2026-06-08, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Medicinen tar bort en del av aptiten, men det är fortfarande mycket jobb som ska göras.

En skada ja. Många kan bli feta för att de inte fick hjälp med skador, stress och annat.

Kunde samhället träffa bättre där?

Istället för att slänga pengar på dyra och onödiga läkemedel så finns det ju andra alternativ som är mycket mer naturliga, hälsosamma och kostnadseffektiva för individen om målet är att gå ned i vikt, och det är att fasta, typ periodisk fasta 16:8 eller äta typ LCHF. Hungerkänslorna försvinner i princip helt och därmed behövs inte läkemedel som minskar aptiten.
Citera
2026-06-08, 22:57
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
Citat:
Medicinen tar bort en del av aptiten, men det är fortfarande mycket jobb som ska göras.

En skada ja. Många kan bli feta för att de inte fick hjälp med skador, stress och annat.

Kunde samhället träffa bättre där?

Mycket gråt och tandagnisslan lär det bli inom en snar framtid på frossare som äter tio bakelser om dagen.

Samhället kommer att träffa mitt i prick när det blir straffskatt på dessa rulltårtor till fetton. Vart överviktigt dallrande kilo kommer att straffbeskattas inom en snar framtid skulle jag tro.

Så kasta gräddtårtan i sopen och in med Ozempic i truten istället skulle man kunna säga. Då blir det bättre för alla, inte minst för oss som betalar för vården via skatten.
Citera
2026-06-08, 23:03
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Love.Thy.Neighbor.
Istället för att slänga pengar på dyra och onödiga läkemedel så finns det ju andra alternativ som är mycket mer naturliga, hälsosamma och kostnadseffektiva för individen om målet är att gå ned i vikt, och det är att fasta, typ periodisk fasta 16:8 eller äta typ LCHF. Hungerkänslorna försvinner i princip helt och därmed behövs inte läkemedel som minskar aptiten.

Ozempic är dessvärre överlägsen sådana metoder. Men kanske går att kombinera?
Citera
2026-06-08, 23:05
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JacquesDuquesne
Mycket gråt och tandagnisslan lär det bli inom en snar framtid på frossare som äter tio bakelser om dagen.

Samhället kommer att träffa mitt i prick när det blir straffskatt på dessa rulltårtor till fetton. Vart överviktigt dallrande kilo kommer att straffbeskattas inom en snar framtid skulle jag tro.

Så kasta gräddtårtan i sopen och in med Ozempic i truten istället skulle man kunna säga. Då blir det bättre för alla, inte minst för oss som betalar för vården via skatten.

Ozempic är inget man stoppar i truten. Det är en spruta.

Sure! Medicinera flera. Tror det kan hjälpa en hel del.
Citera
2026-06-08, 23:08
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Nederbird-
Att vi just nu genomgår en revolution när det kommer till övervikt och fetma är ingen överdrift. De aptithämmande medicinerna verkar de facto fungera, och snacket innan om att vikt är någon sjukdom som har noll med hur vi äter att göra har dött helt.

Hur blir det om säg 10 år? Kommer vi att acceptera att folk väljer att vara feta? Hur förändrar de nya medicinerna vårt förhållningssätt?

Hur ser flashback på detta?

Tråkigt då att de inte fungerar för alla. Det finns vissa personer med gener som gör att peptiderna inte har någon effekt.
Citera
2026-06-08, 23:09
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
Citat:
Ozempic är inget man stoppar i truten. Det är en spruta.

Sure! Medicinera flera. Tror det kan hjälpa en hel del.

Inget jag behövt kolla upp.

Är egentligen helt emot att rulltårtor ska medicineras pga fetma. Disciplinera er själva istället.

Tror det kommer inom en snar framtid. Samhället kommer bli hårdare och högre krav kommer att ställas på egenansvar.
Citera
2026-06-08, 23:12
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Inget jag behövt kolla upp.

Är egentligen helt emot att rulltårtor ska medicineras pga fetma. Disciplinera er själva istället.

