2026-06-09, 19:24
  #133
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Jo, jag är insatt i ämnet. Väldigt insatt rentav. Jag och min partner var inne för "minskade fosterrörelser" flertalet gånger, med vårt ena barn. Barnet låg åt ett håll och moderkakan låg i vägen så att det helt enkelt var svårt att känna fosterrörelserna.

Och jag känner flera kvinnor vars magar knappt ökade i omfång under deras graviditeter! Man kunde knappt tro att de var gravida. Kunde lika gärna ha varit lite maghull efter liten viktuppgång.

Så kan det även ha varit för Saga.

1. Att hennes foster låg vänd och sparkade åt ryggen till/moderkakan låg i framkant. Om hon dessutom hade vältränade magmuskler osv., så behöver hon knappt ha haft mage under graviditeten.

2. Och så blödningar på det, som hon tolkade som mensblödningar. Oregelbundna blödningar var hon dessutom redan van vid och har alltid haft.

3. Inget illamående. Inga bröstspänningar. Inga tecken alls på graviditet. Mer än järnbrist, vilket kvinnor kan få utan att vara gravida.

Sammantaget blev det givetvis svårt för henne att inse att hon var gravid. I synnerhet då hon aldrig har varit gravid förut. Hade hon varit gravid förut, så hade hon nog ändå fått en slags "magkänsla" denna gång.

Jag orkar bara kommentera en sak nu: hon kan inte ha haft några blödningar alls. Hon måste vara helt förvirrad om hon påstår det. Under hela graviditeten är livmodermunnen tilltäppt av en slempropp. Det kan inte komma igenom något blod där. OM det skulle börja blöda, så betyder det att fostret är dött och att kroppen håller på att stöta ut det.

De hormoncykler som orsakar blödningar en gång i månaden i vanliga fall, är också inställda under hela graviditeten.
Citera
2026-06-09, 19:28
  #134
Medlem
Blandadajentes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Finns uppgifter om hur fet denna kvinnan var? Smällfethet är enda förklaringen.
Det stämmer, hon väger 200 kg.
Citera
2026-06-09, 21:04
  #135
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag orkar bara kommentera en sak nu: hon kan inte ha haft några blödningar alls. Hon måste vara helt förvirrad om hon påstår det. Under hela graviditeten är livmodermunnen tilltäppt av en slempropp. Det kan inte komma igenom något blod där. OM det skulle börja blöda, så betyder det att fostret är dött och att kroppen håller på att stöta ut det.

De hormoncykler som orsakar blödningar en gång i månaden i vanliga fall, är också inställda under hela graviditeten.

Jodå. Visst kan det blöda under graviditet! Utan att det är missfall.

"Orsaker till att det blöder
Det finns flera olika orsaker till att det kommer blod ur slidan. Det kan bero på något allvarligt men ofta beror det på något annat. Ibland hittar läkaren eller barnmorskan ingen orsak till blödningen och blödningen slutar av sig själv.

Tidigt i graviditeten kan det bero på att ägget fäster i livmodern. Blödningen kallas implantationsblödning. Den kan komma någon gång mellan graviditetsvecka två och tre.

Det kan ta några månader för kroppen att anpassa sig till graviditeten. Därför kan det ibland komma blod från livmoderslemhinnan under de första tre månaderna av graviditeten.

Livmodertappen börjar lättare blöda
Blödningen kan också komma från livmodertappen. Det finns mer blod än vanligt i livmodertappen under graviditeten. Det gör att livmodertappen lättare kan börja blöda. En sådan mindre blödning kan till exempel komma efter ett slidsamlag. Blödningen kan också bero på en polyp i livmodertappen.

Föreliggande moderkaka
Moderkakan kan täcka för kanalen som barnet ska komma ut genom om den sitter för långt ner i livmodern. Det kallas för föreliggande moderkaka. Föreliggande moderkaka kan göra så att det blöder från slidan."

Källa: https://www.1177.se/barn--gravid/graviditet/graviditetsbesvar-och-sjukdomar/blodning-under-graviditet/

Så fick du lära dig något nytt.
Citera
2026-06-09, 21:09
  #136
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Jodå. Visst kan det blöda under graviditet! Utan att det är missfall.

"Orsaker till att det blöder
Det finns flera olika orsaker till att det kommer blod ur slidan. Det kan bero på något allvarligt men ofta beror det på något annat. Ibland hittar läkaren eller barnmorskan ingen orsak till blödningen och blödningen slutar av sig själv.

Tidigt i graviditeten kan det bero på att ägget fäster i livmodern. Blödningen kallas implantationsblödning. Den kan komma någon gång mellan graviditetsvecka två och tre.

Det kan ta några månader för kroppen att anpassa sig till graviditeten. Därför kan det ibland komma blod från livmoderslemhinnan under de första tre månaderna av graviditeten.

Livmodertappen börjar lättare blöda
Blödningen kan också komma från livmodertappen. Det finns mer blod än vanligt i livmodertappen under graviditeten. Det gör att livmodertappen lättare kan börja blöda. En sådan mindre blödning kan till exempel komma efter ett slidsamlag. Blödningen kan också bero på en polyp i livmodertappen.

Föreliggande moderkaka
Moderkakan kan täcka för kanalen som barnet ska komma ut genom om den sitter för långt ner i livmodern. Det kallas för föreliggande moderkaka. Föreliggande moderkaka kan göra så att det blöder från slidan."

Källa: https://www.1177.se/barn--gravid/graviditet/graviditetsbesvar-och-sjukdomar/blodning-under-graviditet/

Så fick du lära dig något nytt.

Jag kände redan till allt det där. Vid nidationsblödningen, som bara händer en gång några dagar efter befruktningen, har slemproppen inte bildats ännu.

