2026-06-07, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finmalet
Jag är ett fan av banhof men deras likväl andra bredbandslösningar kostar idag runt 499k. Priset har ökat bra snabbare än den snabba inflationen trots en redan existerande infrastruktur och allt mer effektiv teknologi som borde ha lett till lägre kostnader.

Hur är detta möjligt? Varför kan jag köpa en VPN lösning med bra fart för 29kr men det är omöjligt att köpa en bredbandslösning med samma fart för samma pris? Blir vi blåsta eller förstår jag inte tekniken?
Jag tror inte Bahnhof är gnidigare än andra.
De flesta bolag har bra erbjudanden för nya kunder.
Orättvist för gamla, men det är en kamp om marknadsandelar.
Jag vinner inget på att mitt bredbandsbolag går i konkurs.
Citera
2026-06-07, 19:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Aankel-Kaankel
Ha ha ha, bra där! Tänk så mycket skit man slipper då!

*all skit*
Citera
2026-06-07, 20:06
Medlem
deddds avatar
1. Infrastruktur. En ISP behöver direkt eller indirekt bygga och underhålla infrastruktur. Alltså kablar i mark och luft, som ska byggas och underhållas, och fördelare (switchar etc) någorlunda nära kund som leder till många lokaler. En VPN behöver ett gäng rackplatser i ett gäng serverhallar samt några servers och internetuppkopplingar. Det förstnämnda är dyrare som leder till högre pris.
2. En ISP har monopol eller oligopol baserat på infrastrukturen, en VPN-leverantör konkurrerar med alla andra VPN-leverantörer i hela världen. Mindre konkurrens leder till högre priser.
3. Högre krav på en ISP. Internet krånglar eller är slött? ISP:n kontaktas och endast de som kan och måste hantera det. VPN krånglar? "Testa byta server". Högre kvalitetskrav leder till högre priser.

I mångt och mycket går det att jämföra med att bygga en väg, vs. visa upp den på google street view.
Senast redigerad av deddd 2026-06-07 kl. 20:11.
Citera
2026-06-07, 20:57
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thusnelda
Kör själv Bahnhof VPN men genom tele2:s nät. Jag tycker att det fungerar bra. Det är ett lågt pris men Bahnhof har bara 7 servrar att köra igenom. Jämfört med andra stora VPN-leverantörer som har flera hundra världen över.

Jaså det är den som kostar 29 kr månaden? Utan bindningstid! Det är ett bra pris! Googlade just, och för 6 år sedan kostade den 40 kr i månaden, så priset rör sig åt rätt håll.

Tack för tipset.
Senast redigerad av Din-gamla-mamma 2026-06-07 kl. 21:01.
Citera
2026-06-07, 21:28
Medlem
RedRights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Hur tänker du när du jämför bredband och vpn?

Du kan prova säga upp bredbandet och köra enbart med vpn o se hur bra det går.

Haha bästa +1 på den!
Citera
2026-06-07, 21:34
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Jag är ett fan av banhof men deras likväl andra bredbandslösningar kostar idag runt 499k. Priset har ökat bra snabbare än den snabba inflationen trots en redan existerande infrastruktur och allt mer effektiv teknologi som borde ha lett till lägre kostnader.

Hur är detta möjligt? Varför kan jag köpa en VPN lösning med bra fart för 29kr men det är omöjligt att köpa en bredbandslösning med samma fart för samma pris? Blir vi blåsta eller förstår jag inte tekniken?
Finns ju obegränsat mobilt bredband för lägre pris.
Citera
2026-06-07, 22:30
Medlem
Frågan är hur länge dom kan fortsätta med höga priser för internet, när 5G och sen 6G-internet är på gång. Comviq kan ju erbjuda 5G upp till 1000 mbit/s med obegränsad data för 299 kr.

