2026-06-10, 11:19
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
I Hällefors står flera bostadsrätter tomma och nu ska fem lägenheter skänkas bort gratis.

Bakgrunden är befolkningsminskning, en åldrande befolkning och unga som flyttar, vilket pressar bostadsrättsföreningens ekonomi när avgifter uteblir.

Ordföranden Flemming Jörgensen beskriver hur det för några år sedan var högt tryck på lägenheterna.

Vilka tror ni kommer att slå till på det här erbjudandet?

https://www.sverigesradio.se/artikel/tomma-bostadsratter-skanks-bort-gratis-i-hallefors
Senast redigerad av BombaySaphire 2026-06-10 kl. 11:45.
Citera
2026-06-10, 11:23
Medlem
Det är så marknaden fungerar mindre efterfrågan/invandring så finns "överskott", priserna går ner.
Citera
2026-06-10, 11:27
Medlem
triptykens avatar
Finns det jobb i Hällefors?
Citera
2026-06-10, 11:28
Medlem
Connykrims avatar
Så man får en lägenhet utan lån o dylikt?
Citera
2026-06-10, 11:28
Moderator
Chantres avatar
Husen ser gamla ut. Varför äger föreningen lägenheterna?
Citera
2026-06-10, 11:32
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Så hade vi också där jag är uppväxt. Många lägenheter såldes för 1kr bara för att bli av med dem.

Sålde min 3½ i ett område för runt 30 000kr för snart 30 år sen, Nu kostar samma lägenhet dryga miljonen då min mamma äger en lägenhet i samma område.
Citera
2026-06-10, 11:32
Medlem
Det är väl folk som har fått jobb på annat håll och snabbt vill bli av med sin gamla bostad då den annars kommer att stå och ticka månadsavgifter även om den är tom. Skräcken är att den aldrig blir såld, jag vet inte om man kan lämna tillbaka den till föreningen för att slippa denna boja.
Citera
2026-06-10, 11:51
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Det är väl folk som har fått jobb på annat håll och snabbt vill bli av med sin gamla bostad då den annars kommer att stå och ticka månadsavgifter även om den är tom. Skräcken är att den aldrig blir såld, jag vet inte om man kan lämna tillbaka den till föreningen för att slippa denna boja.
Jo bostadsrätten kan du lämna över till föreningen (utan ersättning), om ingen vill köpa den av dig.
Har du banklån med bostadsrätten som säkerhet då blir det värre.
Då behöver du cash för att lösa lånet, då du inte längre har någon säkerhet i form av bostaden.
Citera
2026-06-10, 12:05
Medlem
Ja frågan är väl hur man får den? Som en hyresrätt fast man äger den?
Citera
2026-06-10, 12:12
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Tro det, eller ej, men 1974 kunde man få HSB lägenheter gratis i Handen utanför Stockholm.
Citera
2026-06-10, 12:22
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Ja frågan är väl hur man får den? Som en hyresrätt fast man äger den?

Nej, det är en bostadsrätt så du kommer äga den.
Citera
2026-06-10, 12:24
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Det finns i stort sett inga lägenheter alls i hålan Hällefors men såhär kan ett hus se ut. 250k i utrop. Det är det tveksamt om man får. Ägaren, sannolikt ett dödsbo, har inte gjort ett skit sedan 1975 med undantag av att ha köpt en micro på 90-talet. Annars ser det ut precis som ni föreställer er.
https://www.hemnet.se/bostad/villa-3rum-hallefors-hallefors-kommun-klingbergsvagen-10-21733018

Vilken jävla bonnhåla. Det finns garanterat noll och inga arbeten på orten och dessutom ligger Hällefors mitt i skogen. Filipstad är närmaste köping och letar man efter faktiskt bebyggelse så är det Karlskoga som ligger närmast till. Det finns ingen som vill bo där frivilligt. Inte ens om jag kunde livnära mig online hade jag velat bo där. Fyrtusen invånare, sannolikt är 75% över 60. Resten är inavlade av andra skäl.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in