Tror det kommer inom en snar framtid. Samhället kommer bli hårdare och högre krav kommer att ställas på egenansvar.

Medicinen hjälper till med disciplinen.

Har gått ner 10 kilo av den. Snart är jag en smal och smärt "light-rulltårta" istället. Bra va!

Det finns inga tecken på ett hårdare samhälle. Snarare har det gått i motsatt riktning. Förslappning.

Men fortsätt dagdrömma!
Citera
2026-06-08, 23:19
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
De aptithämmande medicinerna verkar de facto fungera, och snacket innan om att vikt är någon sjukdom som har noll med hur vi äter att göra har dött helt.

Tja medicinen är ju mot en sjukdom?
Citera
2026-06-08, 23:22
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
Citat:
Medicinen hjälper till med disciplinen.

Har gått ner 10 kilo av den. Snart är jag en smal och smärt "light-rulltårta" istället. Bra va!

Det finns inga tecken på ett hårdare samhälle. Snarare har det gått i motsatt riktning. Förslappning.

Men fortsätt dagdrömma!

Det ska inte behövas.

Ömsom är du rulltårta, ömsom Casanova. tror inte ett ord på något du säger (el. skriver).

Förslappning är det du efterfrågar när du skriver att du önskar mer medicinering av alla. Brave New World nästa?

Jag säger måtta, individuellt ansvar och disciplin.
Citera
2026-06-08, 23:30
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Att vi just nu genomgår en revolution när det kommer till övervikt och fetma är ingen överdrift. De aptithämmande medicinerna verkar de facto fungera, och snacket innan om att vikt är någon sjukdom som har noll med hur vi äter att göra har dött helt.

Hur blir det om säg 10 år? Kommer vi att acceptera att folk väljer att vara feta? Hur förändrar de nya medicinerna vårt förhållningssätt?

Hur ser flashback på detta?
Det har ju verkligen inte alls dött helt, tvärtom så har det ju nu bevisats att det är en genetisk sjukdom begriper du väll? Det finns ju en hel grupp människor som plågas långt mycket mer av hunger och sug än andra, så när de är lila viljestarka som dig så kommer de vara fettberg medans du är slank. Är de bara dubbelt så bra som dig så kansle de stannar på att enbart vara överviktiga istället.
När man nu kan göra så de inte behöver utstå samma sug och hunger mer så går de också ned i vikt.

Utöver det så har ju inget ändrat med att vi har olika metabilsmer, olika magflora, olika basaktivitet, etc, vilket gör att två lika stora och starka personer kan kanske skillja sig med 50% energiintag för att bibehålla sin vikt.

Om man då är den som måste näta hälften, och samtidigt även har mycket mycket starkare hunger och sug så förstår ju också du att man aldrig hade en chans att inte bli fet.

Så, om snacket har slutat så är det ju för att det nu bevisats vara genetiskt.
Citera
2026-06-08, 23:31
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
Citat:
Har haft mina största framgångar bland damerna som fet. Nu får vi se om det funkar som inte lika fet.

Om de saker du räknar upp inte funkar för en person, då är det bra om en medicin kan hjälpa till.

Vad var det du skrev nyss? Fortsätt dagdrömma.

Funkar inte att äta måttligt, fasta, motionera? Dags att sluta lipa och rycka upp sig gosse.

Samhället går mot mer individuellt ansvar, snart blir det straffskatt på övervikt.
Citera
2026-06-08, 23:40
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Vad var det du skrev nyss? Fortsätt dagdrömma.

Funkar inte att äta måttligt, fasta, motionera? Dags att sluta lipa och rycka upp sig gosse.

Samhället går mot mer individuellt ansvar, snart blir det straffskatt på övervikt.

Det funkar inte om man saknar disciplin. Ozempic kan hjälpa till med den.

Sätt fart med att införa din straffskatt då!

Snart är jag ju smalare, och då drabbas jag inte av din skatt som "kommer snart".

Det brådskar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in