2026-06-08, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LezFear
Vem som ärvt vad framgår inte av bouppteckningen, däremot av arvskifteshandlingen. Den senare skickas inte in till Skatteverket och är inte offentlig.

Ja, men i de fall jag haft när jag var ordf var det enkelt, maken/makan var enda arvinge så det var inte problem att skriva över hela lägenheten på denne.
Citera
2026-06-08, 22:15
Medlem
Merwinnas avatar
En fordringsägare måste kunna få ut den, det säger jag inget om. Men det är märkligt att det ska vara offentliga uppgifter, så att vem som helst kan begära ut den från Skatteverket utan orsak. Det borde vara så, att folk som inte är fordringsägare måste ansöka om att få en kopia, och motivera varför. Arvingen/arvingarna borde också meddelas om vem som har ansökt, och kunna lägga in sitt veto (jag menar när det inte gäller fordringsägare).

Vi kan inte vara "ett öppet samhälle" längre med tanke på de element som vi har fått in här.

Tänk bara marknaden för sol-och-vårare och lycksökerskor, när det är så lätt att ta reda på om en änka/änkeman - eller kanske ett vuxet barn som alltid levt med sin förälder och nu blivit ensam i världen - är värd besväret!
Citera
2026-06-08, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zelig
Hej

Efter att en nära anhörig till mig gick nyligen bort så har jag noterat att alla vill ha en kopia på bouppteckningen.

Detta gäller allt från bostadsrättsföreningen till kundklubben.
I bouppteckningen listas ju vad vederbörande hade på sitt bankkonto på dödsdagen samt exmpelvis ägande av bostad. (plus vem som är dödsbodelägare)

Om nu vederbörande är välbeställd, utgör inte detta en utmärkt källa för individer med brottsligt uppsåt att inrikta in sig på?

Jag menar ifall exempelvis Coop är skyldig dösboet 200 kr ska verkligen handläggaren på kundtjänsten ha en kopia av den? och få reda på att den avlidne hade miljoner på kontot samt vilka arvingarna är?

Tror knappast att bouppteckningen är direkt problematiskt när det gäller för kriminella att få information.
Det lämnas in flera hundra bouppteckningar per dag till skatteverket(ca250personer dör per dag i landet).

Tror någon att kriminella sitter och begär ut alla dessa för att hitta rika?
Istället för att bara kolla upp vilka som bor i ett rikt/dyrt område?

Att offentlighetsprincipen skulle vara ett problem i förhållande till kriminella vet jag inte om jag tror på direkt.
Inte som att kriminella har problem att hitta rika personer att begå brott mot i länder utan offentlighetsprincip.
Citera
2026-06-09, 05:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zelig
Min konkreta fråga som egentligen har besvarats, är ifall jag är tvungen att ge ut bouppteckningen till kreti och pleti? (Ja, tyvärr)

Nej DU är naturligtvis inte skyld att lämna ut bouppteckningen till kreti och pleti! utan du kan hänvisa till tingsrätten
Citera
2026-06-09, 05:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
En fordringsägare måste kunna få ut den, det säger jag inget om. Men det är märkligt att det ska vara offentliga uppgifter, så att vem som helst kan begära ut den från Skatteverket utan orsak. Det borde vara så, att folk som inte är fordringsägare måste ansöka om att få en kopia, och motivera varför. Arvingen/arvingarna borde också meddelas om vem som har ansökt, och kunna lägga in sitt veto (jag menar när det inte gäller fordringsägare).

Vi kan inte vara "ett öppet samhälle" längre med tanke på de element som vi har fått in här.

Tänk bara marknaden för sol-och-vårare och lycksökerskor, när det är så lätt att ta reda på om en änka/änkeman - eller kanske ett vuxet barn som alltid levt med sin förälder och nu blivit ensam i världen - är värd besväret!

Men det kan ju finnas personer som inte är fordringsägare, men som ändå anser att de borde ha varit arvingar, och då skall de naturligtvis också ha tillgång till bouppteckningen!

Kravet på att upprätta bouppteckningar efter avlidna personer blev formellt obligatoriskt i hela Sverige genom 1734 års lag (som trädde i kraft 1736).

Före den allmänna lagen fanns det dock lokala skillnader. I vissa städer började man upprätta bouppteckningar betydligt tidigare; exempelvis finns bevarade bouppteckningar i Malmö från så tidigt som 1540-talet
Citera
2026-06-09, 06:02
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Men det kan ju finnas personer som inte är fordringsägare, men som ändå anser att de borde ha varit arvingar, och då skall de naturligtvis också ha tillgång till bouppteckningen!