Och hur eller hur så handlar de här exemplen inte om blödningar som ser ut som mensturationsblödningar, och kommer regelbundet som menstruationsblödningar gör. Mensblod är fullt av mörka slemhinnor och koagel, om man blöder från livmoderhalsen efter samlag så är det klart, blodrött blod.

Föreliggande moderkaka är ett sällsynt och mycket allvarligt tillstånd. Det kan inte tjejen i artikeln ha haft, för då hade det krävts kejsarsnitt (annars hade hon dött).

En polyp i livmodern kan blöda ja, men gör den det under graviditeten så kommer blodet inte ut, eftersom det finns en propp i vägen...
Citera
2026-06-09, 21:14
  #137
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag kände redan till allt det där. Vid nidationsblödningen, som bara händer en gång några dagar efter befruktningen, har slemproppen inte bildats ännu.

Och hur eller hur så handlar de här exemplen inte om blödningar som ser ut som mensturationsblödningar, och kommer regelbundet som menstruationsblödningar gör. Mensblod är fullt av mörka slemhinnor och koagel, om man blöder från livmoderhalsen efter samlag så är det klart, blodrött blod.

Föreliggande moderkaka är ett sällsynt och mycket allvarligt tillstånd. Det kan inte tjejen i artikeln ha haft, för då hade det krävts kejsarsnitt (annars hade hon dött).

En polyp i livmodern kan blöda ja, men gör den det under graviditeten så kommer blodet inte ut, eftersom det finns en propp i vägen...

Saga har alltid haft oregelbundna blödningar. Och hade det även under graviditeten. Vilket hon alltså trodde var mensblödning.
Citera
2026-06-09, 21:16
  #138
Medlem
Ulf-Knulldell-2.0s avatar
Stackars Saga, det där var en 4kilos skitkorv hon inte kunde spola ner i toaletten..
Citera
2026-06-12, 15:19
  #139
Medlem
Incendios avatar
Vissa får knappt mage och om man inte förväntar sig en graviditet så är det lätt att koppla eventuella(för alla har inte symptom) till annat. När min mamma väntade barn första gången fick hon inte någon mage förrän i vecka 35. Hon hade inga direkta symptom heller, men visste ju att hon var gravid och det var planerat. Min syster dog strax efter födseln pga hjärtfel och rörde sig väldigt mjukt, så mamma sa alltid att hade hon inte letat efter rörelserna så hade hon inte tänkt så mycket på dem. Sedan när hon väntade mig hade hon normalt med symptom, fick en enorm mage tidigt och jag sparkade och levde om på ett helt annat sätt. Dessutom blödde mamma lite då och då när hon väntade mig. Har man oregelbunden och liten mens kan man kanske tolka det som din vanliga mens(vilket min mamma inte gjorde dock). Det kan slå så olika.

Sedan kan förnekelse spela in. En vän till familjen blev gravid ungt och fick en sådan chock att hennes hjärna gick in och helt blockerade detta för henne. Hon förnekade det fram till strax innan förlossningen. Hon sa efteråt att hon inte gjorde sig till, hon blev verkligen helt knäpp och trodde på riktigt att hon inte var gravid.
Citera
2026-06-14, 15:12
  #140
Medlem
Om man har sex, och sen har oregelbunden mens, varför i helvete gör man inte graviditetstest för säkerhets skull? Man kan ju inte bara anta att mensen hoppar över av andra anledningar, ifall man vet med sig att man legat. Men hon glömde kanske bort att hon knullat eller så visste hon inte hur barn blir till. Ibland är folk så dumma att man blir mörkrädd...
Citera
2026-06-14, 15:49
  #141
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av angelgirl
Om man har sex, och sen har oregelbunden mens, varför i helvete gör man inte graviditetstest för säkerhets skull? Man kan ju inte bara anta att mensen hoppar över av andra anledningar, ifall man vet med sig att man legat. Men hon glömde kanske bort att hon knullat eller så visste hon inte hur barn blir till. Ibland är folk så dumma att man blir mörkrädd...

Eller så har man någon form av precentivmedel i kombination av oregelbunden mens. Har man skydd så testar man ju sig inte regelbundet, speciellt om man inte har några symptom met än trötthet och i detta fall kombination av att må dåligt av annat.
Citera
2026-06-14, 22:06
  #142
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av angelgirl
Om man har sex, och sen har oregelbunden mens, varför i helvete gör man inte graviditetstest för säkerhets skull? Man kan ju inte bara anta att mensen hoppar över av andra anledningar, ifall man vet med sig att man legat. Men hon glömde kanske bort att hon knullat eller så visste hon inte hur barn blir till. Ibland är folk så dumma att man blir mörkrädd...
Det här är ju bara en efterhandskonstruktion
Citera
2026-06-15, 09:19
  #143
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HLHH
Eller så har man någon form av precentivmedel i kombination av oregelbunden mens. Har man skydd så testar man ju sig inte regelbundet, speciellt om man inte har några symptom met än trötthet och i detta fall kombination av att må dåligt av annat.

Inga preventivmedel är 100 procent säkra, det borde alla veta. Så man bör ju i alla fall ta ett test varannan eller var tredje månad för säkerhets skull, för att hinna upptäcka det i tid.
Citera
2026-06-15, 11:05
  #144
Medlem
Dagarna innan min mor födde mig träffade hon en bekant och pratade en kort stund med henne. Nästa gång hon träffade på denna bekanta, bar mina föräldrar mig i en 'baby bag'. Den andra kvinnan trodde att jag var adopterad. Väldigt få kunde se att min mor var gravid, då hon inte var pinnsmal men heller inte tjock. De som inte visste om hennes graviditet blev förstås mäkta förvånade.

Så det händer att en graviditet kan gå ganska omärkt, även om det är ovanligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in