2026-06-09, 23:46
  #1
Avslutad
Förr i tiden fanns ju Logitech Mx510 och Logitech Mx518 har ägt 2 MX510 men sedan gick de isönder, men nu är de ute ur marknaden så de går ej att köpa.

Vilka gamingmusar satsar ni på som ni tycker är bra?

Jag köpte nyligen denna:

https://www.amazon.se/ASUS-Mouse-TUF-Gaming-Gen/dp/B0CH3RJWH2?th=1

För enbart 243kr, den duger bra till gaming och passar i handen, bättre än logitechen gjorde för mig.
Citera
2026-06-10, 00:03
  #2
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Är det inte bara elit spelare som ens behöver sk gamlingmusar?

Vanligt folk använder vanliga musar för 99 kr och är tillfredsställda.

Jag har faktiskt spelat fps spel (när jag pluggade) på LAN mot en top elit spelare, och han fullständigt krossade alla oss andra, trots att han använde samma skit mus för 49 kr som alla oss andra....
Citera
2026-06-10, 00:07
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darwins
Förr i tiden fanns ju Logitech Mx510 och Logitech Mx518 har ägt 2 MX510 men sedan gick de isönder, men nu är de ute ur marknaden så de går ej att köpa.

Vilka gamingmusar satsar ni på som ni tycker är bra?

Jag köpte nyligen denna:

https://www.amazon.se/ASUS-Mouse-TUF-Gaming-Gen/dp/B0CH3RJWH2?th=1

För enbart 243kr, den duger bra till gaming och passar i handen, bättre än logitechen gjorde för mig.

Snyggt försök, Bezos.
Citera
2026-06-10, 00:13
  #4
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Är det inte bara elit spelare som ens behöver sk gamlingmusar?

Vanligt folk använder vanliga musar för 99 kr och är tillfredsställda.

Jag har faktiskt spelat fps spel (när jag pluggade) på LAN mot en top elit spelare, och han fullständigt krossade alla oss andra, trots att han använde samma skit mus för 49 kr som alla oss andra....
Behöver och behöver. Jag är främst ute efter fler knappar så att jag kan binda dom till olika kommandon - jag har till exempel copy och paste på tumknapparna där dom flesta andra har framåt och bakåt. Sen går det inte att komma ifrån att det är praktiskt i spel att kunna göra något annat än movement, ADS och skjuta utan att behöva flytta på händerna på WASD-positionen.

Det går så klart helt okej ändå, särskilt om man är glad amatör. Men det går också att skära upp en pizza utan pizzaskärare - men det är lite smidigare med en. Sen skulle jag vilja påstå att en bra mus inte gör dig till en bättre spelare, men den gör så att du kan spela bättre.

Ska man vara riktigt 'jag förstår inte andras intressen så därför är dom onödiga-boomer' så behöver ingen ens en speldator.
Citera
2026-06-10, 02:03
  #5
Medlem
anomaligns avatar
Det beror helt på vad man spelar och hur. Spelar man äventyrsspel i single player, på en skärm i 60hz, då är nog de billigaste gamingmössen för någon enstaka hundralapp precis lika bra som svindyra möss. Men spelar man snabba onlinespel, där man har hög framerate och hög uppdateringsfrekvens på skärmen, då är min erfarenhet att den billiga musen inte duger.

Jag testade själv nyligen att köpa en väldigt billig gamingmus i mellanrummet mellan två dyrare spelmöss. För mig var det helt olidligt att spela Apex Legends med den billiga musen. När jag tittade runt med musen så hackade det, som om jag hade låg fps eller framedrops, men fps-countern var stabil och låst på 165 fps. Jag klurade till sist ut att det nog beror på att de billigaste mössen har en så kallad poll rate som är väldigt låg, runt 125 polls per sekund, medan dyrare brukar ligga på mellan 500-8000. Poll rate betyder hur många gånger per sekund som musen uppdaterar datorn om läget som gäller.

