2026-06-05, 12:01
Moderator
Gromguttens avatar
Min gamla Kona har en wltp på 449, går som bäst øver 600 km på sommaren och när det är som jävligast på vintern 380.

Har skrivit det tidigare, och får skriva det igen, det är olika før olika bilar. Riktigt gamla, som till exempel saknar värmepump och där inte energieffektiviteten var fokus, har større avvikelse. Nyare bilar är bättre.

Se till exempel uppførsbackelångtestet som NAF/Tidningen Motor genomfør varje år:

https://www.motor.no/aktuelt/rekkeviddetesten-sommeren-2026/357037
https://www.motor.no/aktuelt/xpeng-x9-ble-den-egentlige-vinneren-i-rekkeviddetesten/357471

Helt vanlig kørning på mixade vägar från Oslo till Gjøvik och vidare uppfør Gudbrandsdalen och upp på høgfjället.

(OBS, jämførelsen fungerar inte helt mot tidigare år, nu stoppar man inte när man stoppar men när bilen børjar tappa effekt, inklusive turtlemode, det motsvarar ungefär 15-20 km kortare än tidigare. Det var inte trafiksäkert så detta är bättre.)
Citera
2026-06-05, 13:23
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Inte för miljö, men säkert för din plånbok. Utvecklingen är en evolution och inte en revolution även när det gäller elbilar.
Man kan förstås vänta på det bästa men när det gäller bilar så får man ju vänta hur länge som helst.

Precis som med datorer skall man inte köpa i förtid. Skulle jag sälja min bil nu så skulle den ändå rulla vidare hos en ny ägare + att jag orsakar tillverkningen av ett nytt fordon med allt vad det innebär i miljökostnad. Jag ser det som en win-win när folk behåller sina gamla bilar och håller liv i dem några år extra. Som kuriosa köpta jag den ny 2015, har kört den 134 månader hittills och det är gott om liv kvar i den - en riktig miljöbil!

Vem vet, kanske hinner man lösa lite av laddningsproblematiken för oss som bor i lägenhet i stan utan tillgång till nattladdning också och då kan nästa köp bli en elbil!
Citera
2026-06-06, 05:29
Moderator
Gromguttens avatar

Åter till trådens topic, hur/om reell kørlängd skiljer sig från uppgiven wltp.

OT om helt annat raderat.

/Mod

Citera
2026-06-06, 07:41
Medlem
Verkar som om det beror mycket på hur man kör.
Själv har jag en Polestar 2. Än så länge verkar den hålla vad som utsatts i alla fall vid bra väder.
Har dragit i genomsnitt 1.5 kw/ mil.
Vid längre körning växlande 100/80/110 så kommer jag drygt 55mil på 90% laddning.
Så jag är nöjd, men då kör jag lungt.
Trycker man på lite derar den mer och det är kanske problemet för de flesta, rent prestandamässigt så är den som en äldre sportbil.
Citera
2026-06-06, 15:36
Medlem
Snubchurps avatar
Jag har aldrig förstått problematiken med räckvidden, inte ens för en elbil med en WLTP-räckvidd på 45 mil. Kör man långt går det att snabbladda och ta en paus, men för det mesta handlar det om sträckor där bilen kopplas in på kvällen och är fulladdad på morgonen. Jag har förståelse för att elbil fortfarande kanske inte är det optimala alternativet för den som kör riktigt långt varje dag, men hur många kör egentligen 30–40 mil dagligen utan ens en kortare paus?
Citera
2026-06-06, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Jag har aldrig förstått problematiken med räckvidden, inte ens för en elbil med en WLTP-räckvidd på 45 mil. Kör man långt går det att snabbladda och ta en paus, men för det mesta handlar det om sträckor där bilen kopplas in på kvällen och är fulladdad på morgonen. Jag har förståelse för att elbil fortfarande kanske inte är det optimala alternativet för den som kör riktigt långt varje dag, men hur många kör egentligen 30–40 mil dagligen utan ens en kortare paus?
Själv valde jag bil b.l.a p.g.a räckvidden min har WLTP 65 mil. Vilket jag såg som nödvändigt då jag kör hem till syrran ett par ggr. om året det är 50 mil enkel väg som jag helst kör utan paus. Nu visar det sig att då har jag marginal då jag faktiskt upplever att jag under våren nu kommer 65 mil på full laddning. Men svaret på din fråga jag kör helst utan stopp när jag skall längre sträckor. Så 30 mil händer nån gång i månaden och 50 några ggr om året.
Citera
2026-06-07, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Själv valde jag bil b.l.a p.g.a räckvidden min har WLTP 65 mil. Vilket jag såg som nödvändigt då jag kör hem till syrran ett par ggr. om året det är 50 mil enkel väg som jag helst kör utan paus. Nu visar det sig att då har jag marginal då jag faktiskt upplever att jag under våren nu kommer 65 mil på full laddning. Men svaret på din fråga jag kör helst utan stopp när jag skall längre sträckor. Så 30 mil händer nån gång i månaden och 50 några ggr om året.

