2026-05-23, 22:57
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Jag har börjat tänka att man inte ska blanda gamla och nya världar. Har man lämnat så är den fd arbetsplatsen ett avslutat kapitel.
”Vänskaper” man haft där har aldrig varit mer än professionella såvida man inte redan umgås utanför jobbet.
Citera
2026-05-23, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinnz
Hej flashback

Jag har precis bytt jobb. Min sista dag var det flera på det gamla jobbet som sa att de ville höra hur det gick på nya jobbet och att jag skulle höra av mig.

Mina gamla kollegor är ca 10 år äldre än mig (jag är 30). Några av dem kom på min inflyttningsfest när jag var ny på jobbet men har inte haft någon direkt privat kontakt efter det (var 2 år sedan). Har försökt få några av dem att komma på fika men ingen har direkt uttryckt något intresse för det.

Aw på jobbet har varit jättekul. De umgås privat med varandra men jag har aldrig blivit medbjuden.

En kollega kom på min 30års fest i sommras men jag tycker hon har distanserat sig sen dess (tror dock det beror mer på vad som hänt i hennes liv).

Jag vill veta vad jag kan förvänta mig. Ska jag höra av mig med en lägesrapport? Ska jag vänta på att de hör av sig? Sa de bara så där för att vara artiga?

Jag har lite svårt att läsa av sociala signaler och vill inte slösa min tid. Det gör mig ju självklart ledsen också att mina vänskaps-känslor inte är besvarade. Det betyder ju också att upprätthålla en artighets-relation tar extra mycket energi. Samtidigt är vi ju i samma bransch och jag kommer säkert stöta på någon av dem i framtiden.

Vad ska jag göra? Hur ska jag förhålla mig?

För det mesta vill de flesta umgås. Problemet är att de flesta inte hinner.

Därav kan det bli dubbla signaler. Antagligen är det så att de uppskattar dig men de har massa andra människor de också vill umgås med och oftast blir det så att man prioriterar de som är i ens jobb/familj just nu snarare än någon som var det igår.
Citera
2026-05-23, 23:04
Medlem
andan0s avatar
låter tyvärr som en artighetssak.
Citera
2026-05-23, 23:17
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Hej flashback

Jag har precis bytt jobb. Min sista dag var det flera på det gamla jobbet som sa att de ville höra hur det gick på nya jobbet och att jag skulle höra av mig.

Mina gamla kollegor är ca 10 år äldre än mig (jag är 30). Några av dem kom på min inflyttningsfest när jag var ny på jobbet men har inte haft någon direkt privat kontakt efter det (var 2 år sedan). Har försökt få några av dem att komma på fika men ingen har direkt uttryckt något intresse för det.

Aw på jobbet har varit jättekul. De umgås privat med varandra men jag har aldrig blivit medbjuden.

En kollega kom på min 30års fest i sommras men jag tycker hon har distanserat sig sen dess (tror dock det beror mer på vad som hänt i hennes liv).

Jag vill veta vad jag kan förvänta mig. Ska jag höra av mig med en lägesrapport? Ska jag vänta på att de hör av sig? Sa de bara så där för att vara artiga?

Jag har lite svårt att läsa av sociala signaler och vill inte slösa min tid. Det gör mig ju självklart ledsen också att mina vänskaps-känslor inte är besvarade. Det betyder ju också att upprätthålla en artighets-relation tar extra mycket energi. Samtidigt är vi ju i samma bransch och jag kommer säkert stöta på någon av dem i framtiden.

Nja, låter mer som nåt dom säger när du väl drar.

Dom har ju haft tid på sig och blivit inbjudna tidigare.

Jag säger nej.
Citera
2026-05-23, 23:22
Medlem
Många människor ser det som extra tid och energi de är villiga att investera i kollegor för att arbetsdagen ska fungera bättre och vara trevligare. Du kan fortsätta ha kontakt men som bekant. Räkna inte med att ni ska ha en relation som nära vänner. Det blir bara jobbigt, tar för mycket tid och tvingar dem att prioritera bort andra relationer som de redan har.

Det är inget fel att ha många bekanta. Det kan räcka att connecta med en kommentar på sociala medier, en like, eller en lunch då och då. Att hålla på och komma hem på fika och vara med på fester kan bli för mycket. Rikta in dig på att göra sådana inbjudningar sällan och utan höga förväntningar på att de kommer komma.

Du kan i princip ha 1-5 nära vänner. Hundratals bekanta. Det handlar om prioriteringar hur du budgeterar din tid.

När de säger att ni ska hålla kontakten osv dina sista dagar betyder det inte att ni ska ses några gånger i veckan. Det kan räcka att ni har varandra på sociala medier eller att du frågar om ni ska t en lunch 1/gång per år.
Citera
2026-05-24, 09:35
Medlem
Citat:
Hej flashback

Nej det vill de inte.

