Citat:
Ursprungligen postat av
Petronius
Du verkar som vanligt väldigt korkad i allt du skriver. Frågan du vill ha svar på är inte hur många som dör i svenska fängelser under en tvåårsperiod utan hur många som dör per 1000 fångar så vi kan jämföra mellan länder.
Israel har t ex 22000 fångar googlade jag. Det blir ju 47 döda per år eller cirka 2 döda per 1000 fångar. England och Wales ligger på cirka 4 döda per tusen fångar och år. I Sverige har det i snitt dött cirka 12 fångar per år under under de senaste tio åren. Men i början av perioden hade vi typ 4-5 tusen fångar och just nu 9000 fångar. Men Sverige ligger alltså nånstans mellan 1 och 2 döda fångar per tusen fångar.
Blev du besviken av att se dessa siffror? Du trodde att Israel massmördar fångar i stor skala och sen visar det sig att dom ligger bara lite högre än Sverige och betydligt lägre än England och Wales. Stackars dig.
Har Israel 22000 palestinska fångar? Annars blir din matte fel. För datan du baserar räkningen på är hur mång palestinska fångar som dött.
Sen är det också en faktor om långt mycket högre andel palestinska fångar om dör kontra israeler. Eller lägre. Även jämfört med andra nationaliteter.
Dödstal i fängelser är också väldigt beroende på vilket skick av människor man huserar, narkomaner med mera, samt hur länge dom sitter. I ett fängelse med mycket livstidsdömda dör av naturliga orsaker fler pga att dom sitter mycket längre.
Så egentligen behöver man räkna på dödstal per fängelseår också, för att få en någorlunda korrekt uträkning.
Men det behöver jag inte berätta för dig givetvis, som är ett sånt matematiskt geni.