Men jag kan ändå förstå TS tankar, först bör ju fiber och infrastruktur vara avbetald nu när fiber funnits för dom allra flesta i 10 års tid, det borde sänka priserna.
Sedan bör ju 1000 gb-data kosta lika mycket för Bahnhof att hantera precis som för en VPN-operatör, dessutom måste ju VPN-servrarna också klara höga hastigheter.
Så kostar en obegränad VPN med hastigheter upp till 1000 mbit/s, 50 kr, ja då borde ju också samma hastighet kosta detsamma för en internetoperatör som Bahnhof. Men ändå kostar 100 mbit/s 300 kr/månaden, 1000 mbit/s kostar 800 kr/mån (hittepå-exempel), även om det är via ett stadsnät som inte byggts eller underhålls av Bahnhof.
Citera
2026-06-08, 10:22
Medlem
Citat:
Allt för många som skrivit variationer av detta nu. Det har ingen logik.
VPN företaget använder sig av samma vägar och måste rimligen betala för dem också. Av någon anledning betalar jag 10-15 ggr mer för att använda vägen när jag gör det genom mitt eget bredband än de betalar när jag åker med i en VPN bil. De står då för vägavgiften istället för jag men har något sjukt mycket bättre avtal än mig.
Svaret verkar vara att det är den enskilda uppkopplingen. Ja, VPN-firman behöver också betala nätavgifter, men precis som en BRF betalar mindre per person för uppkoppling än en villaägare på vischan, så betalar en enorm, centralt belägen serverhall väldigt lite nätavgift per användare. De kan ha en miljon användare på en fet kabel, medan vi behöver en miljon kablar ut till varje hushåll.

Samtidigt har Bahnhof ”bara” cirka 500 000 användare, medans NordVPN har 15 miljoner. De får därmed bättre grosspriser och har helt andra möjligheter att balansera tjänsten.
Citera
2026-06-08, 10:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av passadhi
Svaret verkar vara att det är den enskilda uppkopplingen. Ja, VPN-firman behöver också betala nätavgifter, men precis som en BRF betalar mindre per person för uppkoppling än en villaägare på vischan, så betalar en enorm, centralt belägen serverhall väldigt lite nätavgift per användare. De kan ha en miljon användare på en fet kabel, medan vi behöver en miljon kablar ut till varje hushåll.

Samtidigt har Bahnhof ”bara” cirka 500 000 användare, medans NordVPN har 15 miljoner. De får därmed bättre grosspriser och har helt andra möjligheter att balansera tjänsten.

Varför ska det vara någon skillnad mellan grosspriser och inte, speciellt så stor skillnad?
Citera
2026-06-08, 11:07
Medlem
Citat:
Varför ska det vara någon skillnad mellan grosspriser och inte, speciellt så stor skillnad?
Det är nästan alltid så, snudd på naturlag. Att lägga en mindre kabel kostar nästan lika mycket som att lägga en större kabel, du måste ut med lastbil, grävmaskin, fixa tillstånd osv. Entreprenören kommer fakturera heldag även om du bara behöver två-tre timmar för de kan inte börja med något annat samma dag. Lägger du en stor order på hårdvara kan tillverkaren garanterat köra sin fabrik dygnet runt utan att justera processen eller behöva låta maskinerna stå still och kosta pengar.

Det tar 1 timme att laga 1L chili, det tar 2 timmar att laga 10L chili.
Citera
2026-06-08, 11:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av passadhi
Det är nästan alltid så, snudd på naturlag. Att lägga en mindre kabel kostar nästan lika mycket som att lägga en större kabel, du måste ut med lastbil, grävmaskin, fixa tillstånd osv. Entreprenören kommer fakturera heldag även om du bara behöver två-tre timmar för de kan inte börja med något annat samma dag. Lägger du en stor order på hårdvara kan tillverkaren garanterat köra sin fabrik dygnet runt utan att justera processen eller behöva låta maskinerna stå still och kosta pengar.

Det tar 1 timme att laga 1L chili, det tar 2 timmar att laga 10L chili.
Sant iofs, tror inte riktigt att det täcker skillnaden men det kommer säkert en bit på vägen.
Citera
2026-06-08, 12:44
Medlem
Som andra sa prova säg upp bredbandet och bara använd VPN! Kostnaden för VPN är antagligen bara något peering avtal för att få bredbandskapacitet. Det ingår ingen fysisk access punkt och framförallt ingen fysisk access punkt i din bostad. Men du kan också hyra en server plats hos något webbhotell. Sätta din server där. Betala bara för bandbredd och serverkostnaden och dela det mellan all kunder så kan du säkert få VPN för 49 kronor månaden. Det är ju så VPN bolagen gör. De äger bara en server någonstans och betalar för bandbredden/serverplatsen. Problemet är bara hur du ska komma åt den hemmifrån. För då krävs det plötsligt infrastruktur hela vägen vilket kostar mycket mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in