Citat:
Ja, Klubben är utmärkt. Nyanserad. Intervjuer med Frostenson och Arnault saknas då de avböjt. Tyvärr. Frostensons hårdnackade förnekelse av alltihop är väl begripligt ur någon form av psykologisk synvinkel. Klubben är högst läsvärd ändå.
Det enda jag minns ur Gyllenstens memoarer är den obehagliga beskrivning av hur Harry Martinsons självmord gick till. Och anklagelserna mot Olof Lagercrantz, givetvis. Lagercrantz elakheter gick för långt då han kritiserade Nobelpriset till Martinson och Johnson.
Nja, enligt Larssons självbiografi genomförde Horace och andra en intervention för att rädda livet på honom. Han har prisats av Akademien. Men att Horace skulle ha ”smusslat iväg” några inofficiella pengar låter mindre sannolikt.
Att flytta ner porträttet till bredvid toaletterna var en skarp markering. Om det nu inte var ett skämt.
Knytblusuppror tror jag knappast Hallberg deltog i. Men moderniseringen kommer nog förr eller senare. Anna Hallberg har ett gediget intresse för litteratur, det är huvudsaken.
Tja. En självständig stat i strid med staten. Inte alltid lätt att veta när Horace Engdahl uttalar sig för sig själv och när han uttalar sig för Akademien. Här blir det problem. Som i intervjun Wicklin gjorde med honom nyligen. Det kan ses som ännu en skottsalva mot de vittnande kvinnorna. Oacceptabelt, enligt min mening. Han gick mycket långt i sin attack på själva rättssystemet.
Espmark och Englund avgick väl för att Horace skulle avgå samtidigt med Frostenson. Om striden nu handlade om att Frostenson skulle kunna sitta kvar hade det ju varit stiligt gjort av honom att följa henne ut. Men det blev Danius och Stridsberg arm i arm, i stället för Horace och Frostenson.
Färg och must, javisst. Men Lars Gustafsson var ju marginaliserad på ett helt annat sätt. Hans författarskap stod på egna ben och nådde internationella framgångar, trots motstånd från etablissemanget i Sverige. Han uttalade sig för sig själv, aldrig för någon institution med allt vad det kan innebära av signaler. Horace Engdahl är en del av etablissemanget i allra högsta grad, medias gunstling, efter tillfällig marginalisering.
Det enda jag minns ur Gyllenstens memoarer är den obehagliga beskrivning av hur Harry Martinsons självmord gick till. Och anklagelserna mot Olof Lagercrantz, givetvis. Lagercrantz elakheter gick för långt då han kritiserade Nobelpriset till Martinson och Johnson.
Nja, enligt Larssons självbiografi genomförde Horace och andra en intervention för att rädda livet på honom. Han har prisats av Akademien. Men att Horace skulle ha ”smusslat iväg” några inofficiella pengar låter mindre sannolikt.
Att flytta ner porträttet till bredvid toaletterna var en skarp markering. Om det nu inte var ett skämt.
Knytblusuppror tror jag knappast Hallberg deltog i. Men moderniseringen kommer nog förr eller senare. Anna Hallberg har ett gediget intresse för litteratur, det är huvudsaken.
Tja. En självständig stat i strid med staten. Inte alltid lätt att veta när Horace Engdahl uttalar sig för sig själv och när han uttalar sig för Akademien. Här blir det problem. Som i intervjun Wicklin gjorde med honom nyligen. Det kan ses som ännu en skottsalva mot de vittnande kvinnorna. Oacceptabelt, enligt min mening. Han gick mycket långt i sin attack på själva rättssystemet.
Espmark och Englund avgick väl för att Horace skulle avgå samtidigt med Frostenson. Om striden nu handlade om att Frostenson skulle kunna sitta kvar hade det ju varit stiligt gjort av honom att följa henne ut. Men det blev Danius och Stridsberg arm i arm, i stället för Horace och Frostenson.
Färg och must, javisst. Men Lars Gustafsson var ju marginaliserad på ett helt annat sätt. Hans författarskap stod på egna ben och nådde internationella framgångar, trots motstånd från etablissemanget i Sverige. Han uttalade sig för sig själv, aldrig för någon institution med allt vad det kan innebära av signaler. Horace Engdahl är en del av etablissemanget i allra högsta grad, medias gunstling, efter tillfällig marginalisering.
Jag kände mig tvungen att lyssna på intervjun med Wicklin för att se om Engdahl gav något nytt perspektiv. Jag hittar inget av det du påstår.
Han ville inte prata om händelserna och sa att det var en överenskommelse inom akademien som känns bra. Det är väl att tala för akademin och sig själv samtidigt, men verkar okontroversiellt. I övrigt fanns inget som blandande ihop några roller och inget som berörde offer för Arnaults faktiska och påstådda övergrepp.
Jag fick intrycket av att han påverkats en hel del av Nietzsche. Han talade om människan som en best och om viljan att förstöra som finns inom oss alla. Om rätt som en fråga om makt där han sågade naturrätten. Det hade iofs varit intressant om han diskuterat detta i förhållande till Arnaults dom, men det gjorde han inte.
Alltihop låg alltså mycket nära Nietzsches idéer om viljan till makt och förljugenheten om vad gott och ont egentligen utgår från och betyder.
):