2026-06-12, 13:50
  #109
Medlem
Jag började i rätt ordning, kollade efter jobb. Det finns ett jobb jag skulle kunna ta men vikariat. Där är lit för sort att flytta om det bara är ett vikariat och alldeles tok för liten arbetsmarknad om det jobbet inte passar bra.
Citera
2026-06-12, 17:44
  #110
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Husen ser gamla ut. Varför äger föreningen lägenheterna?


Citat:
Ursprungligen postat av Tantradys
Kanske blivit återlämnade av flyttande som inte lyckats sälja dem. Tycks ha i bakhuvudet att man har rätt att göra så.

Ja, man kan avsäga sig en Bostadsrätt:


Citat:
Avsägelse

11 § En bostadsrättshavare får avsäga sig bostadsrätten tidigast efter två år från upplåtelsen och därigenom bli fri från sina förpliktelser som bostadsrättshavare. Avsägelsen skall göras skriftligen hos styrelsen.

Vid en avsägelse övergår bostadsrätten till föreningen vid det månadsskifte som inträffar närmast efter tre månader från avsägelsen eller vid det senare månadsskifte som angetts i denna.
Citera
2026-06-14, 03:03
  #111
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ludvig.Rudolf
Både moské och orientlivs tydligen.

Kommentarer överflödiga

Så man kan nästan förutsätta att det är få judar i Hällefors? Bra ställe för ariska svenskar alltså.
Citera
2026-06-14, 03:31
  #112
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Så hade vi också där jag är uppväxt. Många lägenheter såldes för 1kr bara för att bli av med dem.

Sålde min 3½ i ett område för runt 30 000kr för snart 30 år sen, Nu kostar samma lägenhet dryga miljonen då min mamma äger en lägenhet i samma område.
Ja det är kul att jag fick gå bostadslös pga ekonomiskt våld hemifrån medan min mormors karl sålde sin lägenhet för 1000 kr för att vi barn skule ha ett boende och jag var ju först ut, fick gå bostadslös istället och hälften av mitt socialbidrag tog min mamma också. De sålde lägenheten för 10 000 men idag går de för 7-800 000 kr. Allt för att göra en snabb förtjänst och att de sket i oss barns behov av bostad.

Lägenheter fick de flesta som kunde lägga 1000 kr. Stor priskillnad idag. Du får minst 600 000kr för lägenheterna som du behövde ge 1000 kr för förr.

Men när de avfolkas så är kanske inte sannoliktheten hög för prishöjningar sedan.
Citera
2026-06-14, 09:48
  #113
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TramsPostaren
Ja det är kul att jag fick gå bostadslös pga ekonomiskt våld hemifrån medan min mormors karl sålde sin lägenhet för 1000 kr för att vi barn skule ha ett boende och jag var ju först ut, fick gå bostadslös istället och hälften av mitt socialbidrag tog min mamma också. De sålde lägenheten för 10 000 men idag går de för 7-800 000 kr. Allt för att göra en snabb förtjänst och att de sket i oss barns behov av bostad.

Kan du utveckla detta?
Skulle han sålt den till dig istället? Antar att han sålde den för att han flyttade ihop med din mormor?
Att låta dig bo i den utan att du blev ägare skulle vara andrahandsuthyrning som krävde tillstånd.
Citera
2026-06-14, 15:04
  #114
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Kan du utveckla detta?
Skulle han sålt den till dig istället? Antar att han sålde den för att han flyttade ihop med din mormor?
Att låta dig bo i den utan att du blev ägare skulle vara andrahandsuthyrning som krävde tillstånd.
Nej, min mormors karl sålde lägenheten till min mamma och hennes sambo för tusen kronor (de fifflade med bidragen varpå han stod skriven på annan adress), för att vi ungar blev äldre och behövde bostad. Istället tvingades jag bo i sambons hyreslägenhet och de stal halva mitt socialbidrag i "hyra" samtidigt som jag vägrades hjälp till egen bostad och även lurades från att gå på möten med soc i frågan. Har läst pappren nyligen och det stämmer inte att jag hade fått tider vilket innebär att min manma fick det och kastade dem för att sätta mig i sin pojkväns lägenhet och kräva 1200 kr i månaden. Hade jag fått hjälp av soch hade jag haft 3000 kr att leva på i månaden, istället fifflade de och gjorde det omöjligt för mig att överleva samtidigt som jag inte kunde studera eftersom jag varken fick bo hemma eller samhället accepterar att ge försörjningsstöd till någon under 21 som studerar på gymnasiet.

Så jag fick varken gå i skolan, bo hemma eller ha pengar som ens räckte ordentligt till mat och nödvändigheter.

Givetvis så hade jag istället kunnat bo i lägenheten men de sålde den för 10 000 för att de gav blanka fan i var vi umgar bodde så länge de fick bidrag och vi då stod skrivna hemma samt min mammas sambo stod skriven på andra adresser.

