2026-06-08, 23:44
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det funkar inte om man saknar disciplin. Ozempic kan hjälpa till med den.

Sätt fart med att införa din straffskatt då!

Snart är jag ju smalare, och då drabbas jag inte av din skatt som "kommer snart".

Det brådskar!

Jag är emot det som sagt.

Ja, tror att det blir straffskatt på övervikt inom en snar framtid.

Du saknar disciplin säger du, samtidigt går du ner i vikt snabbare än en Space-X-raket?

Lycka till med detta raket-projekt.
Citera
2026-06-08, 23:47
Medlem
Lyzzas avatar
Vem vågar ta en medicin som är så ny? Som med alla nya grejer. Vänta och se vilka biverkningar som kommer och hur folk i slutändan mår. Det visar sig kanske att det blir allvarliga långtidseffekter inte bara det vi ser i dag.

Folk magrar fort för de tappar fett/muskelmassa de aldrig får tillbaka. Bara kolla alla med Ozempic face.

https://www.expressen.se/livsstil/skonhet/kirurger-varnar-ozempic-face-ar-svart-att-atgarda/

Folk blir blinda. Folk förstör sin mage. Folk dör.

Bättre att fixa en ny medicin till alla som har underfunktion i sköldkörteln - hypotyreos.

En av Sveriges vanligaste folksjukdomar. Drygt 497 000 personer (cirka 4,7 procent av befolkningen) behandlas för underfunktion i sköldkörteln.

Det är lika vanligt som Diabetes, i Sverige har över 500 000 personer den diagnosen.

Hypotyreos ger bla viktuppgång som är svår att medicinera bort. Med effektiv medicin så skulle det inte finnas lika många överviktiga av denna orsak. Men inget händer. Fast folk klagar. Läkarna skriver rutinmässigt ut den billigaste medicin de har. Ingen vill satsa på ny forskning o ny medicin.
Senast redigerad av Lyzza 2026-06-08 kl. 23:55.
Citera
2026-06-09, 00:43
Medlem
Det är väl kalasbra att man kan medicinera bort kass disciplin och låg kunskap kring nutrition? Det spar oceaner av pengar och frigör vårdresurser.

Priset som behöver betalas i form av långtids biverkningar återstår att se.

Bästa hade ju varit att jobba preventivt såklart och hindra att folk blir tjocka från början, men det tycks ju svårt. Livsmedelsverkets rekommendationer kring kost bygger i dagsläget på föråldrade ideer samt miljöpropaganda om kolhydratsbaserad kost.
Citera
2026-06-09, 05:44
Medlem
Svaret finns inom EU's beslut. Man ska införa en amerikansk diet. Sen hålla fettet i schack med "vaccin" och ozempicliknande preparat.

EU har redan tillåtit olika gifter i maten som förr var förbjudet.
Citera
2026-06-09, 05:57
Medlem
Jag vet inte hur det kommer se ut i framtiden. Men vi BORDE definitivt ha nolltolerans för fetma i samhället. Inför även dubbla biljettkrav för den som är så fet att fläsket väller över på min sida av sätet i kollektivtrafiken. Inget konstigt alls med det.

Om din fetma har konsekvenser för andra skall du beläggas med böter.

Ja, jag är seriös.
Citera
2026-06-09, 06:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Precovery
Fet(ma) och obes(itas) är samma sak, så hur ska vi tolka dina siffror?

Är det det? Tycker fetma är den lägre graden som kan sträcka sig från typ 15kg övervikt (aka småfet) till infinity medans att vara obes så flyr tankarna direkt till en 34-årig Amerikan som måste åka på mobilityscooter för att kunna ta sig fram, då med syrgastuben baktill.
Citera
2026-06-09, 06:58
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Precovery
Jag undrar i alla fall hur siffrorna ska tolkas. Om du vet det kan du väl skriva det i stället för att hytta med fingret.
Jag ber om ursäkt för mitt beteende. Min enda ursäkt är att flashback numera tyvärr tycks utgöra en magnet för diverse beklagliga figurer.
Jag har inte ett enda poäng inom det medicinska området. Huruvida Fet(ma) och obes(itas) är identiska synonymer eller ej är jag således inte kapabel att utröna.

Diskussionen kring Påvens skägg borde bordläggas omedelbart, då jag anser den vara fullständigt meningslös.
Citera
2026-06-09, 07:04
Medlem
bo-jerrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Love.Thy.Neighbor.
Frosseri är väl en utav dödssynderna, budskapet från the Almighty, av den anledningen, inget jag tror att det är menat att människan ska hålla på med.

