2026-05-23, 20:12
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinnz
Jag vill gärna vara vän med dem. Men det är ju inte som att vår relation kommer bli bättre efter jag slutat...

Jag känner att det alltid varit jag som hela livet jagat vänskap men bara blivit avvisad. Baserad på den erfarenheten så vet jag också att det inte blir något om jag inte tar initiativ. Och det kan ju också vara skönt ibland att känna att man själv har kontrollen.
Beklagar att det har varit så 😥

Väldigt bra funderingar du har. Kan tyvärr inte säga hur du ska göra.
Citera
2026-05-23, 20:21
Avslutad
Citat:
Jag vill gärna vara vän med dem. Men det är ju inte som att vår relation kommer bli bättre efter jag slutat...

Jag känner att det alltid varit jag som hela livet jagat vänskap men bara blivit avvisad. Baserad på den erfarenheten så vet jag också att det inte blir något om jag inte tar initiativ. Och det kan ju också vara skönt ibland att känna att man själv har kontrollen.

Skulle kunnat skriva alla dom raderna själv…

Jag vet själv dock att vissa kollegor vill man inte umgås med privat men det betyder inte att man inte tycker det är kul att prata med dom på jobbet.

Så jag tror inte alltid att det är så att man fejkar trevlighet eller så, bara för att man avstyr privat umgänge.
Citera
Medlem
Pinnzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi
Beklagar att det har varit så 😥

Väldigt bra funderingar du har. Kan tyvärr inte säga hur du ska göra.

Tack för förståelsen. Men det är väl som de andra i tråden säger att jag glömt dem om två månader. Är bara frustrerande att det alltid blir så här. Men de var alla som sagt 10 år äldre än mig.

Något annat som irriterar är då varför de säger så om de inte menar det? Okej att det är ett "socialt smörjmedel" men varför ljuga och ge en falska förhoppningar? Säg bara " vi kanske ses på ett annat jobb någon gång".
Citera
Medlem
godboys avatar
Citat:
Hej flashback

Jag har precis bytt jobb. Min sista dag var det flera på det gamla jobbet som sa att de ville höra hur det gick på nya jobbet och att jag skulle höra av mig.

Mina gamla kollegor är ca 10 år äldre än mig (jag är 30). Några av dem kom på min inflyttningsfest när jag var ny på jobbet men har inte haft någon direkt privat kontakt efter det (var 2 år sedan). Har försökt få några av dem att komma på fika men ingen har direkt uttryckt något intresse för det.

Aw på jobbet har varit jättekul. De umgås privat med varandra men jag har aldrig blivit medbjuden.

En kollega kom på min 30års fest i sommras men jag tycker hon har distanserat sig sen dess (tror dock det beror mer på vad som hänt i hennes liv).

Jag vill veta vad jag kan förvänta mig. Ska jag höra av mig med en lägesrapport? Ska jag vänta på att de hör av sig? Sa de bara så där för att vara artiga?

Jag har lite svårt att läsa av sociala signaler och vill inte slösa min tid. Det gör mig ju självklart ledsen också att mina vänskaps-känslor inte är besvarade. Det betyder ju också att upprätthålla en artighets-relation tar extra mycket energi. Samtidigt är vi ju i samma bransch och jag kommer säkert stöta på någon av dem i framtiden.

Vad ska jag göra? Hur ska jag förhålla mig?
Nej, du ska inte höra av dig till dem om du inte haft något mer än en arbetsmässig relation till dem. Att du varit på AW och haft kul är rent jobbrelaterat, du har ju som du säger inte varit medbjuden på andra samkväm.

Det är lite så med jobb, att om man slutar så är man inte "med" det gänget efter man slutat. Skit i dem, de är ur ditt liv nu. Sen om du träffat någon som du blivit vän med och umgås privat med så får ju ni fortsätta hänga om ni vill det.

Arbetslivet funkar lite så, att man träffar folk man hänger med just på jobbet och möjligen på AW, men sen när man slutar så lämnar man det och går vidare.
Citera
2026-05-23, 20:23
Medlem
Pinnzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jcocker
Skulle kunnat skriva alla dom raderna själv…

Jag vet själv dock att vissa kollegor vill man inte umgås med privat men det betyder inte att man inte tycker det är kul att prata med dom på jobbet.

