2026-06-09, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
https://www.expressen.se/kultur/kulturdebatt/skaparen-svts-beslut--en-seger-for-nick-alinia/

Så det kommer avsnittet kommer sändas?

Han är skapare av programmet. Han har inte fått godkänt av politiska officeren för sin produktion.
Citera
2026-06-09, 22:42
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ptp910
Läs på åtminstone innan du uttrycker dig tvärsäkert. Från svt:

Jag är påläst. Kanske du själv skulle kolla vad som skrivits innan du uttrycker dig tvärsäkert. Det är inte innehållet i programmet utan Alinia som person.

Från DN:s intervju med ansvarig på SVT:

Citat:
Alinia har trakasserat journalister och oliktänkande. Han ger uttryck för en rasistisk ideologi. Han har samröre med den våldsbejakande högerextrema miljön. Enskilda handlingar kan relativiseras i oändlighet, som provokationer, missförstånd eller feltolkningar. Sammantaget kan han inte likställas med vilken opinionsbildare eller aktivist som helst.

Public service ska värna åsiktsmångfald och ge utrymme för en bred samhällsdebatt. Men uppdraget innebär inte neutralitet inför antidemokratiska idéer eller aktörer som systematiskt undergräver grundläggande demokratiska värden. Och då räcker det inte att vi gör vårt jobb genom att granska och bemöta uttalanden, ansvaret måste sträcka sig till att inte låta en aktör som Alinia framstå som en självklar del av det offentliga samtalet.

SVT kan granska och bemöta åsikter, men den kan inte lyfta en aktör som beter sig som Alinia.

Är man inte tappad bakom en vagn så är det hur självklart som helst.

Och det har inget med åsikter att göra, det är ju inte ens ett sånt program. Bara med "dålig vandel"...

Citat:
Ursprungligen postat av Ptp910
Problemet är att svt nu helt öppet tycker det är ok att censurera oliktänkande.

Skrattretande. Vad exakt är det som "censureras"?
Om Alinia hade kläckt ur sig politisk propaganda hade avsnittet inte klarat sig sig genom innehållsgranskning, så kanske det är hans humor som "censureras"...?

Och nu är det jag vet inte hur många som gått igång på högvarv för att det är så himmelens synd om Alinia för att han inte får vara med i ett korkat humorprogram i SVT. Han är "censurerad", "cancellerad", "förföljd" och gud vet vad. Det är nåt slags "buhuu-offermentalitet" på steroider. Snacka om att koka soppa på en spik. Eller göra en höna av en fjäder. Jisses...
Citera
2026-06-09, 22:57
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
En modern, narcissistisk, slug nazist är inte nazist officiellt,
han använder bara subtila signaler för nazism.

👌 WP, white power.

Generalisering och missbruk av en rktigt obehaglig och farlig ideologi. Då är alla AFA och Palestinaaktivister Stalinister.
Citera
2026-06-09, 22:58
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Och nu är det jag vet inte hur många som gått igång på högvarv för att det är så himmelens synd om Alinia för att han inte får vara med i ett korkat humorprogram i SVT. Han är "censurerad", "cancellerad", "förföljd" och gud vet vad. Det är nåt slags "buhuu-offermentalitet" på steroider. Snacka om att koka soppa på en spik. Eller göra en höna av en fjäder. Jisses...
Nazisterna är extremt lättkränkta, rena snöflingorna.
Citera
2026-06-10, 03:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
https://www.expressen.se/kultur/kulturdebatt/skaparen-svts-beslut--en-seger-for-nick-alinia/

Så det kommer avsnittet kommer sändas?

Nej. Chefen har sagt sitt och då är det bara för Lindgren att foga sig såvida han inte vill bli petad.
Citera
2026-06-10, 04:08
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man.down
Nej. Chefen har sagt sitt och då är det bara för Lindgren att foga sig såvida han inte vill bli petad.
Jag fattar faktiskt inget, ska han få vara med eller inte?. Om inte är det kanske en lika stor förlust av förtroende för objektiv media som vi såg i usa med CNN och NCBS osv. Om inte en kritiker kan komma fram, vad har vi då public service ens till?
Citera
2026-06-10, 04:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Jag fattar faktiskt inget, ska han få vara med eller inte?. Om inte är det kanske en lika stor förlust av förtroende för objektiv media som vi såg i usa med CNN och CCS osv. Om inte en kritiker kan komma fram, vad har vi då public service ens till?

