2026-06-08, 19:56
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megabambino
Arbetsgivaren har naturligtvis rätt att leda och fördela arbetet. Men att något är juridiskt möjligt betyder inte alltid att det är klokt. Många kanske just valde sin arbetsgivare Scania utifrån ett uttalat hybridupplägg, och om det ändras i efterhand är det inte konstigt att de reagerar. Kompetenta medarbetare stannar sällan kvar enbart för att arbetsgivaren har formell rätt att bestämma. De stannar när arbetsgivaren håller vad den lovat och visar förtroende.

”Självklart bestämmer Scania vart deras humankapital ska omsättas i arbete.” Ha ha, vilket jävla management-lingo. Då kan du hellre skriva: Kapitalisten anser sig äga rätten att disponera arbetskraften där den ger högst avkastning.

Det är givetvis en god poäng som du lyfter fram att anställda kan bli missnöjda och lämna. Men då utgår den enskilde individen från att de anställda är ovärderliga och utifrån företagets synsätt så är egentligen ingen oersättlig. Sedan att Scania muntligt "lovat" hybrid är garanterat med en klausul att detta kan ändras och det borde den anställde också förstått.

Men om nu mot förmodan en väldigt kompetent resurs lämnar så tror jag även Scania kommer försöka kontra budet.
Citera
2026-06-08, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVecchiaDonna
Jag tror det är så enkelt som att distansarbete eroderar forskning och utveckling.

De som vurmar för distans brukar säga hur bra det funkar för dem. Men är det bra för grupper, för organisationer, när alla sitter på var sin kammare?

Enligt min erfarenhet är det sällan gruppens stjärnor som brukar envisas med att sitta hemma. Det är de bekväma.
Så med andra ord kommer volvo och scania-aktierna slå index framöver?
Citera
2026-06-08, 20:52
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oversittarchefen
Scania betalar anställdas löner och de är Scanias resurser. Självklart bestämmer Scania vart deras humankapital ska omsättas i arbete.

De som gnäller över att de blivit "lovade" att få arbeta på distans när de sa ja till ett jobb på Scania: Såg ni till att få det skrivet i kontraktet? Nä, precis. Förmodligen inte.

Såg Scania som arbetsgivare till vilken produktivitetsgrad de anställda skulle leverera i anställningskontrakten? Nä, precis.....
Den som gräver en grop....
Citera
2026-06-08, 21:05
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Såg Scania som arbetsgivare till vilken produktivitetsgrad de anställda skulle leverera i anställningskontrakten? Nä, precis.....
Den som gräver en grop....

Om en resurs är avlönad av Scania till 100% så ska givetvis personen skapa värde genom att konsumeras som humankapital på det sätt som cheferna anser är det bästa sätt att kapitalisera humankapitalet.

Vore så inte fallet kommer det påverka resursen genom dålig performance review etc. Att göra interna upprorskrig lönar sig aldrig.
Citera
2026-06-08, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
Scania följer efter Volvo och förbjuder distansarbete. Är detta i praktiken "RTO firing" och att företaget går dåligt så att de behöver bli av med folk på ett enkelt sätt? Är det någon på Volvo lastvagnar som vill delge hur detta har spelats ut i praktiken? Det går att anta att det inte är de man främst kanske vill bli av med som faktiskt slutar självmant.

https://www.lt.se/sodertalje/scania-slopar-distansarbete/
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/scania-slutar-med-distansarbete
Ett mycket bra beslut och rättvist att inte bara de på kontoret ska få jobba hemifrån. Det ger en kontroll för bolaget och ett mer seriöst arbetssätt.
Citera
2026-06-08, 21:12
Medlem
Citat:
Det är givetvis en god poäng som du lyfter fram att anställda kan bli missnöjda och lämna. Men då utgår den enskilde individen från att de anställda är ovärderliga och utifrån företagets synsätt så är egentligen ingen oersättlig. Sedan att Scania muntligt "lovat" hybrid är garanterat med en klausul att detta kan ändras och det borde den anställde också förstått.