Så jag tror inte alltid att det är så att man fejkar trevlighet eller så, bara för att man avstyr privat umgänge.

Ja kanske är mitt problem att jag har svårt att acceptera det och letar efter mer hela tiden
Citera
2026-05-23, 20:25
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Tack för förståelsen. Men det är väl som de andra i tråden säger att jag glömt dem om två månader. Är bara frustrerande att det alltid blir så här. Men de var alla som sagt 10 år äldre än mig.

Något annat som irriterar är då varför de säger så om de inte menar det? Okej att det är ett "socialt smörjmedel" men varför ljuga och ge en falska förhoppningar? Säg bara " vi kanske ses på ett annat jobb någon gång".
Ingen orsak. Ja dom kan ha rätt dom i tråden. Men vissa av dom kanske menade det, att dom vill ha kontakt å bryr sig. Å du kommer nog bli vän med några på nya jobbet med 😊
Citera
2026-05-23, 20:27
Medlem
Citat:
Hej flashback

Jag har precis bytt jobb. Min sista dag var det flera på det gamla jobbet som sa att de ville höra hur det gick på nya jobbet och att jag skulle höra av mig.

Mina gamla kollegor är ca 10 år äldre än mig (jag är 30). Några av dem kom på min inflyttningsfest när jag var ny på jobbet men har inte haft någon direkt privat kontakt efter det (var 2 år sedan). Har försökt få några av dem att komma på fika men ingen har direkt uttryckt något intresse för det.

Aw på jobbet har varit jättekul. De umgås privat med varandra men jag har aldrig blivit medbjuden.

En kollega kom på min 30års fest i sommras men jag tycker hon har distanserat sig sen dess (tror dock det beror mer på vad som hänt i hennes liv).

Jag vill veta vad jag kan förvänta mig. Ska jag höra av mig med en lägesrapport? Ska jag vänta på att de hör av sig? Sa de bara så där för att vara artiga?

Jag har lite svårt att läsa av sociala signaler och vill inte slösa min tid. Det gör mig ju självklart ledsen också att mina vänskaps-känslor inte är besvarade. Det betyder ju också att upprätthålla en artighets-relation tar extra mycket energi. Samtidigt är vi ju i samma bransch och jag kommer säkert stöta på någon av dem i framtiden.

Svenskar är ängsliga och ljuger ofta för varandra, man säger trevliga saker som man inte menar för att vara snäll.

Fokusera på ditt nya jobb, skit i gamla kollegor om det inte var någon där som var viktig i ditt liv.
Citera
2026-05-23, 20:49
Avslutad
Citat:
Hej flashback

Efter många år i arbetslivet där arbetsplatser och kolleger bytts ut så är min sammanfattning att nej. Fd arbetskamrater är just f.d. Det är artighetsfraser utan djupare mening. Du skulle kunna handla med fikabröd till en kafferast efter en tid. Men sen är relationen överspelad.
Citera
2026-05-23, 22:06
Avslutad
Citat:
Ja kanske är mitt problem att jag har svårt att acceptera det och letar efter mer hela tiden

Kan det också vara så paradoxalt som att du inte vill släppa in någon också?

Så är det för mig i alla fall.
Citera
2026-05-23, 22:37
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Dom skiter fullkomligt i dig och jag tycker du skall skita fullkomligt i dom.
Citera
2026-05-23, 22:39
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Hej flashback

De sa bara så för att vara artiga. Det låter ofta exakt så. Typ "Nu får du ta och höra av dig hur det gär blablabla" och så ser man dem aldrig igen.
Citera
2026-05-23, 22:40
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandy7
Efter många år i arbetslivet där arbetsplatser och kolleger bytts ut så är min sammanfattning att nej. Fd arbetskamrater är just f.d. Det är artighetsfraser utan djupare mening. Du skulle kunna handla med fikabröd till en kafferast efter en tid. Men sen är relationen överspelad.

Precis. Det är väl annars kutym att köpa med fikabröd till sista dagen. Som "tack för min tid här".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in