2026-06-09, 11:38
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Som kuriosa bodde jag faktiskt bara ett hundratal meter ifrån där detta skedde under en period, varför jag intresserade mig för händelsen lite extra. Det är bebott område och framstod för mig som en helt vansinnig plats att skjuta omkring sig på.

Känner du till mer om denne LEN? Jag skrev några frågor i min kommentar till dig i går, har du någon vetskap om svaren på dem?
Citera
2026-06-09, 12:11
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Känner du till mer om denne LEN? Jag skrev några frågor i min kommentar till dig i går, har du någon vetskap om svaren på dem?

Jag vet lika mycket eller lite som någon annan om honom. Det enda undantaget är ett anonymt PM jag fick en gång där uppgiftslämnaren helt sonika berättade för mig att han var GM, ta detta för vad det är (mer om detta nedan). Bullshit-o-metern larmar ju såklart för högtryck här, men det är också sådant som gör Flashback roligt när man har tid över

Enligt uppgifter i tråden avled han i Brasilien 2004, eventuellt efter ett visst alkoholmissbruk. Att han isolerar sig utomlands och därtill dricker kan ju tyda på att någonting plågar honom i Sverige, alternativt att han anses omöjlig av andra skäl. Detta passar såklart in i sammanhanget.

Jag kan tänka mig ett scenario där han utför MOP under uppfattningen att det var en plan eller order, därefter tar med-konspiratörerna handen ifrån honom efteråt och får det att framstå som ett vansinnesdåd. Detta i syfte att skydda sig själva och bidra i mörkläggningen. Han upplever sig då sviken och utnyttjad, för vad han såg som en gemensam operation.

Det som oroar mig lite med hela spåret är att det i så fall rör sig om en grupp högerextrema militärer som slog till, i syfte att bända Sverige mer västerut, mer mot NATO och ifrån en mer "neutral" politik som folket och väljarna egentligen önskar...

Detta påminner inte så lite om hur en viss stormakt i öster jobbar i informationsmiljön. Ett olöst statsministermord är en ingångsvinkel för propaganda ingen utländsk underrättelsetjänst kommer försitta. Anonyma PM till engagerade skribenter för att väcka intresse är ett exempel på hur en sådan plantering skulle kunna se ut. I förlängningen syftar det till att svartmåla Försvarsmakten helt enkelt.

"Jägarnisse" är ett intressant spår men det är väldigt svårbedömt i källmaterialet. Det skulle behövas någonting mer att ta på som inte bara kan vara medveten och omedveten ryktesspridning. Vittnesmålet från Klarabergsgatan ("han skulle ju inte döda honom") är ett bra exempel där. Om det skedde signalerar det något som har gått fel i någon sorts planering, kanske just en militär sådan.

Jag återkommer om dina övriga frågor.
Citera
2026-06-09, 13:22
Medlem
H24s avatar
Citat:
Enligt uppgifter i tråden avled han i Brasilien 2004, eventuellt efter ett visst alkoholmissbruk. Att han isolerar sig utomlands och därtill dricker kan ju tyda på att någonting plågar honom i Sverige, alternativt att han anses omöjlig av andra skäl. Detta passar såklart in i sammanhanget.

Kan eventuellt även relateras till att kamraten CG Östling också flyttade utomlands efter MOP. Rostock i Tyskland. Det hade varit intressant om det gick att hitta fler exilanter från samma grupp.
Senast redigerad av H24 2026-06-09 kl. 13:26.
Citera
2026-06-09, 14:52
Medlem
Citat:
Kan eventuellt även relateras till att kamraten CG Östling också flyttade utomlands efter MOP. Rostock i Tyskland. Det hade varit intressant om det gick att hitta fler exilanter från samma grupp.

Len:s mamma var från Brasilien så det finns ju en viss koppling till hans utflytt. Dessutom var han förtjust i alkohol och det var för en svensk på den tiden i princip gratis.

Styckjunkarens uppgifter kommer från hans kompis som var med på övningen på Barkarby flygfält, där Len dyker upp strax innan midnatt och åker med hem i en Hercules. Jag tror absolut att Styckjunkaren talar sanning men där ligger problemet i att det är en andrahandshistoria.

Det var ett 20-tal personer med på övningen på Barkarby flygfält och om jag förstått saken rätt så började de misstänka Len ännu mer när de senare under året ska ha blivit beordrade att skriva under ett sekretessavtal angående att inte yppa något om övningen, rikets säkerhet.

Jag vet inte mer så inte lönt att ställa följdfrågor...
Senast redigerad av sulfint 2026-06-09 kl. 15:07.
Citera
2026-06-11, 10:21
Medlem
Har du en lista på dom 20-tal personer med på övningen på Barkarby flygfält?

Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Len:s mamma var från Brasilien så det finns ju en viss koppling till hans utflytt. Dessutom var han förtjust i alkohol och det var för en svensk på den tiden i princip gratis.

Styckjunkarens uppgifter kommer från hans kompis som var med på övningen på Barkarby flygfält, där Len dyker upp strax innan midnatt och åker med hem i en Hercules. Jag tror absolut att Styckjunkaren talar sanning men där ligger problemet i att det är en andrahandshistoria.

Det var ett 20-tal personer med på övningen på Barkarby flygfält och om jag förstått saken rätt så började de misstänka Len ännu mer när de senare under året ska ha blivit beordrade att skriva under ett sekretessavtal angående att inte yppa något om övningen, rikets säkerhet.

Citera
2026-06-11, 10:49
Medlem
Citat:
Len:s mamma var från Brasilien så det finns ju en viss koppling till hans utflytt.

Varifrån har du fått detta, inlägg på FB eller finns det källa?
Citera
2026-06-11, 14:17
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Lyfter ett gammalt inlägg angående Jägarnisse.

Citat:

Jag har en fråga (i nästa inlägg). Ni har kanske inte svaret. Jag frågar ändå för säkerhets skull. Om ni inte har svaret finns ett tänkbart svar (i nästa inlägg).

TU

Sumer lyfte inlägget om kopplingen till Gotland.

TU (1955 - 2019) hade ingen koppling till Gotland. Spaningsuppslaget (D11614) visar att TU tog ett foto av "ett antal jordbrukare" (som delade hans intresse för svartkrutsskytte). Fotot togs på Gotland i juni 1986. TU växte upp i Dalarna. På 80-talet bodde han i Östersund.

TU:s ex-sambo semestrade på Gotland sommaren 1986. Han besökte henne där. Som framgår i förhöret med henne.

Gäster på ett evenemang i Göteborg gav TU alibi för mordkvällen (efter Aftonbladets artikel i augusti 1993). Som framgår i spaningsuppslaget. Även ex-sambon bekräftade att TU var i Göteborg.

Förhöret med TU i september 1993 visade att uppgifterna om TU och "AGAG" kom från TU:s arbetskamrat på Frösöns behandlingshem (där båda arbetade som vårdare 1987). TU förnekade att han skulle ha sagt att någon på fotot deltog i mordet. Arbetskamraten (som förhördes i februari 1993) påstod att TU nämnde "gruppens" namn 1987, inte att TU själv tillhörde "gruppen" eller att "gruppen" hade med mordet att göra. TU och arbetskamraten verkar ha kommit på kant med varandra (redan 1987).

TU kunde inte minnas (när han förhördes 1993) var han hade hört "gruppens" namn (om namnet inte var arbetskamratens eget påhitt). Arbetskamraten var orsaken att TU och tre andra medlemmar i skytteföreningar i Östersund förhördes 1990. Mot dessa tre fanns inga misstankar. De hade inte hört talas om "AGAG" (som framgick i förhören 1990 och i Aftonbladet 1993). Ingen av dessa tre var närmare bekant med TU.

TU:s ex-sambo tog illa vid sig av samtalen från journalister (som började redan 1990). Som framgick i förhöret 1993.

Granskningskommissionen kände till uppgifterna. De nämndes inte i rapporten 1999. TU anställdes på Säpos datasektion 1990. Det var inte konstigt. TU studerade datateknik i Östersund och Stockholm på 80-talet (som framgick i förhören). Han hade tidigare haft en anställning hos SCB (Statistiska Centralbyrån) i Örebro. TU fick lämna Säpo 1992 och fick ett annat jobb (som framgick i förhören och Aftonbladet).

Vad "AGAG" var för en grupp (om det fanns en grupp som hette så) är fortfarande okänt. Stay behind hette Metro (som Johan Wernström nämnde i boken förra året). Den första kända personen som nämnde "AGAG" var en vårdare på Frösöns behandlingshem.

Uppgifterna var intressanta 1990. De är inte lika intressanta idag (så vitt jag kan se).

LEN

Styckjunkaren var Myllos kusin. Myllo 2020: "På kvällen 86-02-28 befann sig en Hercules från F 7 med personal och dessutom en tropp f-jägare från FJS på Barkarby flygplats. Dessa skulle i elden i en övning som skulle följa efter den inledande för kuppförsvaret. Temat var antispetznas. På natten efter MOP återvände man till Skaraborg då allt avblåstes. Då hade även Jägar-nisse dykt upp och medföljde ... Detta har berättats i tråden av min kusin Styckjunkaren (avliden 2016) som hade en gammal vän som var med på planet."

