Citat:
Ursprungligen postat av
Varmboga-10.2
Detta var vad jag hittade:
Varje år inträffar mellan fem och tio dödsfall bland intagna på anstalter och i häkten, enligt ett pressmeddelande från justitiedepartementet. Naturliga orsaker är det vanligaste, men även självskador och självmord förekommer.
https://www.publikt.se/nyhet/dodsfall-pa-anstalt-maste-anmalas-24337#:~:text=Varje%20%C3%A5r%20intr%C3%A4ffar%20m ellan%20fem,%C3% A4ven%20sj%C3%A4lvskador%20och%20sj%C3%A4lvmord%20 f%C3%B6rekommer.
ah . sry... smög in ett fel där 5-10 är det ett vanlgit år, ett dåligt år 10-25.
beror lite på hur man räknar, blir ju några enstaka till om man +på de ca 1000 barn/ungdomar som siter på sis/förvar.
men titar man på häktade fängslade så är 5-10 normalt, 10-25 ett riktigt dåligt år. (men då handlar de om ca 10k frihesberövade , i israels fall handlar det ju om 2-3x så många. (och lite obehagligare klientell naturlgitvis)
så igen, några promillen högre än sverige, och någrot lägre än amerikanska (eller skotska, baltiska etc fängelser) om man tittar över en 10 eller 20 årsperiod.
finns inget bättre ställe för en slemmig jihad-terrorist än ett israeliskt fängelse/fångläger, om man nu jämför med verkligheten, istället för med edens lustgård eller gröna lund eller nått.
som jmf dog ca 3 fängslade/år (över en 10årsperiod då) 2013-2022, på ca 5k fängslade i israel. vilket blir ungefär samma som sveriges 5-10/år (dvs på 10k fängslade/häktade), men det har inte varit precis "normala år" sedan palestinerna drog på utrotnings, våldtäkts och tortyr tågi israel 2023...