Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Det här med Alina är ett klockrent exempel på kancellering av någon pga åsikter efter att ett drev av vänsteranhängare lyckats påverka SVT.
Att ta in någon i ett program på grund av dennes åsikter är ingen diskriminering mot andra, däremot är det särbehandling att plocka bort någon pga dennes åsikter.
Så du har hamnat i en mycket märklig position här.
Jag bryr mig faktiskt inte ett smack om varken Alinia, programmet eller "vänsterdrevet", och ärligt talat vet jag inte ens vilka åsikter det är fråga om.
Jag håller bara inte med om att det ens är nån "grej".
SVT kan helt enkelt inte sända program med innehåll som strider mot deras egna regler. Det är ett enkelt solklart faktum som ALLA normalt funtade människor kan hålla med om, inte sant? Har man regler så ska man tammefan också följa dem.
Nu har den ansvariga utgivaren kollat hela grejen och kommit fram till att det skulle strida mot SVTs regler, så då har SVT inget annat val än att INTE sända det avsnittet. Annars skulle de ju bryta mot sina egna regler...
Så långt är borde det vara kristallklart.
Det innebär förstås att nån klåpare nånstans har producerat innehåll som strider mot SVTs regler, och inte kommer att kunna sändas i TV. Vem det är har såvitt jag förstått inte klarnat, eftersom alla skyller ifrån sig. Inklusive den ansvariga producenten som medger att han föreslagit Alinia men inte själv fattat några beslut.
Och det är fullt möjligt att det var det s.k. "vänsterdrevet" som gjorde att SVT snabbt var tvungna att uppmärksamma hela grejen, och granska ifrågavarande avsnitt och Alinias lämplighet att vara med i programmet. Utgående från sina egna regler för vad som är okej. Men det är rätt irrelevant, för om SVT kommit fram till att det ÄR okej att Alinia är med så hade avsnittet sänts i TV.
No big deal. Jag förstår inte uppståndelsen, gnället, offermentaliteten och de helt galna påståendena om "censur" och "diskriminering". Det är helt vrickat, ur min synvinkel...