Ja alla är vi olika. själv kör jag inte gärna mer än 30 mil utan en matpaus. Jag gjorde ett undantag förra sommaren och körde runt 40 mil utan paus men det vara bara för att se om bilen skulle klara den sträckan utan laddning och det klarade den, men i själv verket ville jag ju stanna och ta nåt att äta, ville jättegärna stanna för ett toabesök också, men skippade det mest för testets skull.
Citera
2026-06-07, 17:20
Medlem
Abscess1122s avatar
Citat:
Polestar 2 är den ideala elbilen sett till balansen mellan räckvidd-kraft-pris-design-praktikalitet. Den är en sann allt-i-ett bil. De lyckades med denna bil i Göteborg. 5 år efter första släpp och den står sig fortfarande som en av de bästa elbilarna för pengarna.
Citera
2026-06-08, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abscess1122
Polestar 2 är den ideala elbilen sett till balansen mellan räckvidd-kraft-pris-design-praktikalitet. Den är en sann allt-i-ett bil. De lyckades med denna bil i Göteborg. 5 år efter första släpp och den står sig fortfarande som en av de bästa elbilarna för pengarna.
Var min bedömning också, speciellt en begagnad 24.
Jämförbara bilar blir mycket dyrare.
Inte bara i inköp försäkringen kostar mig mindre än hälften jämfört med mina jämnåriga kollegors Tesla och BMW
Citera
2026-06-08, 09:23
Medlem
Abscess1122s avatar
Citat:
Var min bedömning också, speciellt en begagnad 24.
Jämförbara bilar blir mycket dyrare.
Inte bara i inköp försäkringen kostar mig mindre än hälften jämfört med mina jämnåriga kollegors Tesla och BMW
Det är oerhört mycket kvalitativ bil för pengarna med en begagnad 24. Det var just försäkringspriserna som också till slut gjorde att jag landade på Polestar. Har inget emot att betala för en dyr bil, men vägrar betala höga summor till den svarta hålan som är försäkringar. Gynnar absolut ingen som skapat bilen. Riktiga ockerpriser på BMW och Tesla. Leasar en P2 nu men blir nog köpa en sen när leasingen är slut.
Citera
2026-06-09, 23:53
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Abscess1122
Det var just försäkringspriserna som också till slut gjorde att jag landade på Polestar. Har inget emot att betala för en dyr bil, men vägrar betala höga summor till den svarta hålan som är försäkringar. Gynnar absolut ingen som skapat bilen. Riktiga ockerpriser på BMW och Tesla. Leasar en P2 nu men blir nog köpa en sen när leasingen är slut.

Mmmhmm, OK. Också intressant! Ni menar alltså att försäkringen är markant mycket mindre på en Polestar än på Tesla / BMW. Eller att T / BMW är ohemult dyra, hur man nu väljer att se på det...
Kan ni utveckla det lite mer i detalj med priser och förutsättningar och så?
Jag har faktiskt funderat över det där argumentet mot elbilar med vansinniga försäkringspriser. Det var ett ganska hett argument för att elbilar bara var skit "förr" i världen... Kanske t o m används fortfarande. Jag minns t ex ett TV-inslag som nämndes här på forumet där killen fick elbilsförsäkringen för halva priset (alltså typ 20 000 istället för 40 000 om året...), bara han bytte husförsäkringen till samma bolag också... M a o lite märklig prissättning från bolagens sida.
Citera
2026-06-10, 06:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Mmmhmm, OK. Också intressant! Ni menar alltså att försäkringen är markant mycket mindre på en Polestar än på Tesla / BMW. Eller att T / BMW är ohemult dyra, hur man nu väljer att se på det...
Kan ni utveckla det lite mer i detalj med priser och förutsättningar och så?
Jag har faktiskt funderat över det där argumentet mot elbilar med vansinniga försäkringspriser. Det var ett ganska hett argument för att elbilar bara var skit "förr" i världen... Kanske t o m används fortfarande. Jag minns t ex ett TV-inslag som nämndes här på forumet där killen fick elbilsförsäkringen för halva priset (alltså typ 20 000 istället för 40 000 om året...), bara han bytte husförsäkringen till samma bolag också... M a o lite märklig prissättning från bolagens sida.
Utveckla det mer vet jag o te riktigt om jag kan, eller bakomliggande orsaker.
Men jag kan bara jämföra vad jag betalar för min bil och de kostnadsförslag jag fick när jag tittade på alternativ.
Nu är jag en gammal gubbe som bor i ett lungt villa område så min premie är låg.
Nu har jag kvar vagnskade att år till så halvförsäkring.
3000 om året för 1500 mil, fick även en indikation att sen bil med helförsäkring hamnar på 6000/år.
Tittade på en BMW i4 den skulle hamna på 13000/år har ett par jämngamla kollegor de betalar 7000( för en BMW ix3 med halvförsäkring) resp 15000för en Tesla Y helförsäkring.
Om jag förstår försäkringsbolaget rätt så beror prisskillnaderna på bl.a. tillgången till verkstäder, reservdelspriser och folks körbeteende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in