Kravet på att upprätta bouppteckningar efter avlidna personer blev formellt obligatoriskt i hela Sverige genom 1734 års lag (som trädde i kraft 1736).

Före den allmänna lagen fanns det dock lokala skillnader. I vissa städer började man upprätta bouppteckningar betydligt tidigare; exempelvis finns bevarade bouppteckningar i Malmö från så tidigt som 1540-talet

Om man anser sig ha arvsrätt, så är det DET som ska utredas - om man har arvsrätt. T.ex. genom DNA-test. Om det sedan visar sig att man har det, så tas man naturligtvis med bland arvingarna. Och då får man ju se bouppteckningen. Eller menar du att man ska kunna kolla först om det är värt det, innan man begär faderskapsutredning (t.ex.)?

Ja, och det är ju inte konstigt, men när blev de egentligen offentliga? Det är DET som är konstigt. Hur ser det ut i andra länder?
Citera
2026-06-09, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Tror knappast att bouppteckningen är direkt problematiskt när det gäller för kriminella att få information.
Det lämnas in flera hundra bouppteckningar per dag till skatteverket(ca250personer dör per dag i landet).

Tror någon att kriminella sitter och begär ut alla dessa för att hitta rika?
Istället för att bara kolla upp vilka som bor i ett rikt/dyrt område?

Att offentlighetsprincipen skulle vara ett problem i förhållande till kriminella vet jag inte om jag tror på direkt.
Inte som att kriminella har problem att hitta rika personer att begå brott mot i länder utan offentlighetsprincip.

Kriminella brukar väl snarare kolla vilka som avlidit och sedan göra inbrott i huset om det står tomt.
Citera
2026-06-09, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Nej DU är naturligtvis inte skyld att lämna ut bouppteckningen till kreti och pleti! utan du kan hänvisa till tingsrätten
Skatteverket, inte tingsrätten.
Citera
2026-06-09, 15:56
Medlem
zeligs avatar
Noterar att i Danmark är själva bouppteckningen (danska: boopgørelse) normalt inte ett fritt offentligt dokument på samma sätt som i Sverige.

Uppgifter i ett danskt dödsbo hanteras av skifterätten och är i första hand tillgängliga för arvingar, boutredningsman (bobestyrer) och andra som har ett rättsligt intresse i ärendet.
Citera
2026-06-09, 19:12
Medlem
Känns väl onödigt att folk skulle gå omvägen via arvingar när flera stora juristbyråer skriver ut kontonummer i bouppteckningen.

Får bli en övning för den intresserade att lista ut/fråga chatgpt vad man behöver utöver kontonumret för att skicka in fakturor för betalning till ett dödsbo.
Citera
2026-06-09, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Josefdenfemte
Känns väl onödigt att folk skulle gå omvägen via arvingar när flera stora juristbyråer skriver ut kontonummer i bouppteckningen.

Får bli en övning för den intresserade att lista ut/fråga chatgpt vad man behöver utöver kontonumret för att skicka in fakturor för betalning till ett dödsbo.

Vad menar du? Är det den avlidnes kontonummer du menar? Vad skulle en bedragare vinna på att skriva det numret på en faktura ställd till dödsboet? Och varför skulle dödsbodelägarna bara betala den fakturan utan att veta om den är korrekt?
Citera
2026-06-09, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LezFear
Vad menar du? Är det den avlidnes kontonummer du menar? Vad skulle en bedragare vinna på att skriva det numret på en faktura ställd till dödsboet? Och varför skulle dödsbodelägarna bara betala den fakturan utan att veta om den är korrekt?

Tror personen syftar på kuvertgiro. När jag hade det för 27 år sedan så fick man en uppsättning kuvert och en stämpel från banken (i detta fall SE-Banken, som det hette då). Man stämplade inbetalningskortet från fakturan och lade ner det i kuvertet och lade på brevlådan..sen betalades räkningen från kontot.

Med kontonumret skulle man då fejka en stämpel och posta in till banken och hoppas den döde har kuvertgiro.

Dock gäller det på att kontona spärras när personen dör så räkningen kommer inte betalas.
Senast redigerad av Engineer 2026-06-09 kl. 21:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in