Nej min mormor och han har alltid varit särbos. Jag vet inte varför han sålde den utan vad jag uppfattade det som var det för att trygga boende åt oss ungar. V hade bara 4 sovrum på 8 personer vilket innebär att jag sparkades ut regelbundet eftersom man var mer intresserad av att behålla pengarna för mig än att låta mig ha ett eget boende. Jag fick aldrig pengar de längre perioder jag var utkastad som tonåring då min mamma alltid ansåg att det var hennes privata pengar, barnbidrag, underhåll, bostadsbidrag osv. Kläder och mat till mig ingick inte i bågpt man ansåg att jag behövde ha regelbundet.

Min mamma gick på socialbidrag och kunde därmed inte ha lägenheten i sitt namn. Hennes pojkvän är en fullständigt vidrig människa.
Roligt iallafall var att någon slog sönder hans husvagn 2 gånger och jag tror att även hans bil slogs sönder en gång. Minns inte riktigt. Fanns uppenbart fler som hade ett horn i sidan till honom. Det var en riktig jävla idiot och de la pengar på sådant istället. Bil, husvagnar, datorprylar osv. Åt ute lär de gjort dagligen också då de alltid åkte iväg på eftermiddagarna framåt kvällen när de ville ha godis och skräp.

Iallafall är det bästa att han var så sniken att han smabbt sålde lägenheten för 10 000 än behöll den och fick se den öka i värde.
Citera
2026-06-14, 15:24
  #115
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TramsPostaren
Nej, min mormors karl sålde lägenheten till min mamma och hennes sambo för tusen kronor (de fifflade med bidragen varpå han stod skriven på annan adress), för att vi ungar blev äldre och behövde bostad. Istället tvingades jag bo i sambons hyreslägenhet och de stal halva mitt socialbidrag i "hyra" samtidigt som jag vägrades hjälp till egen bostad och även lurades från att gå på möten med soc i frågan. Har läst pappren nyligen och det stämmer inte att jag hade fått tider vilket innebär att min manma fick det och kastade dem för att sätta mig i sin pojkväns lägenhet och kräva 1200 kr i månaden. Hade jag fått hjälp av soch hade jag haft 3000 kr att leva på i månaden, istället fifflade de och gjorde det omöjligt för mig att överleva samtidigt som jag inte kunde studera eftersom jag varken fick bo hemma eller samhället accepterar att ge försörjningsstöd till någon under 21 som studerar på gymnasiet.

Så jag fick varken gå i skolan, bo hemma eller ha pengar som ens räckte ordentligt till mat och nödvändigheter.

Givetvis så hade jag istället kunnat bo i lägenheten men de sålde den för 10 000 för att de gav blanka fan i var vi umgar bodde så länge de fick bidrag och vi då stod skrivna hemma samt min mammas sambo stod skriven på andra adresser.

Nej min mormor och han har alltid varit särbos. Jag vet inte varför han sålde den utan vad jag uppfattade det som var det för att trygga boende åt oss ungar. V hade bara 4 sovrum på 8 personer vilket innebär att jag sparkades ut regelbundet eftersom man var mer intresserad av att behålla pengarna för mig än att låta mig ha ett eget boende. Jag fick aldrig pengar de längre perioder jag var utkastad som tonåring då min mamma alltid ansåg att det var hennes privata pengar, barnbidrag, underhåll, bostadsbidrag osv. Kläder och mat till mig ingick inte i bågpt man ansåg att jag behövde ha regelbundet.

Min mamma gick på socialbidrag och kunde därmed inte ha lägenheten i sitt namn. Hennes pojkvän är en fullständigt vidrig människa.
Roligt iallafall var att någon slog sönder hans husvagn 2 gånger och jag tror att även hans bil slogs sönder en gång. Minns inte riktigt. Fanns uppenbart fler som hade ett horn i sidan till honom. Det var en riktig jävla idiot och de la pengar på sådant istället. Bil, husvagnar, datorprylar osv. Åt ute lär de gjort dagligen också då de alltid åkte iväg på eftermiddagarna framåt kvällen när de ville ha godis och skräp.

Iallafall är det bästa att han var så sniken att han smabbt sålde lägenheten för 10 000 än behöll den och fick se den öka i värde.

Och allt detta hände i Hällefors eller vad har det med ämnet att göra?

I Hällefors är det ju inge skenförsäljningar utan värdet på BR är inte högre.
Citera
2026-06-14, 21:26
  #116
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Och allt detta hände i Hällefors eller vad har det med ämnet att göra?

I Hällefors är det ju inge skenförsäljningar utan värdet på BR är inte högre.
Gällande att man förr hade mer eller mindre gratis bostadsrätter i många städer, även de större.

Det första inlägget jag slrev i tråden går att läsa om mam undrar vad jag svarar på och utvecklar lring. Tänk istället för att fortsätta citera mig.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in