2026-06-08, 17:08
Medlem
Jag har kollat en del på Fiberlösningar och gemensamt är ju att många nät har väldigt höga nätavgifter.

Men om man t.ex. söker på Bahnhof på internet med en adress där nätavgiften betalas separat så erbjuder de internet från 49 kr/månaden. Så ungefär samma pris som ett VPN.

Inkluderar man kostnader för nätförvaltning har jag fått offert på strax över 200 kr/mån för 1 Gbit + installation. Men många har ju inte möjlighet att dra in nytt internet där man själv äger nätet utan att komma överens med grannar osv., så man väljer att betala 500 kr/mån istället.

Har sett ett område där de boende själva äger nätet och för 1 gbit betalar de ca 100 kr/månad via ownit, det är fördelen med att de själva äger nötet och kan göra en upphandling där de får bra priser. Alltså marknadspriser med faktiskt konkurrens.

Så problemet är ju att de som dragit fiber till en fastighet ofta äger nätet och har monopol och kan ta nästan fria priser tänker jag. Lite som elnätsägarna, med den stora skillnaden att elnätsägare har reglerade priser via lag.
Senast redigerad av llleoaml 2026-06-08 kl. 17:12.
Citera
2026-06-08, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dcim2
Som andra sa prova säg upp bredbandet och bara använd VPN! Kostnaden för VPN är antagligen bara något peering avtal för att få bredbandskapacitet. Det ingår ingen fysisk access punkt och framförallt ingen fysisk access punkt i din bostad. Men du kan också hyra en server plats hos något webbhotell. Sätta din server där. Betala bara för bandbredd och serverkostnaden och dela det mellan all kunder så kan du säkert få VPN för 49 kronor månaden. Det är ju så VPN bolagen gör. De äger bara en server någonstans och betalar för bandbredden/serverplatsen. Problemet är bara hur du ska komma åt den hemmifrån. För då krävs det plötsligt infrastruktur hela vägen vilket kostar mycket mer.

för att kunna använda vpn behövs väl bredband?
Citera
2026-06-08, 18:30
Medlem
datalogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finmalet
Jag bor i BRF och människorna här har tyvärr valt att köra individuellt uppköp och kostnaderna är det samma typ. Vi skulle enkelt kunna få billigare lösningar men allt för många har tydligen mobilt bredband genom sina egna företag eller där de är anställda så de kvittar detta.

Det är visserligen kabel men kabelns infrastruktur är ju redan lagd så vilka anledningar mitt bredbandsbolag har för att konstant höja priset förutom profiten vet jag inte, troligen inga förutom att konkurrensen saknas. Hade vi haft en fungerande stat så hade de väl tvingat bolaget att sänka sina priser men vårat konkurrensverk saknar tänder sedan länge.

C'est la vie.
Gör något åt det då. Min förra BRF hade också individuella avtal hos Telenor och Tele2, bägge kostade runt 500 i månaden. Jag engagerade mig och begärde in en offert från Bahnhof, tog kontakt med styrelsen, röstade igenom det på stämman och sen hade alla gigabit för 65:- i månaden. Det blev en initial kostnad på ca 3500:- per lägenhet för att dra ny fiber (både Tele2 och Telenor var snikna jävlar som vägrade låta oss använda deras kablar), men det tjänade vi ju igen på under ett år.

Ju större förening desto lägre pris.
Citera
2026-06-08, 18:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av datalog
Gör något åt det då. Min förra BRF hade också individuella avtal hos Telenor och Tele2, bägge kostade runt 500 i månaden. Jag engagerade mig och begärde in en offert från Bahnhof, tog kontakt med styrelsen, röstade igenom det på stämman och sen hade alla gigabit för 65:- i månaden. Det blev en initial kostnad på ca 3500:- per lägenhet för att dra ny fiber (både Tele2 och Telenor var snikna jävlar som vägrade låta oss använda deras kablar), men det tjänade vi ju igen på under ett år.