Ren spekulation, men jag kan tänka mig att om poll raten är låg så får rörelsekurvan ett sågtandsmönster, typ, om man gör snabba rörelser, vilket nog jämnar ut sig om frameraten och uppdateringsfrekvensen också är låga, medan det hackiga rörelsemönstret blir synligt om man spelar i högre frekvenser.
Citera
2026-06-10, 02:47
  #6
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Det beror helt på vad man spelar och hur. Spelar man äventyrsspel i single player, på en skärm i 60hz, då är nog de billigaste gamingmössen för någon enstaka hundralapp precis lika bra som svindyra möss. Men spelar man snabba onlinespel, där man har hög framerate och hög uppdateringsfrekvens på skärmen, då är min erfarenhet att den billiga musen inte duger.

Jag testade själv nyligen att köpa en väldigt billig gamingmus i mellanrummet mellan två dyrare spelmöss. För mig var det helt olidligt att spela Apex Legends med den billiga musen. När jag tittade runt med musen så hackade det, som om jag hade låg fps eller framedrops, men fps-countern var stabil och låst på 165 fps. Jag klurade till sist ut att det nog beror på att de billigaste mössen har en så kallad poll rate som är väldigt låg, runt 125 polls per sekund, medan dyrare brukar ligga på mellan 500-8000. Poll rate betyder hur många gånger per sekund som musen uppdaterar datorn om läget som gäller.

Ren spekulation, men jag kan tänka mig att om poll raten är låg så får rörelsekurvan ett sågtandsmönster, typ, om man gör snabba rörelser, vilket nog jämnar ut sig om frameraten och uppdateringsfrekvensen också är låga, medan det hackiga rörelsemönstret blir synligt om man spelar i högre frekvenser.
Alltså, till och med snorbilliga kinesiska märken som Redragon har programvara där du kan ställa in polling rate. Så det måste verkligen ha varit en väldigt billig mus du köpte.
Citera
2026-06-10, 04:14
  #7
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Alltså, till och med snorbilliga kinesiska märken som Redragon har programvara där du kan ställa in polling rate. Så det måste verkligen ha varit en väldigt billig mus du köpte.

Ja. "Märket" heter Mission SG, vilket är nån sorts lågpris-hittepåmärke för gamingtillbehör man kan köpa på Netonnet och Webhallen. Den var som sagt väldigt billig. Reddragon verkar vara ett riktigt märke, eller vad man ska säga, med seriös, väldigt välgjord hemsida. Jag hade inte hört talas om det företaget innan, men det verkar spela i en helt annan liga än typiska lågprismöss.
Citera
2026-06-10, 10:01
  #8
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Ja. "Märket" heter Mission SG, vilket är nån sorts lågpris-hittepåmärke för gamingtillbehör man kan köpa på Netonnet och Webhallen. Den var som sagt väldigt billig. Reddragon verkar vara ett riktigt märke, eller vad man ska säga, med seriös, väldigt välgjord hemsida. Jag hade inte hört talas om det företaget innan, men det verkar spela i en helt annan liga än typiska lågprismöss.
Det är väldigt mycket som är hittepå och OEM. Den musen jag själv använder, och är helt sjukt nöjd med, är 100% en OEM-produkt. Faktum är att väldigt många billiga gamingmöss är tillverkade av just Redragon med annan logga och ett färgbyte på programvaran.
Citera
2026-06-10, 10:42
  #9
Medlem
swebarbs avatar
Denna är annars bra, god för 60 miljoner klick vilket långt ifrån alla billigare är. Många klarar bara runt 10 miljoner klick

https://www.inet.se/produkt/6104129/steelseries-rival-3-gen-2-svart
Citera
2026-06-10, 11:09
  #10
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Är det inte bara elit spelare som ens behöver sk gamlingmusar?

Vanligt folk använder vanliga musar för 99 kr och är tillfredsställda.