Om Styckjunkarens vän hade rätt (att LEN flög i en Hercules från Barkarby flygfält vid midnatt) ljög alla fem som åkte hem i kronbilen från Trollhättans flygplats. "Klas" och "Benny" från Såtenäs, "Patrik" och "Ove" från Moholm och LEN från Karlsborg. Det verkar osannolikt att alla fem skulle ha ljugit, inklusive Gunnar Walls uppgiftslämnare "Patrik".

Deras civilflyg från Arlanda till Trollhättans flygplats (numera Göteborg Stallbacka Airport) lyfte tidigare på kvällen. Med tanke på flygtiden bör planet ha lyft från Arlanda vid sex-tiden.

Bilresan från Trollhättan till Karlsborg via Såtenäs och Moholm tog två timmar och 42 minuter (enligt Google Maps). Enligt "Patrik" (som steg av utanför Moholm) bör kronbilen ha varit framme vid LEN:s bostad i Karlsborg vid halv elva-tiden (som framgår i Gunnar Walls läsvärda bok "Rättsskandalen Olof Palme" från 2023).

Att LEN skrev Jönköping när han fyllde i reseräkningen i förväg är inte konstigt. Det var planerat att övningsdeltagarna från Västergötland skulle flyga från Visby till Jönköping på hemvägen. Inte från Visby till Arlanda och sedan till Trollhättan. Planen ändrades under övningen på Gotland (som framgår i boken).

Kommentaren ("man hade uttryckt sig skämtsamt att det var tur de hade varandra som ett alibi") har bidragit till misstankarna mot LEN (kommentaren finns i referatet av förhöret med LEN den 17 november 1988). Nästa mening i referatet ger intrycket att de satt i kronbilen när de skämtade. Det är inte säkert.

Gunnar Wall i boken: "I förhörstexten låter det också som om de tre redan i bilen visste att de behövde ett alibi. Det skulle ju vara högst komprometterande eftersom nyheten om att Palme var mördad gick ut i radio först klockan 01.10. Men det skulle förstås kunna förklaras med att det blev en otydlig formulering i protokollet och att löjtnant X avsåg att säga att skämtandet om deras behov av alibi var något som ägt rum vid ett senare tillfälle, när alla tre genom nyhetsförmedling kände till att statsministern var mördad."

Kommentaren i granskningskommissionens rapport ("det gick inte att via efterforskningar fastställa var löjtnant X befunnit sig vid tiden för mordet") gällde våren 1988. När Säpos Per-Göran Näss skrev att det fanns "näring" i tipset. Senare framkom följande: "Vid tiden för mordet hade han deltagit i en övning på Gotland. Den påbörjades den 24 februari 1986 och avslutades den 28 februari vid lunchtid. Från den tiden fram till ankomsten till hemmet i Västsverige har löjtnant X alibi. Det framgår av förhörsprotokoll som finns intagna i uppslaget. Hans hustru har i förhör uppgivit att X sov hemma på mordnatten."

LEN:s alibi kan ifrågasättas. Om alla fem i kronbilen ljög och landade i Västergötland ett par timmar efter midnatt.
Senast redigerad av Lebel 2026-06-11 kl. 14:20.
Citera
2026-06-11, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel

LEN:s alibi kan ifrågasättas. Om alla fem i kronbilen ljög och landade i Västergötland ett par timmar efter midnatt.

Är det D21919-00 det handlar om.

Varför fem i kronbilen i så fall?

Och varför åka mellan Grästorp och Såtenäs?

Eller är det något annat uppslag?

https://wpu.nu/wiki/Uppslag21909-00
Avsnittsanteckningar (PU)
2016-02-28 ringer Namn maskerat och berättade att han skjutsat två militärer mellan Grästorp och Såtenäs på mordnatten och senare vill en av dem att Namn maskerat ska ge honom alibi.
Citera
2026-06-11, 18:01
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Är det D21919-00 det handlar om.

Ja. Tänk på att detta är en känslig uppgiftslämnare.

Jag tänkte nämna D21919 i min fråga (som kommer strax). Du läser mina tankar

Citat:
Varför fem i kronbilen i så fall?

Det var en annan kronbil. Inte den som LEN och de fyra andra åkte hem med.

Citat:
Och varför åka mellan Grästorp och Såtenäs?

