att alla gäddor är förstagångsförbrytare och är de överhuvudtaget förbrytare ur juridisk synpunkt.?
Var har jag hävdat att barn lockar gäddorna till att träffas?
Jag betackar mig för ditt rabiata , oärliga och falska nonsens och förvänta dig inga svar i fortsättningen från min sida.
Jag kan lika gärna debattera med en vägg istället för att kasta pärlor för svin
Citera
2026-06-10, 12:14
Medlem
Citat:
Vore tacksam om du inte lägger ord i min mun. Det är en strategi du använder när du saknar argument beroende på bristande intellektuell förmåga. Totalt oärligt rakt igenom.
Var har jag påstått att alla gäddor är förstagångsförbrytare och är de överhuvudtaget förbrytare ur juridisk synpunkt.?
Var har jag hävdat att barn lockar gäddorna till att träffas?
Jag betackar mig för ditt rabiata , oärliga och falska nonsens och förvänta dig inga svar i fortsättningen från min sida.
Jag kan lika gärna debattera med en vägg istället för att kasta pärlor för svin

Du skrev ju att det inte var en majoritet. Alltså att gäddorna inte begick brott utanför sfären.
Det jag menar med förstagångsförbrytare.

Hela dit scoop handlade väl om att barn inte träffade 50+ på nätet?
Och Dumpens metod var fel?
Citera
2026-06-10, 12:55
Medlem
Bra krönika av Patrik.
Om medias fokus.

https://dumpen.se/2026/06/10/verkligheten-ute-pa-vagarna-och-bilden-i-medierna/

Citat:
Varför verkar vissa journalister känna ett större behov av att granska dem som uppmärksammar övergrepp än dem som faktiskt utsätter barn för dem?

Det är frågor som förtjänar att ställas.
Citera
2026-06-10, 13:59
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Så att prata löser alla problem, fiskaren fick prata men tog det ändå.

Upprättelse vad är det, och bara man får det så är allt löst? Jo just Dumpen känner sig nöjd och klar med detta när den så kallade upprättelsen infaller som ett halleluja.

Hur kan man tro att det löser alla problem, just detta att den skyldige straffas. Någon marginell lindring kan ske, men det behövs andra grejer.

Så om någon blir tagen under fylla och inte minns av vem, så är det just därför för alltid kört att nå någon harmoni. Fan vad folk försöker förenkla komplicerade funktioner.
Dumpen har lyft och därmed uppmärksammat problemet sexuellt utnyttjande av barn och unga.
Fler pratar om det nu vilket är bra. Det gör att fler vågar berätta vad de har varit med om. De är inte ensamma om sin smärta och skam. Ja, det är tystnaden som dödar.
Det är ju t.ex allmänt känt att barn som har en dålig uppväxt klarar sig bättre om det finns någon utomstående som de kan vända sig till och prata med än de barn som inte har det.
Citera
2026-06-10, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Dumpen har lyft och därmed uppmärksammat problemet sexuellt utnyttjande av barn och unga.
Fler pratar om det nu vilket är bra. Det gör att fler vågar berätta vad de har varit med om. De är inte ensamma om sin smärta och skam. Ja, det är tystnaden som dödar.
Det är ju t.ex allmänt känt att barn som har en dålig uppväxt klarar sig bättre om det finns någon utomstående som de kan vända sig till och prata med än de barn som inte har det.

Det stämmer. Tystnaden är förövarens bästa vän.
Citera
2026-06-10, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Att dumpen har uppmärksammat att det finns vuxna som jagar barn och unga på nätet är absolut otvivelaktigt. Frågan som ställs bland många är till vilket pris och går det att göra på andra sätt?
I övrigt slår du in öppna dörrar som varit välkänt sedan länge och har noll koppling till dumpen, men du kanske har varit totalt ovetande tidigare kring barns uppväxt.
Kan du redogöra för på vilket sätt dumpen lyft och vad grundar du dig på att fler talar om dumpen och problemen de uppmärksammar?
Klarar du av att svara på frågorna utan svara på dessa med en fråga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in