Igår, 22:38
Medlem
THECR1TICs avatar
Jag har velat prova äta tartar och undrar om det går bra att göra det på högkvalitetes nötfärs, eftersom att det ska ätas rått. Köttet levereras bla. fryst.
Någon som provat? Tacksam för svar!
Citera
Igår, 22:47
Medlem
bithaxs avatar
Om det är fryst lär det vara mindre risk för något konstigt. Det finns dock trikiner som överlever frysning.
Citera
Igår, 22:48
Medlem
Onanikrems avatar
Köp oxfilé, frys tills den här halvfryst och hyvla med grövsta sidan på rivjärnet.
Servera med rå äggula, rå gul lök, kapris, saltgurka/Cornichoners, svartpeppar, salt. (hackade inlagda rödbetor, dijonsenap.)

Visst fungerar köttfärs också, men jag föredrar hyvat kött. Dels för konsistensen, dels för jag gjort det själv och vet hur, när och av vem den är hyvlad/mald.
Senast redigerad av Onanikrem Igår kl. 22:51.
Citera
Igår, 22:50
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Om det är fryst lär det vara mindre risk för något konstigt. Det finns dock trikiner som överlever frysning.
Nötkreatur är inte bärare av trikiner vad jag vet? Däremot kan man få en rejäl "magrensning" om det finns oönskade bakterier i köttet.
Citera
Igår, 22:51
Medlem
trottwells avatar
Citat:

Risken för trikiner är praktiskt taget obefintlig i gräsätande djur.
Citera
Igår, 22:53
Medlem
Onanikrems avatar
Skvätt olivolja på höjer också upplevelsen. Men det är nog inte i originalreceptet.
Citera
Igår, 22:55
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Risken för trikiner är praktiskt taget obefintlig i gräsätande djur.

Ok. Gäller även älg t.ex?
Citera
Igår, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av THECR1TIC
Jag har velat prova äta tartar och undrar om det går bra att göra det på högkvalitetes nötfärs, eftersom att det ska ätas rått. Köttet levereras bla. fryst.
Någon som provat? Tacksam för svar!
Nej skippa köttfärs.

Köttet till råbiff ska ha så lite fett som möjligt. Köttfärs brukar ligga på 12-25% vilket är för mycket.

Om du vill ha en lite billigare detalj så kan du prova innanlår eller rostbiff. Notera alltså att du kan mala dessa detaljer till köttfärs, det går bra.
Citera
Igår, 23:04
Medlem
Onanikrems avatar
Brukar spara "stumpen" på oxfilé. Den där som alltid blir överstekt och ingen vill ha. Den eller de gör jag råbiff till mig själv vid ett senare tillfälle. (givetvis rå)
Citera
Igår, 23:06
Medlem
Jungman-Janssons avatar
Nej, färs är ingen jättebra idé att använda till råbiff, man skall använda färskmalet kött och inte heller kanterna av köttbiten för att undvika så mycket bakteriekolonisering som möjligt
Citera
Igår, 23:12
Medlem
trewqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Köp oxfilé, frys tills den här halvfryst och hyvla med grövsta sidan på rivjärnet.
Servera med rå äggula, rå gul lök, kapris, saltgurka/Cornichoners, svartpeppar, salt. (hackade inlagda rödbetor, dijonsenap.)

Visst fungerar köttfärs också, men jag föredrar hyvat kött. Dels för konsistensen, dels för jag gjort det själv och vet hur, när och av vem den är hyvlad/mald.
Helt fel! För att tillaga äkta råbiff måste man använda rådjur, inget annat. Har du inte läst Tore Wretman?
Citera
Igår, 23:43
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:

Risken för trikiner hos tamboskap är i Sverige mindre än att få en meteorit i skallen. Tror inte att det konstaterats fall på över 30 år. Men visst, risken finns ju och fall har påträffats hos vildsvin (men även där extremt ovanligt).

Köp svenskt innanlår, mer smak än den trista oxfilen, och skär i små små tärningar. Supergott!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in