Han har redan varit med och spelat in avsnittet, men nu kommer det inte sändas då pressen blev för hög från kulturvänstern. Ansvarig säger att det är för att Nick har fel värdegrund, dessutom ljuger hon om hans förfaranden på sociala medier och IRL. Att subtweeta någon är inte samma sak som att hålla med eller ge godkännande, exempelvis.
Citera
2026-06-10, 04:15
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man.down
Han har redan varit med och spelat in avsnittet, men nu kommer det inte sändas då pressen blev för hög från kulturvänstern. Ansvarig säger att det är för att Nick har fel värdegrund, dessutom ljuger hon om hans förfaranden på sociala medier och IRL. Att subtweeta någon är inte samma sak som att hålla med eller ge godkännande, exempelvis.
Åhh herregud, varför ens försöka då? LIGG PÅ SVT, SKICKA MAIL OSV, VI SKA FÅ ALINA TILLBAKA!
Citera
2026-06-10, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Jag är påläst. Kanske du själv skulle kolla vad som skrivits innan du uttrycker dig tvärsäkert. Det är inte innehållet i programmet utan Alinia som person.

Från DN:s intervju med ansvarig på SVT:

SVT kan granska och bemöta åsikter, men den kan inte lyfta en aktör som beter sig som Alinia.

Är man inte tappad bakom en vagn så är det hur självklart som helst.

Och det har inget med åsikter att göra, det är ju inte ens ett sånt program. Bara med "dålig vandel"...

Skrattretande. Vad exakt är det som "censureras"?
Om Alinia hade kläckt ur sig politisk propaganda hade avsnittet inte klarat sig sig genom innehållsgranskning, så kanske det är hans humor som "censureras"...?

Citat:
Nazisterna är extremt lättkränkta, rena snöflingorna.

Och så direkt med nazist-stämpeln. Ge mig ett konkret exempel då på vad Alinia gjort som är så fruktansvärt och nazistiskt. Jag har försökt hitta detta, men det enda jag sett är att han offentliggjort vänsterpolitiker som betett sig allmänt illa. När programmet dessutom inte verkar ha något problem med Hamas-sympatisörer blir det svårt för mig att dra andra slutsatser än att det är politiskt motiverat.

Men eftersom du säger det är självklart att utesluta någon som.beter sig som Alinia borde det inte vara svårt för dig att dela några exempel på vad för beteende han har uppvisat som visat att han har en antidemokratisk värdegrund. (Till skillnad från Hamas-sympatisörer, herregud, nu blir det skrattretande.)
Citera
2026-06-10, 07:32
Avstängd
Grejjen med Nick Alinia är att han är pers och väldigt långväga invandrare. Alltså vi ska inte ta in hela Persien till Sverige! Fast man kan ju lobba för att just han med sina västliga värderingar ska få en bättre behandling än alla andra invandrare från arabiska trakter. Fast om man ska vara brutalt ärlig så har vi utsatts för så mycket inbördeskrig och attacker att även Nick Alinia måste packa resväskan och t.ex. bo i Turkiet och bli kristen armeno-fil samt göra statskupp där!
Citera
2026-06-10, 08:13
Medlem
mlon.eusks avatar
Bra att SVT öppet är så tydliga med sin strikta åsiktsdisciplin och avsky för alla de tror inte till 100% alltid håller med om den heliga politiska värdegrund och politiska agenda som gäller på "oberoende" SVT.
Citera
2026-06-10, 08:17
Medlem
Deagle66s avatar
Citat:
Symbolen har flera betydelser.

Så det är bara skillnad på vem som gör den för att den ska vara "nazist" symbol?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in