Citat:
Sådant här brukar bero på att kvinnan förtränger graviditeten. Det brukar handla om kvinnor i typ hederskultur, där de riskerar dödsstraff om någon kommer på dem med att vara gravida, eller i alla fall att bli förskjutna från familjen, inte ha någonstans att ta vägen o.s.v.. Alltså hemska omständigheter. Det FÅR inte vara så, och därför bortförklarar de symptomen med något annat - fosterrörelserna blir tarmrörelser etc..
Eller så begåvningshandikappade kvinnor, som verkligen inte förstått sambandet mellan det en man gjorde med henne, och symptomen från kroppen. För det GÅR inte att gå en hel graviditet utan att märka symptom.
Det här fallet var dock konstigt: en infödd svensk ung tjej med stöttande mor, ingen tokreligiositet i familjen, och inte uppenbart begåvningshandikappad (då hade soc tagit barnet)... inget stämmer. Kanske förträngning ändå - det skulle vara för hemskt att vara tvungen att vara hemma och sköta en bebis i stället för att vara ute och festa, typ.
Eller så begåvningshandikappade kvinnor, som verkligen inte förstått sambandet mellan det en man gjorde med henne, och symptomen från kroppen. För det GÅR inte att gå en hel graviditet utan att märka symptom.
Det här fallet var dock konstigt: en infödd svensk ung tjej med stöttande mor, ingen tokreligiositet i familjen, och inte uppenbart begåvningshandikappad (då hade soc tagit barnet)... inget stämmer. Kanske förträngning ändå - det skulle vara för hemskt att vara tvungen att vara hemma och sköta en bebis i stället för att vara ute och festa, typ.
Nja, ligger bebisen inåt ryggen till och moderkakan ligger på ett visst sätt och magmusklerna är starka och vältränade. Så kan magen bara bukta ut minimalt och fosterrörelser knappt kännas. Hon hade dessutom mensblödningar (vilket visade sig snarare vara mellanblödningar) och hade alltid haft oregelbunden mens. Och enda symtomet var järnbrist, vilket ju kvinnor kan ha utan att vara gravida. Det var ju ingen annan som tycks ha märkt av det hela heller.
Finns ju kvinnor som tidigt i graviditeten vet om att de är gravida, men som knappt ökar i vikt om magen samt inte känner så mycket fosterrörelser. Pga. ovanstående anledningar. De kanske bara ökar lite i vikt om höfterna och eller rumpan. Även omgivningen kan ju då förundras.
Hon visste helt enkelt inte om det. Fanns ju inget tecken som gjorde att hon ens skulle börja misstänka något.