Killen var värnpliktig och började passet kl 16. Då fick han veta att han skulle vara i Grästorp kl 04.00. Han hämtade två militärer och körde dem till F7 i Såtenäs. De pratade om mordet under bilfärden (liksom vem som helst gjorde när nyheten blev känd). En av dem hörde av sig 1987 och 1988 och bad om ett alibi om någon skulle ringa och fråga. Sannolikt någon som granskades av polisen eller trodde att han kunde bli granskad. Läs Gunnar Walls bok. Killen (som kallas "Jan-Erik") intervjuas där.
Senast redigerad av Lebel 2026-06-11 kl. 18:08.
Citera
2026-06-11, 18:46
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Lyfter ett gammalt inlägg angående Jägarnisse.

Citat:

Fråga: Om en Hercules lyfte från Barkarby flygfält vid midnatt, var i Västergötland skulle planet ha landat? Trollhättans flygplats, F7 i Såtenäs eller F6 i Karlsborg? Det är konstigt att Styckjunkaren inte frågade sin vän. Om vännen var med på planet. Hur skulle resten av resan ha sett ut? Hur skulle LEN ha kommit hem till sin bostad i Karlsborg? Vilken kronbil skulle LEN ha åkt med då? Styckjunkaren verkar inte ha frågat sin vän. Det är konstigt. Om vännen var tillförlitlig. Uppgiftslämnare är inte alltid tillförlitliga när många år har gått.

Tänkbar förklaring: "Leif" i Gunnar Walls bok var inte med på övning Gustav på Gotland den 24 - 28 februari 1986. "Leif" trodde också att planet till Västergötland var en Hercules. Var kommer denna Hercules från? Det finns en tänkbar förklaring (Styckjunkarens vän var kanske inte tillförlitlig efter många år). Deltagarna från Västergötland flög med en Hercules från Västergötland. Till Arlanda. Planet lyfte den 24 februari kl 08.30 från F7 i Såtenäs och flög vidare från Arlanda till Cypern. Som också framgår i boken. Även i D9440-7.

Att alla fem i kronbilen ljög och landade i Västergötland ett par timmar efter midnatt verkar osannolikt.

LEN och bokens "Ove" är avlidna. Polisman A och B är också avlidna. Polisman C, D och E är pensionärer och bor långt från Stockholm.

Att polisman A hade alibi är uppenbart. På grund av hans medicinska tillstånd (han var i sin bostad timmarna före och efter mordet). Stygnen var kvar (från operationen för brusten blindtarm sex dagar tidigare). Som framgår i förhören. Om polisman B hade varit delaktig i mordet skulle han knappast ha ringt till vakthavande befäl Anders Björneberg på Norrmalms polisstation några timmar senare och skålat för mordet.

Granskningskommissionen konstaterade att polisman C hade alibi (han deltog i en övning i Norrland som slutade två dagar senare). Polisman D och E hade inga likheter med bussförarens signalement och fantombild (spaningsuppslag EAE340 släpptes 2020).

Två militärer åkte kronbil från Grästorp till Såtenäs klockan fyra på morgonen (att en av dem var LEN är osannolikt). En av dem krävde ett alibi av den värnpliktige föraren. Kanske intressant (som Gunnar Wall skrev i boken).
Citera
2026-06-11, 18:57
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Tack för svar!

Jag ser fram emot det, för det här är, enligt min mening, intressant. Fler uppgifter gör det möjligt att bilda sig en egen åsikt.

LEN utvandrade till Brasilien 1999-12-28 (en tidigare uppgift i folkbokföringen att han dog detta datum var fel).

Han gifte sig i Brasilien 2001-02-14 och fick ett barn 2001-04-26.

LEN dog 2003-07-04, 58 år gammal.

Han bodde vackert på Ilha de Paqueta, en ö i utkanten av Rio de Janeiro.

Exakt här.

Praya Manuel Luiz 79
Ilha de Paqueta
20397-100 Rio de Janeiro
Brasilien
Citera
2026-06-11, 19:18
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
LEN utvandrade till Brasilien 1999-12-28 (en tidigare uppgift i folkbokföringen att han dog detta datum var fel).

Han gifte sig i Brasilien 2001-02-14 och fick ett barn 2001-04-26.

LEN dog 2003-07-04, 58 år gammal.

Han bodde vackert på Ilha de Paqueta, en ö i utkanten av Rio de Janeiro.

Exakt här.

Praya Manuel Luiz 79
Ilha de Paqueta
20397-100 Rio de Janeiro
Brasilien

Kan petas in att Sverige och Brasilien inte har utlämningsavtal. Kanske kan vara ett bra land att slå läger i om man är exempelvis i konflikt med sina medkonspiratörer och osäker på om mörkläggningen kommer hålla. Framförallt om man har koppling till landet av andra skäl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in