Jag har faktiskt spelat fps spel (när jag pluggade) på LAN mot en top elit spelare, och han fullständigt krossade alla oss andra, trots att han använde samma skit mus för 49 kr som alla oss andra....
Gamingmöss är bättre kvalitet även sett till livslängd. Brukar köpa Razer/SteelSeries när det är rea. Det blir bara marginellt dyrare (300 kr) än en kass mus

Razers billiga mus är kanon:
https://www.webhallen.com/se/product/372774-Razer-DeathAdder-Essential-Black

Ser nu att den ligger på "bara 10 miljoner" till skillnad från musen i inlägget ovan... Nåja, det är bra mycket mer än en hp-mus eller vilken tillverkare som Clas Ohlson stämplar sin logga på
__________________
Senast redigerad av Hras 2026-06-10 kl. 11:13.
Citera
2026-06-10, 12:28
  #11
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Det är väldigt mycket som är hittepå och OEM. Den musen jag själv använder, och är helt sjukt nöjd med, är 100% en OEM-produkt. Faktum är att väldigt många billiga gamingmöss är tillverkade av just Redragon med annan logga och ett färgbyte på programvaran.

Jag gjorde en snabb kik på deras hemsida, och om jag ser rätt så är deras billigaste mus där poll rate nämns en som kostar lite över 400 kronor. Deras absolut billigaste för 200 angav ingenting om det. Det är inte omöjligt att dessa då har 125 som det brukar vara på jättebilliga möss.

400 kronor är inte en lågprismus, tycker jag, utan en mus inom lägre normalpris. (För jämförelse kostade min mus från Mission SG 99 kronor.) 400 kronor är knappt billigare än den senaste versionen av Steelseries Rival 3, som kostar 450 kronor, som är väldigt populär och har fått höga betyg i testningar, och som jag ser nu har 1000 hz uppdateringsfrekvens. (Vilket stör mig lite nu, när jag för inte så länge sen köpte en flera gånger dyrare mus, av ett märke jag egentligen inte gillar, utan tycker är töntigt (Razer), när den där Steelseriesen skulle ha dugit lika bra eller bättre för mig, då jag sänkt pollen på min mus till just 1000 och tycker det duger.)

Min poäng var hur som helst att för många användare kan den superbilliga musen jag köpte för 99 kronor vara lika bra som en dyr mus, eftersom det inte är på alla skärmar och i alla spel som man märker någon skillnad. Den hade också övervägande mycket positiva användarbetyg på Webbhallen också om jag inte minns fel.
Citera
2026-06-10, 14:13
  #12
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Jag gjorde en snabb kik på deras hemsida, och om jag ser rätt så är deras billigaste mus där poll rate nämns en som kostar lite över 400 kronor. Deras absolut billigaste för 200 angav ingenting om det. Det är inte omöjligt att dessa då har 125 som det brukar vara på jättebilliga möss.

400 kronor är inte en lågprismus, tycker jag, utan en mus inom lägre normalpris. (För jämförelse kostade min mus från Mission SG 99 kronor.) 400 kronor är knappt billigare än den senaste versionen av Steelseries Rival 3, som kostar 450 kronor, som är väldigt populär och har fått höga betyg i testningar, och som jag ser nu har 1000 hz uppdateringsfrekvens. (Vilket stör mig lite nu, när jag för inte så länge sen köpte en flera gånger dyrare mus, av ett märke jag egentligen inte gillar, utan tycker är töntigt (Razer), när den där Steelseriesen skulle ha dugit lika bra eller bättre för mig, då jag sänkt pollen på min mus till just 1000 och tycker det duger.)

Min poäng var hur som helst att för många användare kan den superbilliga musen jag köpte för 99 kronor vara lika bra som en dyr mus, eftersom det inte är på alla skärmar och i alla spel som man märker någon skillnad. Den hade också övervägande mycket positiva användarbetyg på Webbhallen också om jag inte minns fel.
Så är det säkert, jag har inte haft en så billig mus sedan möss hade kula så jag vet jack shit om 99 kronors-möss. Däremot så vet jag ofta vad BoM är och inser att vettig mus, som känns okej i handen inte kan säljas för 99 kronor.

Edit: jag gav 249 för min för snart tio år sen, den är still going strong. Enda som är kass är att den inte är trådlös men har inte hittat en enda som ligger bättre i min hand, och som har lagom antal knappar.
__________________
Senast redigerad av Fanten 2026-06-10 kl. 14:17.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in