2026-06-08, 09:39
  #85
Medlem
Måste väl handla om att det hänt trots preventivmedel i sådana här fall oftast och de därför tolkar symtom som något annat. Men hur är det möjligt att vara så okänslig att man inte kan känna några sparkar i slutet ens är lite svårt att förstå. Oavsett hur barnet ligger.
Citera
2026-06-08, 09:50
  #86
Medlem
Jag som varit gravid och fött barn förstår inte heller.

Jag tror det är psykiskt, en enorm förnekelse i form av en psykos. En psykisk åkomma.

Barnet är aktivt i magen och ibland gör kullerbyttor och hela magen rör sig ofta i några månader. Man kan se armar, fötter, ben, armbågar fara runt på huden och ja det känns inuti.

Bla därför tror jag att en förnekelse psykos utlösts och gör att man inte är närvarande psykiskt. Enda förklaringen.
__________________
Senast redigerad av Singoallaa 2026-06-08 kl. 10:12.
Citera
2026-06-08, 09:59
  #87
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Singoallaa
Jag som varit gravid och fött barn förstår inte heller.

Jag tror det är psykiskt, en enorm förnekelse i form av en psykos. En psykisk åkomma.

Barnet är aktivt i magen och ibland gör kullerbyttor och hela magen rör sig ofta i några månader. Man kan se armar, fötter, ben, armbågar fara runt på huden och ja det känns inuti.

Bla därför tror jag en förnekelse psykos utlöst gör att man inte är närvarande psykiskt. Enda förklaringen.

Inte om moderkakan ligger i framvägg. Med min senaste låg moderkakan så. Det både kändes mindre och syntes inte på utsidan. Oerhört tråkigt, för det är ju mysigt.
Citera
2026-06-08, 10:00
  #88
Medlem
bzsx0809s avatar
Hade en kollega som inte heller var medveten om att hon var gravid, ungefär samma story som för Saga, förutom att hon förlöste i toaletten när hon trodde att hon skulle göra nummer två. Lite lite om det hela för några år sen, uppenbarligen spela det lite roll hur livmodern ligger i kroppen.
Citera
2026-06-08, 10:12
  #89
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HLHH
Inte om moderkakan ligger i framvägg. Med min senaste låg moderkakan så. Det både kändes mindre och syntes inte på utsidan. Oerhört tråkigt, för det är ju mysigt.
Det känns.

Gud.
Citera
2026-06-08, 10:17
  #90
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Singoallaa
Jag som varit gravid och fött barn förstår inte heller.

Jag tror det är psykiskt, en enorm förnekelse i form av en psykos. En psykisk åkomma.

Barnet är aktivt i magen och ibland gör kullerbyttor och hela magen rör sig ofta i några månader. Man kan se armar, fötter, ben, armbågar fara runt på huden och ja det känns inuti.

Bla därför tror jag att en förnekelse psykos utlösts och gör att man inte är närvarande psykiskt. Enda förklaringen.


Citat:
Ursprungligen postat av HLHH
Inte om moderkakan ligger i framvägg. Med min senaste låg moderkakan så. Det både kändes mindre och syntes inte på utsidan. Oerhört tråkigt, för det är ju mysigt.


Väldigt svårt att förstå ändå faktiskt. Även om det inte skulle synas eller kännas på utsidan borde det kännas på insidan i alla fall. Bebis rör sig ju och har hicka och allt möjligt. Förklarar man det med exempelvis tarmrörelser då eller? Jag skulle i alla fall börja undra vad allt som känns där inne beror på...
Citera
2026-06-08, 10:18
  #91
Medlem
På väldigt unga tjejer buktar inte alltid magen. Sett flera sådana här graviditeter. Kanske för att deras bukvägg är starkare och att de inte går upp i vikt.
Citera
2026-06-08, 10:18
  #92
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Det är ofta psykologiska orsaker bakom sådant här: förnekelse ffa. I Sagas fall kan man misstänka att hennes låga ålder spelat in.
Citera
2026-06-08, 10:42
  #93
Medlem
Sparkar och rörelser märks inte alltid. Jag har ett gäng ungar och en av de senare var kolugn i magen- när jag var vaken. Jag var inne ett flertal gånger för jag kände så få rörelser. Jag väckte med kallt vatten, saft och petanden på magen, men när inget sånt fungerade så åkte jag in. Var alltså inte ovan vid graviditet, det var konstaterat och magen växte som vanligt.

Ungjäveln var aktiv när jag sov- upptäcktes av maken av en slump. Jag märkte inget av det. Det vakenmönstret fortsatte ett halvår efter födseln, ungen sov på dagen och var vaken på nätterna.

Såna här fall kan absolut bottna i förnekelse- speciellt om det finns omständigheter som talar mot eller man inte har erfarenheten av graviditet tidigare. Tycker jag inte alls är märkligt. Och de fall där man inte märker något alls eller förstår de få subtila signaler som ändå finns är ju inte heller osannolika. Men det är fascinerande.
Citera
2026-06-08, 11:40
  #94
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Finns uppgifter om hur fet denna kvinnan var? Smällfethet är enda förklaringen.
Nope, bild fanns med i artikeln.
Citera
2026-06-08, 11:50
  #95
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HLHH
Som sagt, var 5 månader när jag fick reda på min graviditet. Det syntes inget och jag hade inga symptom. Alla blir inte illamående, får ömma bröst etc. Det är vanligt men många får det heller inte. Sedan beror det också på hur moderkakan ligger. Ligger den i "framkant" känner man inte fosterrörelser lika starkt och det tar också längre tid att kännas.
Och ligger då bebis långt bak så är det ju inte konstigt att man inte känner något!

Kände du dig dömd på något vis av vad jag skrev...?
Citera
2026-06-08, 12:04
  #96
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HLHH
Inte om moderkakan ligger i framvägg. Med min senaste låg moderkakan så. Det både kändes mindre och syntes inte på utsidan. Oerhört tråkigt, för det är ju mysigt.

Kan bara instämma, vad än folk säger. Så var det när jag var gravid med andra barnet. Sparkar kändes inte, men vid ultraljud såg man att bebisen sparkade för fullt. Minns att jag tyckte det var konstigt, vid min första graviditet kändes och syntes sparkarna tydligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in