Citat:
Ursprungligen postat av
Gissa vem
Mmmhmm, OK. Också intressant! Ni menar alltså att försäkringen är markant mycket mindre på en Polestar än på Tesla / BMW. Eller att T / BMW är ohemult dyra, hur man nu väljer att se på det...
Kan ni utveckla det lite mer i detalj med priser och förutsättningar och så?
Jag har faktiskt funderat över det där argumentet mot elbilar med vansinniga försäkringspriser. Det var ett ganska hett argument för att elbilar bara var skit "förr" i världen... Kanske t o m används fortfarande. Jag minns t ex ett TV-inslag som nämndes här på forumet där killen fick elbilsförsäkringen för halva priset (alltså typ 20 000 istället för 40 000 om året...), bara han bytte husförsäkringen till samma bolag också... M a o lite märklig prissättning från bolagens sida.
Utveckla det mer vet jag o te riktigt om jag kan, eller bakomliggande orsaker.
Men jag kan bara jämföra vad jag betalar för min bil och de kostnadsförslag jag fick när jag tittade på alternativ.
Nu är jag en gammal gubbe som bor i ett lungt villa område så min premie är låg.
Nu har jag kvar vagnskade att år till så halvförsäkring.
3000 om året för 1500 mil, fick även en indikation att sen bil med helförsäkring hamnar på 6000/år.
Tittade på en BMW i4 den skulle hamna på 13000/år har ett par jämngamla kollegor de betalar 7000( för en BMW ix3 med halvförsäkring) resp 15000för en Tesla Y helförsäkring.
Om jag förstår försäkringsbolaget rätt så beror prisskillnaderna på bl.a. tillgången till verkstäder, reservdelspriser och folks körbeteende.