Folk röstade emot förslaget. De kvittar alltså detta i sina företag eller har redan unlimited genom platser de är anställda o kör med hotspot eller är dumma i huvudet.
Citera
2026-06-08, 18:32
Medlem
datalogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finmalet
Folk röstade emot förslaget.
Varför då? Låter ju helt efterblivet. Hur motiverade folk det?

Du får väl skaffa mobilt bredband, Comviq har obegränsat för 259:- i månaden.
Citera
2026-06-08, 18:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av datalog
Varför då? Låter ju helt efterblivet. Hur motiverade folk det?

Du får väl skaffa mobilt bredband, Comviq har obegränsat för 259:- i månaden.

La till edit. Har fixat mobilt men tycker ändå att staten borde gå in och reglera priserna i detta fall, verkar ju vara fuffens även enl deras egna rapporter.
Citera
2026-06-09, 15:44
Avslutad
Då ar vi det svart på vitt.

https://www.corren.se/nyheter/linkoping/artikel/stangastaden-kan-fa-180-miljoner-efter-kritiserade-affaren/r241n0vj

Citat:
Stångåstaden hävdar att det inte finns något direkt samband mellan näthyran och hyresgästernas bredbandspris.

– Det är inte riktigt så enkelt. Näthyran har varit oförändrad de senaste nio åren, och trots det har inte priserna på internetabonnemang legat stilla. Jag vet ett fastighetsbolag – jag kan tyvärr inte säga vilket – som satte en näthyra som är lägre än hälften av vår. Där höjdes ändå priserna till slutkund, säger Fredrik Törnqvist.
"Ett fastighetsnät är inte gratis. Vi har lagt över 100 miljoner kronor på det genom åren", säger Stångåstadens vd Fredrik Törnqvist.

Telias presschef Roija Rafii är inne på samma linje i ett mejl till Corren:

"Som kommunikationsoperatör tillämpar vi en nationell prislista, om inget annat avtalats. Denna prislista används även i Stångastaden och är inte direkt kopplad till den näthyra som nätägaren tar ut. Sedan ska man komma ihåg att varje tjänsteleverantör sätter sin egen prisstrategi och nationell prislista. Det finns exempel där tjänsteleverantörer betalar lägre relationsavgifter till kommunikationsoperatör, men det återspeglar sig nödvändigtvis inte i priset hos slutkunden".

"Nationell prislisita". En prislista som alltså sätts av kommunikationsoperatören själva som i de flesta fall ej är utsatt för konkurrens och som sedan dikterar priset ner i kedjan till alla tjänsteoperatörer.

Ren kartellversamhet där kommunikationsoperatörerna har bestämt sig att hålla ungefär samma höga nivåer överallt i Sverige och konstant öka på dem oberoende av faktiska kostnader.

Till detta har du så klart då även giriga fastighetsägare som tar på tok för mycket betalt per användare långt över installationsprisets rimliga avkastning - för att de kan -. Detta slipper många i BRF:er men kostnaden från kommunikationsoperatören står alltid kvar.

Citat:
Bahnhof hävdar att man hade kunnat leverera 2,5 Gbit/s för 39 kronor per lägenhet och månad om man fått göra ett direktavtal med Stångåstaden där alla 13 500 lägenheter ansluts. "Lite dyrare" om de hyresgäster som vill avstå ska kunna göra det.

Internet kunde alltså vara lika billigt som VPN precis som jag anade.

Väntar nästan en ursäkt från vissa i tråden ;-)

PS: Även i fall där kommunikationsoperatören faktiskt försöker spela lite schysstare så tar istället tjänsteleverantören över och höjer priset för att tjäna mer på marginalen istället. Som vem vet hur ärliga Banhof i slutändan hade varit emot individuella kunder utan ett kollektivt avtal.

Citat:
Det finns exempel där tjänsteleverantörer betalar lägre relationsavgifter till kommunikationsoperatör, men det återspeglar sig nödvändigtvis inte i priset hos slutkunden".
Senast redigerad av Finmalet 2026-06-09 kl. 15:50.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in