Sånt där säger folk för att vara trevliga. Om några månader kommer de knappt ihåg att du existerar.
Citera
2026-05-24, 11:14
Medlem
Citat:
Hej flashback

Nä jag engagerar mig inte mycket i att vara privat med folk på jobbet. beror på med jag undviker det, kanske om någon har en rad gemensamma intressen. Jobb öppnar ofta för en del konflikter så håll det på den professionella nivån.

Det är ett generalfel att tro att arbetskamrater är ens vänner och du verkar agera så.

läs Arbetskamrat Som Arbetsovänn lika mycket. Det kan vara allt däremellan. Dom är inte din vän dom är dina kollegor varken mer eller mindre.

- Gör allt för att stå i bättre dager jämfört med dig hos cheferna.
- Snackar skit bakom din rygg.

Det du råkat ut för ar bara en inställsam jävel som ville ha info av dig för att ha något att skvallra om men märkt att ingen längre är intresserad. Eller så är det som du tror... inget att hänga upp sig på. Gå vidare och lär dig dom sociala koderna på svensk arbetsplats som i huvudsak går ut på att hålla din egen rygg fri. Gå till jobbet, var trevlig och korrekt inget mer och håll dig utanför dramat.

Men ja vist gör man undantag, folk kan ha egna bekymmer så allt beror sällan på dig själv.
Senast redigerad av Brodrude 2026-05-24 kl. 11:17.
Citera
2026-05-24, 12:23
Medlem
AlanBStards avatar
Citat:
Något annat som irriterar är då varför de säger så om de inte menar det? Okej att det är ett "socialt smörjmedel" men varför ljuga och ge en falska förhoppningar? Säg bara " vi kanske ses på ett annat jobb någon gång".
Exakt. Jag avskyr den falskheten, tycker det är oartigare att vara falsk är att inte säga någonting alls.
Citera
2026-05-24, 14:20
Avstängd
Donaldstrumpets avatar
Der är bara artighetsfraser. Du är över 30 och borde redan ha upplevt liknande situationer i olika sammanhang.
Man glömmer gamla relationer och skapar nya hela tiden.
Det kanske kan verka trist men så är det.

Kanske uppskattar de om du hör av dig men bryr sig inte heller om du låter bli
Citera
2026-06-08, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spikerman
Kollegor är inte vänner. För att kunna hålla en professionell nivå på jobbet är det viktigt att inte blanda privatliv och arbetsliv.

Jag kan nog påstå att jag träffat ett par av mina allra bästa vänner i livet genom jobben jag haft.
Det gick jättebra att både jobba ihop och umgås privat. Annat är det kanske med romantiska förbindelser på arbetsplatsen. Då kan de bli knepigt, särskilt om det involverar någon som redan har annan partner.
Citera
2026-06-08, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Vill de ha kontakt kommer de höra av sig. Jag skulle tolkat det som något man säger för att vara trevlig.

Ja, man säger väl så för att vara trevlig och för att hålla dörrarna öppna, utan att det betyder att man håller nära kontakt i framtiden. Gjorde detta själv en gång då en kollega skulle sluta efter några års anställning. Han var på väg att flytta till en annan stad, men flytten dröjde då det hade blivit översvämning i hans nya bostad. Istället började han komma upp på kontoret med jämna mellanrum och bara sitta och prata eller så gick han runt och snackade med alla i ett par timmar. Tillslut började ett par av kollegorna överge sina vanliga platser och flytta om sig till andra, mindre synliga ställen samt ta tag i telefonen så fort han närmade sig. Svårt, för killen fattade inte att han störde.
Citera
2026-06-09, 18:57
Medlem
Pinnzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Ja, man säger väl så för att vara trevlig och för att hålla dörrarna öppna, utan att det betyder att man håller nära kontakt i framtiden. Gjorde detta själv en gång då en kollega skulle sluta efter några års anställning. Han var på väg att flytta till en annan stad, men flytten dröjde då det hade blivit översvämning i hans nya bostad. Istället började han komma upp på kontoret med jämna mellanrum och bara sitta och prata eller så gick han runt och snackade med alla i ett par timmar. Tillslut började ett par av kollegorna överge sina vanliga platser och flytta om sig till andra, mindre synliga ställen samt ta tag i telefonen så fort han närmade sig. Svårt, för killen fattade inte att han störde.

Det är väl min mardröm att bli. Men jag skulle aldrig kunna dyka upp på en gammal arbetsplats så där. Undantaget föräldraledig för att visa upp min förträffliga bäbis.

Problemet är att jag i övrigt är ganska ensam och jag vet inte hur jag ska skaffa vänner om inte via jobbet. Men men kanske hittar någon på nya jobbet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in