Men om nu mot förmodan en väldigt kompetent resurs lämnar så tror jag även Scania kommer försöka kontra budet.

Riktigt som du skriver. Jag tror att Scanias ledning hade gott på fötterna vad de kunde förvänta sig när de fattade beslutet om full återgång. De kunde göra direkt benchmark för effekter hos andra i samma bransch som redan fattat beslutet. Du har rätt i att ingen är oersättlig och att de säkert gjort defensiva åtgärder för att inte tappa medarbetare som är kompetenta men pga beslutet hamnade i riskzon att sluta.
Citera
2026-06-08, 21:13
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Om en resurs är avlönad av Scania till 100% så ska givetvis personen skapa värde genom att konsumeras som humankapital på det sätt som cheferna anser är det bästa sätt att kapitalisera humankapitalet.

Vore så inte fallet kommer det påverka resursen genom dålig performance review etc. Att göra interna upprorskrig lönar sig aldrig.

I min värld handlar det om att ge och ta. Arbetsgivaren ska erbjuda goda villkor och vara schyst mot arbetstagaren. Arbetstagaren ska uppskatta detta och känna lojalitet mot sin arbetsgivare. Ställa upp och jobba över när det krävs vid peakar osv. Detta genom fritt arbete och frihet under ansvar. Allt för att få det berömda livspusslet att gå ihop. Balans mellan arbete och fritid.

Bryter den ena parten och börjar köra fulspel mot den andra parten får det konsekvenser. Något att tänka på för bägge parter. Bäst fungerar det när bägge parter är nöjda. Då blir det win-win. Annars blir det lose-lose. Det är inte bra för någon.
Citera
2026-06-08, 21:22
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
I min värld handlar det om att ge och ta. Arbetsgivaren ska erbjuda goda villkor och vara schyst mot arbetstagaren. Arbetstagaren ska uppskatta detta och känna lojalitet mot sin arbetsgivare. Ställa upp och jobba över när det krävs vid peakar osv. Detta genom fritt arbete och frihet under ansvar. Allt för att få det berömda livspusslet att gå ihop. Balans mellan arbete och fritid.

Bryter den ena parten och börjar köra fulspel mot den andra parten får det konsekvenser. Något att tänka på för bägge parter. Bäst fungerar det när bägge parter är nöjda. Då blir det win-win. Annars blir det lose-lose. Det är inte bra för någon.

Givetvis. Men Scania följer alla "regler och lagar" som finns tror jag. Det går säkert hitta enskilda fall när detta inte hänt också men då fått korrigera sitt arbetssätt. En resurs ägs av den betalande parten i detta fall Scania och har full laglig rätt att bestämma var deras humankapital ska konsumeras.

Scania är trots allt ett aktieföretag och det enda syfte ett sådant företag är att generera så mycket pengar till aktieägarna som möjligt.
Citera
2026-06-08, 22:20
Medlem
Den frågan har jag också ställt mig många gånger.
Trött på det här ständiga tjatet om att det blir ”så bra diskussioner kring kaffemaskinerna”, trams.
Jag är ett av essen på mitt jobb, drog från min förra arbetsgivare på två röda när de ens nyare om att minska mängden distansarbete.
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Vad går inte att diskutera i ett videosamtal?
Citera
2026-06-08, 22:21
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Givetvis. Men Scania följer alla "regler och lagar" som finns tror jag. Det går säkert hitta enskilda fall när detta inte hänt också men då fått korrigera sitt arbetssätt. En resurs ägs av den betalande parten i detta fall Scania och har full laglig rätt att bestämma var deras humankapital ska konsumeras.

Scania är trots allt ett aktieföretag och det enda syfte ett sådant företag är att generera så mycket pengar till aktieägarna som möjligt.

Då humankapital inte går att kontrollera ägs inte resursen av företaget. De anställda redovisas inte som tillgångar i bolagens balansräkningar. Däremot skedde faktiskt så i bolag som hade slavar de hade köpt.

