2026-06-10, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Nej, det är en bostadsrätt så du kommer äga den.

Jo det fattar jag men om de ska ge bort den så får man den utan lån. Man betalar sin avgift och så äger man den. Det var mer frågan...
Citera
2026-06-10, 12:28
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiert-Munning
Det finns i stort sett inga lägenheter alls i hålan Hällefors men såhär kan ett hus se ut. 250k i utrop. Det är det tveksamt om man får. Ägaren, sannolikt ett dödsbo, har inte gjort ett skit sedan 1975 med undantag av att ha köpt en micro på 90-talet. Annars ser det ut precis som ni föreställer er.
https://www.hemnet.se/bostad/villa-3rum-hallefors-hallefors-kommun-klingbergsvagen-10-21733018

Vilken jävla bonnhåla. Det finns garanterat noll och inga arbeten på orten och dessutom ligger Hällefors mitt i skogen. Filipstad är närmaste köping och letar man efter faktiskt bebyggelse så är det Karlskoga som ligger närmast till. Det finns ingen som vill bo där frivilligt. Inte ens om jag kunde livnära mig online hade jag velat bo där. Fyrtusen invånare, sannolikt är 75% över 60. Resten är inavlade av andra skäl.
Snacka om tidskapsel! Fin trädgård.
Citera
2026-06-10, 12:32
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Jo det fattar jag men om de ska ge bort den så får man den utan lån. Man betalar sin avgift och så äger man den. Det var mer frågan...

Japp, man får besittningsrätten av den eller hur det nu är man säger med bostadsrätter. Avgiften får du givetvis också betala.

Räkna sen med att kanske behöva lämna tillbaka den till föreningen den dagen du vill flytta om inget specifikt skett på orten så bostäderna faktiskt fått ett värde men i hällefors ska du nog inte hoppas för mycket.
Citera
2026-06-10, 12:41
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Bygden är inte bättre. Tittar på Hällefors via Google Maps nu. 30% av bebyggelsen utgörs av ett stålverk och vad jag tror är en pelletsfabrik. Resten är små en- och tvåplanshus. Järnvägen går rakt igenom bebyggelsen. Det ser ut som början på en stad i Cities Skylines när man börjat bygga lite hus och kastat ut ett par random industrier för att inte gå bankrutt. En Icabutik, faktiskt ett systembolag (nåt ska man väl ha att göra om kvällarna mellan skiftena på pelletsfabriken) och en moské. Det är typ allt. Sedan är det lite småföretag av typen Lelles Ved & Porr som ligger utslängda i gamla gistna ruckel. Nån thaikärring som har en massagestudio (säkert utan happy ending). Den som flyttar hit gör det för att fly från livet. Det finns ingen annan förklaring.
Citera
2026-06-10, 12:44
Medlem
Citat:

Ja det där var verkligen som att flytta rakt in i min ungdoms sjuttiotal! Torde vara intressant för 80-90-talisterna, de verkar helgalna i sjuttiotalsstil ( ett av bottennappen stilmässigt enligt mig) .För en billig peng får man ett troligt gediget om än trist hus samt en stor o fin trädgård. Såg att det var budgivning så helt hopplöst kan marknaden ej vara i Hällefors, i alla fall inte för hus.
Citera
2026-06-10, 12:45
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Bygden är inte bättre. Tittar på Hällefors via Google Maps nu. 30% av bebyggelsen utgörs av ett stålverk och vad jag tror är en pelletsfabrik. Resten är små en- och tvåplanshus. Järnvägen går rakt igenom bebyggelsen. Det ser ut som början på en stad i Cities Skylines när man börjat bygga lite hus och kastat ut ett par random industrier för att inte gå bankrutt. En Icabutik, faktiskt ett systembolag (nåt ska man väl ha att göra om kvällarna mellan skiftena på pelletsfabriken) och en moské. Det är typ allt. Sedan är det lite småföretag av typen Lelles Ved & Porr som ligger utslängda i gamla gistna ruckel. Nån thaikärring som har en massagestudio (säkert utan happy ending). Den som flyttar hit gör det för att fly från livet. Det finns ingen annan förklaring.
Ja det är ett unikum dessa gamla bruksorter som en gång i tiden blomstrade!
Funderar du på att flytta dit? Lelles Ved & Porr samt nån Thaikärring som har en massagestudio väger ju rätt tungt ändå.
Citera
2026-06-10, 12:46
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
Inte ens om jag kunde livnära mig online hade jag velat bo där. Fyrtusen invånare, sannolikt är 75% över 60.
Den enda charmen i det är ju att man slipper se svartskallar. Något som kanske skulle funka vore att hyra ut kanoter till Tyskar då det finns gott om vattendrag i trakten.
Citera
2026-06-10, 12:46
Medlem
Synd att där fanns moské, tänkte att detta kanske var ett ställe att fly mångkulturens välsignelser och som kunde vara dragplåster för att få svenskar som kan distansarbeta att flytta dit
Citera
2026-06-10, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Vilka tror ni kommer att slå till på det här erbjudandet?

https://www.sverigesradio.se/artikel/tomma-bostadsratter-skanks-bort-gratis-i-hallefors
Det blir väl alla fattiga. Sedan efter ett tag ska husen rivas och då står de väl där hemlösa sedan.
Filipstad gick ju under vid invällandet 2015 och jag vet åtminstone en svensk mamma med barn som miste sin bostad till förmån för en nyanländ.
Jag undrar om det var det som hände i Hällefors också, att en stor mängd nyanlända bebodde lägenheterna och att de människorna nu skingrats för vinden? Ordföranden säger i alla fall att för bara några år sedan var det högt tryckt på de här lägenheterna i Hällefors.
Citera
2026-06-10, 12:47
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Citat:
Ja det är ett unikum dessa gamla bruksorter som en gång i tiden blomstrade!
Funderar du på att flytta dit? Lelles Ved & Porr samt nån Thaikärring som har en massagestudio väger ju rätt tungt ändå.

Förvisso. Ting Tong kan nog ha rätt mjuka händer.

Nej, jag avvaktar nog. Vi får se om det dyker upp nånting närmare människobyn.
Citera
2026-06-10, 12:49
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Förvisso. Ting Tong kan nog ha rätt mjuka händer.

Nej, jag avvaktar nog. Vi får se om det dyker upp nånting närmare människobyn.
Jag funderar faktiskt på att besöka hålen på semestern. Kan bli en trevlig roadtrip.
Undrar om det finns nån sunkpizzeria eller liknande som serverar fulöl?
Citera
2026-06-10, 12:51
Medlem
Tantradyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Husen ser gamla ut. Varför äger föreningen lägenheterna?

Kanske blivit återlämnade av flyttande som inte lyckats sälja dem. Tycks ha i bakhuvudet att man har rätt att göra så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in