Citat:
Ursprungligen postat av
H24
En av de omständigheter på "Jägarnisse" jag tycker är intressantast är
eldöverfallet mot en butik i Skövde ett par år före MOP.
LN är påväg hem från en skjutbana när han cyklar förbi en butik, där han vet att ägaren langar narkotika till ungdomar i området. Han
skjuter helt sonika mot butikens fönster och cyklar sen därifrån, i syfte att markera, skrämmas eller vad nu planen var.
Att som yrkesofficerare skjuta skarpt mot civila mål ute på stan är väldigt anmärkningsvärt och långt bortom olämpligt beteende med vapen som ska ge en smäll på fingrarna eller dylikt. Utan det är ett ganska allvarligt brott som sker här, och det kanske var någonting med tidsandan eller någon sorts mörkläggning som stoppade detta från att bli en större grej. Det framgår inte i materialet men jag hade inte blivit förvånad om alkohol var med i mixen här på något sätt.
Kan denna händelse och MOP brytas ned enligt samma struktur?
- LN befinner sig i en stadsmiljö.
- Hans väg korsas plötsligt med en individ han anser förstör samhället.
- Han är beväpnad med ett handeldvapen.
- Han exploderar i en sorts impulsiv civilkurage (enligt han själv) och skjuter.
- Han flyr improviserat men framgångsrikt.
- Händelsen sopas under mattan till följd av hans roll.
Brainstorm givetvis.
https://imgur.com/a/A2bJIul
Det finns en del märkliga saker runt denne man.
"Jägarnisse" ska väl även ha skjutit "salut" för ett brudpar/och eller vid en 40-årsfest, vilket inte ska ha varit så populärt...
När det gäller den skjutning som du nämner, så hindrade det tydligen inte att LEN fick ansöka - och få - licens även för en Beretta. Händelsen "förlåten, men inte glömd", eller hur det nu var.
Hemresan från Gotlandsövningen är ytterligare en annan sak. Enligt LEN, om jag minns rätt, taget ur minnet, fick de redan i bilen hem genom radio reda på att Palme skjutits och var död. Jag har för mig att han sa att det var vid 00-01-tiden - eller tidigare. Det kan inte stämma, då hade det väl inte kommit ut i radio än. Sedan ska han ha blivit väckt av ex-frun vid 08-tiden morgonen efter mordet, och hon berättade för honom vad som hänt. Han trodde henne inte, utan måste gå till TV:n för att höra det själv. Här talade han emot sig själv, han kan inte ha hört nyheten tidigt under natten och samtidigt några timmar senare inte ha varit medveten om att den hänt.
Det finns mer, men jag har några frågor om LEN.
1. LEN dog relativt ung. Vad var dödsorsaken?
2. Vilka var LEN:s närmaste män, både vad gäller jobbet och privat?
3. Vilka var männen i bilen tillsammans med LEN, under hemfärden efter Gotlandsövningen? (Har för mig att det var två från Såtenäs och Moholm.)
4. En kvinna berättar i förhör om sin väninnas berättelse, då denna vägrar att gå till polisen så länge inte mordvapnet har hittats. I förhören nämns en Lars och en Gunnar. Såtenäs nämns också. Vilka var dessa två? Var Lars densamme som LEN? Om inte, har dessa två, Lars och Gunnar, någon koppling till LEN?
Jag hoppas att du eller någon/några andra kan hjälpa mig med svaren till dessa frågor!