Scania följer säkert lagar och möjligen även ingångna avtal. Men som vanligt finns det två sidor av myntet. Den anställda som till följd av försämringen av arbetsvillkoren börjar leverera sänkt produktivitet. Ja, den arbetstagaren följer säkert också villkoren och det kan ju bli dyrt det. LAS du vet....
Citera
2026-06-08, 22:30
Medlem
Pansarbalks avatar
Citat:

Det handlar inte om enskilda individer. Det handlar om att Scania försöker göra om sig till ett mjukvarubolag, och vill vara långt framme med elfordon, autonoma fordon, sofware defined vehicle, diverse it-lösningar för fleet management och fan å hans moster.

Det kräver en viss kompetens som i hög grad är mer generellt efterfrågad än "vet hur man designar en motor". De här personerna kan lika gärna jobba på Saab, Atlas Copco, Ericsson eller någon av alla konsult- eller mindre techbolag i Stockholm innerstad.

Scania erbjöd aldrig den bästa lönen, snarare under medel, men däremot ett väldigt stabilt jobb, utmärkt work-life balance osv.

Det har varit ens usp och gjort att man åndå kunnat rekrytera i Stockholm, trots lång pendling. Om det nu är över kommer det bli svårare.

Nej, alla kommer inte säga upp sig på en dag. Marknaden är vad den är just nu. Men på sikt kommer folk droppa av, en efter en, och det kommer vara svårt att ersätta dem till slut.

Frågan är inte om Scania har rätt att fatta beslutet, om ingenjörer är gnälliga eller vad fan det nu kan vara. Frågan är om det är ett bra beslut utifrån Scanias förutsättningar (ligger i tjotahejti med lång pendling i en region där det finns konkurrens).

Jag menar, varför tror du Saab flyttade från Järfälla till Solna? Varför tror du Sandvik Coromants utvecklingsavdelning ligger i Västberga snarare än Gimo? Atlas Copco tillverkar sina handdrivna verktyg i Tierp, men de utvecklas givetvis i Sickla, varför tror du det är så?

Läge spelar roll när man ska rekrytera. Ett sätt att kompensera för att man ligger kasst är att tillåta en del hemmajobb.

Ja, förr i tiden, när det kulturellt var självklart att man stannade typ för evigt på vilken firma det nu var, mannens karriär bestämde bostadsort och kvinnan tog något kommunjobb (finns överallt), så var det en annan grej. Nu finns det två karriärer att ta hänsyn till och det går liksom inte att säga till Lisa, affärsjurist, att hörru, nu drar du och jag minsann till Karlskoga för jag ska tillverkar kanoner i 40 år och du får väl ta det skitjobb som finns.
Citera
2026-06-08, 22:44
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Då humankapital inte går att kontrollera ägs inte resursen av företaget. De anställda redovisas inte som tillgångar i bolagens balansräkningar. Däremot skedde faktiskt så i bolag som hade slavar de hade köpt.

Scania följer säkert lagar och möjligen även ingångna avtal. Men som vanligt finns det två sidor av myntet. Den anställda som till följd av försämringen av arbetsvillkoren börjar leverera sänkt produktivitet. Ja, den arbetstagaren följer säkert också villkoren och det kan ju bli dyrt det. LAS du vet....

Företaget äger inte individen som en slav och som en tillgång i balansräkningen som sedan ska skrivas av över tid med åldern. Däremot så har den anställde bundit sig till att vara en resurs på full tid till företaget och där därmed en tillgång (HUMAN KAPITAL) att kapitaliseras av företaget.

Om den anställde blir omotiverad eller börjar slarva för att resursen känner sig missnöjd så är det bättre att byta jobb. Det går aldrig vinna den matchen och det straffar enbart en själv genom sämre performance review, löneökning vilket lär svida nu när inflation är på tapeten och hela den biten.
Senast redigerad av Oversittarchefen 2026-06-08 kl. 22:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in