Kroppen är Templet.

Det finns som sagt orimliga svar på allt i gamla böcker. Du bevisade just det jag menade.
Citera
2026-06-09, 07:13
Medlem
-Nederbird-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertU
Jag vet inte hur det kommer se ut i framtiden. Men vi BORDE definitivt ha nolltolerans för fetma i samhället. Inför även dubbla biljettkrav för den som är så fet att fläsket väller över på min sida av sätet i kollektivtrafiken. Inget konstigt alls med det.

Om din fetma har konsekvenser för andra skall du beläggas med böter.

Ja, jag är seriös.

Iaf på flygplan. En person som väger det dubbla bakom en i kön har samma biljettpris och samma VIKTKRAV på resväskan. Var något jag läste om att ozempic kan leda till katastrof för livsmedelsindustrin, men en industri som gynnas är flygindustrin då varje kilo spelar roll på en flygning.

https://metro.co.uk/2026/01/30/ozempic-make-cheaper-fly-planes-will-ticket-cost-less-26410677/
Citera
2026-06-09, 07:24
Medlem
Jadu. Stör mig redan som tusan på folk som nyttjar allas våra skattemedel på matrelaterade sjukdomar. Har jag förstått dessa sprutor rätt eliminerar de hungerskänslorna och äter man ändå blir man illamående. Detta alltså även vid depression som jag tror är grundorsaken till att folk äter så jävla mycket. God mat är väl dopaminfrämjande på samma sätt som snus/cigg.
Citera
2026-06-09, 07:28
Medlem
Vikt handlar enbart om kalorier, vad man äter.

54år, fick en infarkt för 1år sedan, läkare vill jag ta statiner mot kolesterol, jag är intollerant mot statsin o får muskelsmärtor.

Hur bemöts man av vården? när man berätta jag fixar till kolesterol själv via kosten?

Vården berätta rakt ut du kommer inte lyckas ändra ditt liv, det otroligt få som har denna viljekraft.

Nu har jag gått ner 11kg o har bara 7kg kvar, dvs genom att äta sunt o röra/träna mig sunt, rasar jag 1kg per vecka o kolestolvärden rasar o hamnar under riktvärden, läkare får helt plötsligt mer hopp ang statiner, vi skjuter fram blodprover till mitten av sommaren det ser ut som kan ta tag i ditt liv.

Bruka prata om detta o man träffar då folk som gjort likande viktresa ner, man frågar hur länge sedan, det var 7 år sedan, jag vägde 130kg på den tiden nu 85kg, även dessa bekräfta, man blir vad man äter.

För min del handlar det bra om jag gick till 102,5kg o fick infarkten, har nu tagit tag i livet o vikten på allvar, nu nere på 91kg o ska ner till 85kg, start var mitten av mars, tycker inte heller jag gör något konstigt, jag tänker bara på vad jag äter, behöver inte hämta mer även om jag tar en kinabuffé.

Vikt handlar alltså enbart om vad man trycker i sig, och sin egna viljestyrka, den även läkare ser att helheten av folket inte har.
Citera
2026-06-09, 07:36
Medlem
ViktminskningsMedicinerna har alltid funnits och vad är det för positiva effekter du ser säger du med ozempic ? Jag vet ingen som lyckats med sin viktnedgång med ozempic. Vet du någon?

Människor blir allt sjukare och det är företagen som vill att vi använder mediciner mot allt vilket vi ofta gör redan. Tex är psykisk ohälsa något man botar via samtal med andra människor men idag erbjuder man istället mediciner. Istället för dyr terapi så får personen ett kort samtal och mediciner utskrivet. Det finns inga pengar tillsatta inom sjukvården att erbjuda rätt vård till alla.

Ozempic har biverkningar vilket bara gör en människa sjukare.
Samhället tjänar ingenting på att någon knaprar ozempic. Personen kommer ändå vara tjock och ohälsosam. Och detta kostar samhället MASSOR.

Citat:
Ursprungligen postat av -Nederbird-
Att vi just nu genomgår en revolution när det kommer till övervikt och fetma är ingen överdrift. De aptithämmande medicinerna verkar de facto fungera, och snacket innan om att vikt är någon sjukdom som har noll med hur vi äter att göra har dött helt.

Hur blir det om säg 10 år? Kommer vi att acceptera att folk väljer att vara feta? Hur förändrar de nya medicinerna vårt förhållningssätt?

Hur ser flashback på detta?
Senast redigerad av JohnWicks 2026-06-09 kl. 07:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in