2026-06-08, 12:03
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Om det var det du menade, att alla kan begära ut en kopia på dödsboet så stämmer det, det har vi kommit fram till.

Jag trodde du menade att man kunde begära ut någon levandes bankinnehav från Skattemyndigheten.

Nej det finns ju banksekretess, det är bara myndigheter som kan få ut sån information.
Citera
2026-06-08, 12:12
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiMaX
Nej det finns ju banksekretess, det är bara myndigheter som kan få ut sån information.
Ja, och den är sträng, så Skattemyndigheten (eller andra myndigheter) får inte regelmässigt uppgifter om människors innehav i olika banker. Det finns ingen rapporteringsplikt som det gör med t ex inkomster.

Citat:
Ingen aning? Är det konto i en svensk bank så har de precis all information om det.
Så nej, precis som jag, och även du, säger finns det banksekretess, så Skatteverket har inte 'precis all information' om dina innehav.
Citera
2026-06-08, 12:26
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Ja, och den är sträng, så Skattemyndigheten (eller andra myndigheter) får inte regelmässigt uppgifter om människors innehav i olika banker. Det finns ingen rapporteringsplikt som det gör med t ex inkomster.

Så nej, precis som jag, och även du, säger finns det banksekretess, så Skatteverket har inte 'precis all information' om dina innehav.

Det skrevs om nån som hade avlidit, då var det bouppteckning/dödsbo! Skatteverket kallar ut info och granskar och registrerar bouppteckningen. Så gick det till när min far gick bort.
Citera
2026-06-08, 12:37
Medlem
Citat:
Ingen aning? Är det konto i en svensk bank så har de precis all information om det.

Nej, de vet vilka banker du har konto i, uppgifter när det öppnades, kontonummer mm men inte saldot på kontot.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-2020272-om-konto-och-vardefackssystem_sfs-2020-272/

Eller avser du något annat? Kontrolluppgifterna får du ju kopia på, inte heller där framgår något saldo.
Citera
2026-06-08, 12:42
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Nej, de vet vilka banker du har konto i, uppgifter när det öppnades, kontonummer mm men inte saldot på kontot.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-2020272-om-konto-och-vardefackssystem_sfs-2020-272/

Eller avser du något annat? Kontrolluppgifterna får du ju kopia på, inte heller där framgår något saldo.

Se vad jag skrev ovan.
Citera
2026-06-08, 12:48
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zelig
Hej

Efter att en nära anhörig till mig gick nyligen bort så har jag noterat att alla vill ha en kopia på bouppteckningen.

Detta gäller allt från bostadsrättsföreningen till kundklubben.
I bouppteckningen listas ju vad vederbörande hade på sitt bankkonto på dödsdagen samt exmpelvis ägande av bostad. (plus vem som är dödsbodelägare)

Om nu vederbörande är välbeställd, utgör inte detta en utmärkt källa för individer med brottsligt uppsåt att inrikta in sig på?

Jag menar ifall exempelvis Coop är skyldig dösboet 200 kr ska verkligen handläggaren på kundtjänsten ha en kopia av den? och få reda på att den avlidne hade miljoner på kontot samt vilka arvingarna är?

Vilken konkret juridisk fråga vill du diskutera?

"Om nu vederbörande är välbeställd, utgör inte detta en utmärkt källa för individer med brottsligt uppsåt att inrikta in sig på?"

Vad brottslingar eventuellt använder som underlag när de planerar sina brott är inte juridik.
Senast redigerad av trottwell 2026-06-08 kl. 12:50.
Citera
2026-06-08, 14:29
Medlem
zeligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Vad brottslingar eventuellt använder som underlag när de planerar sina brott är inte juridik.

Det har du rätt i. Samtidigt omfattas bouppteckningen och folkbokföringen av offentlighetsprincipen
så det finns ju den aspekten också dvs offentlighetsprincipen som en "källa" för brottslighet.

Mod får gärna flytta till mer lämpligt forum.

Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Vilken konkret juridisk fråga vill du diskutera?

Min konkreta fråga som egentligen har besvarats, är ifall jag är tvungen att ge ut bouppteckningen till kreti och pleti? (Ja, tyvärr)

Efter att ha lyssnat nyligen på följande podd (samma ärende)
där kriminella utpressat då de fått reda att brottsoffret hade några miljoner i kryptovaluta...

Så slog det mig följande hypotetiska scenario:

En sökning på exempelvis ratsit på personer som registrerats som avlidna (gärna i ett välmående område)
Vänta 10-15 veckor för att sedan garanterat få veta vem/vilka samt hur många miljoner arvingarna fått in på kontot.
Citera
2026-06-08, 16:35
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Hej

Efter att en nära anhörig till mig gick nyligen bort så har jag noterat att alla vill ha en kopia på bouppteckningen.

Detta gäller allt från bostadsrättsföreningen till kundklubben.
I bouppteckningen listas ju vad vederbörande hade på sitt bankkonto på dödsdagen samt exmpelvis ägande av bostad. (plus vem som är dödsbodelägare)

Om nu vederbörande är välbeställd, utgör inte detta en utmärkt källa för individer med brottsligt uppsåt att inrikta in sig på?

Jag menar ifall exempelvis Coop är skyldig dösboet 200 kr ska verkligen handläggaren på kundtjänsten ha en kopia av den? och få reda på att den avlidne hade miljoner på kontot samt vilka arvingarna är?
Offentliga uppgifter om förmögenhet, oavsett om det är din vanliga deklaration eller en bouppteckning, är naturligtvis intressanta för kriminella som kanske vill råna dig, men utpressning? Hur tänker du då? ’Ge mig dina pengar annars berättar jag för andra att du är rik’?
Citera
2026-06-08, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Att BRFen behöver är ju för att de behöver veta vem som ärvt lägenheten för att kunna uppdatera sitt lägenhetsregister där kanske två makar ägt 50% var att den ene nu äger 100.

Vem som ärvt vad framgår inte av bouppteckningen, däremot av arvskifteshandlingen. Den senare skickas inte in till Skatteverket och är inte offentlig.
Citera
2026-06-08, 17:00
Medlem
zeligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Offentliga uppgifter om förmögenhet, oavsett om det är din vanliga deklaration eller en bouppteckning, är naturligtvis intressanta för kriminella som kanske vill råna dig, men utpressning? Hur tänker du då? ’Ge mig dina pengar annars berättar jag för andra att du är rik’?

Visst, det är väl mer ett rån ifall nån med vapen pressar dig att logga in via bankid och föra över pengar.
Nu var det inte den korrekta brottsrubriceringen jag var ute efter utan varför man behöver redovisa sin privatekonomi.

Tips är att lyssna på podden jag länkade till.
Senast redigerad av zelig 2026-06-08 kl. 17:11.
Citera
2026-06-08, 17:11
Medlem
zeligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LezFear
Vem som ärvt vad framgår inte av bouppteckningen, däremot av arvskifteshandlingen. Den senare skickas inte in till Skatteverket och är inte offentlig.

Har du få barn, ett ovanligt/unikt efternamn, ev. nån släktning med öppna sociala medier samt folkbokföringen så kan det inte vara särkilt svårt att räkna ut vem som ärvt vad och hur mycket.
Citera
2026-06-08, 17:13
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Visst, det är väl mer ett rån ifall nån med vapen pressar dig att logga in via bankid och föra över pengar.
Nu var det inte den korrekta brottsrubriceringen jag var ute efter utan varför man behöver redovisa sin privatekonomi.

Tips är lyssna på podden jag länkade till.
Rån är rån, utpressning är utpressning, två olika brott, varför ska jag lyssna på en podd som inte förstår skillnaden? Jag kan ju läsa din trådstart istället.
Och fortfarande inte bli klokare på hur offentlighetsprincipen kan leda till utpressning.
Men självklart öka rånrisken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in