2026-06-09, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannes89
Ja såklart men jämfört med färdig mald färs tycker ja de är ett smidigt och rätt okej alternativ. Lövbiff går ofta att få billigt också. Ja förstår inte folk som köper lövbiff för att tillaga. Men äta som de är kan va okej men rätt tillbehör. Kostar väl inte så mycket mer än som ekologisk gräsbetes nötfärs.
Du förstår inte att lövbiff oftast är innanlår som de skivat, döper om och tar dubbla priset för?

Citat:
Ja förstår inte folk som köper lövbiff för att tillaga. Men äta som de är kan va okej men rätt tillbehör. Kostar väl inte så mycket mer än som ekologisk gräsbetes nötfärs.
Förvirrat. Du rekommenderar att man ska köpa lövbiff, men du förstår inte att någon kan göra det?

Jag kan köpa lövbiff ibland, men det är inte budget.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-06-09 kl. 22:33.
Citera
2026-06-09, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Du förstår inte att lövbiff oftast är innanlår som de skivat, döper om och tar dubbla priset för?

jo jag förstår vad lövbiff är. Men priset brukar inte vara det dubbla lövbiff brukar gå att köpa billigt. runt 200kr kg vilket är ungefär det samma som priset för innanlår. Vill Ts bara göra en råbiff kanske han inte är så sugen på att köpa en stor köttbit. Men som sagt så kostar lövbiff och innanlår i bit ungefär detsamma ibland är lövbiffen billigare till och med så ja vet inte varför du tror det är dubbla priset. Däremot får du bättre kött om du köper innanlår i bit.

Man gör ju inte lövbiff på bästa bitarna så kollar du i butiken så brukar du kunna köpa lövbiffen billigare än innanlåret som säljs i samma butik.
Citera
2026-06-09, 22:41
Medlem
Citat:
jo jag förstår vad lövbiff är. Men priset brukar inte vara det dubbla lövbiff brukar gå att köpa billigt. runt 200kr kg vilket är ungefär det samma som priset för innanlår. Vill Ts bara göra en råbiff kanske han inte är så sugen på att köpa en stor köttbit. Men som sagt så kostar lövbiff och innanlår i bit ungefär detsamma ibland är lövbiffen billigare till och med så ja vet inte varför du tror det är dubbla priset. Däremot får du bättre kött om du köper innanlår i bit.

Man gör ju inte lövbiff på bästa bitarna så kollar du i butiken så brukar du kunna köpa lövbiffen billigare än innanlåret som säljs i samma butik.
Om din butik säljer lövbiff i småförpackningar till lågpris så ska du såklart slå till. Men det är knappast troligt.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-06-09 kl. 22:44.
Citera
2026-06-09, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Om din butik säljer lövbiff i småförpackningar till lågpris så kan du såklart slå till. Men det är knappast troligt.

Det görs i de flesta butiker, lövbiff är ju billigt skit främst för tanter som vill ha genomstekt. Jag köper de inte själv men det är ett bra tips till TS istället för köttfärs. Enligt mig ska råbiff/tartar vara skuren inte mald men är ju en smaksak.

Varför tjafsa så förbannat och ha sån nedsättande attityd? Speciellt när du inte har koll uppenbarligen? Innanlår kostar ca 200-400kr/kg Lövbiff ca 200-300kr/kg Köttfärs eko på gräsbete kostar från ca 200kr.
Citera
2026-06-09, 22:54
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Köp oxfilé, frys tills den här halvfryst och hyvla med grövsta sidan på rivjärnet.
Servera med rå äggula, rå gul lök, kapris, saltgurka/Cornichoners, svartpeppar, salt. (hackade inlagda rödbetor, dijonsenap.)

Visst fungerar köttfärs också, men jag föredrar hyvat kött. Dels för konsistensen, dels för jag gjort det själv och vet hur, när och av vem den är hyvlad/mald.

Hmm, man blir litet sugen, det var en tid sedan.

Ville bara tillägga att jag brukar hacka (dvs. skära) köttet, för hand (med en kinesisk kockkniv som är rakbladsvass). Just för konsistensens och saftighetens skull. Och för mig är färsk hackad dragon pricken över i:et, antingen strösslad direkt på köttet eller så i en dragon- & senapsmajonnäs (som ska vara åt stabbigare hållet).

Tycker faktiskt också att entrecote smakar bättre (mer köttsmak) än inrefilé, men det är förstås rätt mycket mera jobb att rensa och hacka den. Medan snålvattnet droppar ur mungipan...
Senast redigerad av Graavarg 2026-06-09 kl. 22:57.
Citera
2026-06-09, 22:55
Medlem
Citat:
Det görs i de flesta butiker, lövbiff är ju billigt skit främst för tanter som vill ha genomstekt.
Jag har faktiskt aldrig sett lövbiff i småförpackningar till lågt pris, men om man har det i sin butik så är det såklart fiffigt att köpa det.
Citera
2026-06-10, 18:51
Medlem
Vem0ths avatar
Du kan utan problem äta 5% fetthaltig nötfärs rå och det blir bra typ 5 dagar efter produktion. Däremot vanlig nötfärs på 12% är betydligt rikare på jobbiga senor som gör det en obekväm upplevelse att äta rå.

Ska det vara råbiff eller tartar, välj mald i butik nötinnanlår alternativt om butiken har 5% fettfärsen inne, den fungerar bra också.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in