2026-02-26, 10:58
  #61
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalenIPersilja
Jag kommer att ta ut allt så fort som möjligt medans jag har kraften kvar att resa och äta och dricka gott!
Sitta där på hemmet i rullstol efter hjärnblödningen och nöjt konstatera att miljonerna finns kvar...

När man sitter där på hemmet räcker det att ha pengar till hyran och vården. Får bara hoppas att man inte är frisk för länge bara
Citera
2026-06-01, 21:45
  #62
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Ekonomi: övrigt --> Privatekonomi
/Moderator
Citera
2026-06-07, 12:02
  #63
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twogirlsonecup
Samma. Från 55 blir det max uttag på direkten.

Kan bli jobbig skatt beroende på hur mkt du har och över vilken tid.
Jag kommer att ta ut vid 55 allt man kan upp till brytgränsen genom att justera med uttagstiden och därigenom få mer frihet att investera på börsen under 10 år. Sen drar jag till Asien för gott.
Citera
2026-06-07, 17:33
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Självklart, det är ju dina "egna" pengar på samma sätt som TJP
Nej så fungerar det inte. Det är en försäkring som betalas ut så länge du lever.

Men om man vill kan man lägga till sk efterlevandeskydd. Det kostar dock. Och då kan efterlevande få det pensionskapitalet utbetalt under resten av sitt liv.

Men då får man mindre pension själv. Och detta måste ansökas om innan man startar pensionsutbetalning.
__________________
Senast redigerad av ekbo251 2026-06-07 kl. 17:36.
Citera
2026-06-07, 20:59
  #65
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alienfin
Kan bli jobbig skatt beroende på hur mkt du har och över vilken tid.
Jag kommer att ta ut vid 55 allt man kan upp till brytgränsen genom att justera med uttagstiden och därigenom få mer frihet att investera på börsen under 10 år. Sen drar jag till Asien för gott.

Ska göra precis likadant, främst för att mina anhöriga ska få tillgång till pengarna om jag dör i förtid.
Citera
2026-06-07, 21:21
  #66
Medlem
Pausa tjp går väl inte? (Inte när jag frågade iaf)
Om ni blir, mot förmodan, arbetslösa sänker tjp a-kassan.
ITP är eget pensionssparande och påverkar inte a-kassan. Finns ingen anledning att vänta med uttag.
__________________
Senast redigerad av p125 2026-06-07 kl. 21:23.
Citera
2026-06-08, 07:59
  #67
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Ska göra precis likadant, främst för att mina anhöriga ska få tillgång till pengarna om jag dör i förtid.
Har ni kollat upp så att ni kan ta ut tjp på tex 5 år som är lägsta tiden utan att behöva gå ner i arbetstid motsvarande % som tjp tas ut i.

googlat
"AI-översikt
Det går alldeles utmärkt att kombinera arbete med uttag av tjänstepension, men till skillnad från den allmänna pensionen är tjänstepensionen inte alltid lika flexibel. Reglerna varierar beroende på vilket kollektivavtal du har, och att ta ut tjänstepension i förtid påverkar din framtida utbetalning.Viktiga saker att tänka på
Avtal och villkor: Det är inte säkert att du kan jobba heltid samtidigt som du tar ut hela din tjänstepension. Många avtal kräver att du minskar din arbetstid i motsvarande grad som du tar ut pension (t.ex. att du slutar jobba 25 procent om du tar ut 25 procent i pension).
Citera
2026-06-08, 12:05
  #68
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuGers
Har ni kollat upp så att ni kan ta ut tjp på tex 5 år som är lägsta tiden utan att behöva gå ner i arbetstid motsvarande % som tjp tas ut i.

googlat
"AI-översikt
Det går alldeles utmärkt att kombinera arbete med uttag av tjänstepension, men till skillnad från den allmänna pensionen är tjänstepensionen inte alltid lika flexibel. Reglerna varierar beroende på vilket kollektivavtal du har, och att ta ut tjänstepension i förtid påverkar din framtida utbetalning.Viktiga saker att tänka på
Avtal och villkor: Det är inte säkert att du kan jobba heltid samtidigt som du tar ut hela din tjänstepension. Många avtal kräver att du minskar din arbetstid i motsvarande grad som du tar ut pension (t.ex. att du slutar jobba 25 procent om du tar ut 25 procent i pension).

Ok, nästan likadant, väntar tills jag slutar jobba, sen maxar jag ut tjänstepensionen som inte har efterlevandeskydd upp till brytgränsen.

Ligger över brytgränsen redan.

Tänker sluta vid 61
Citera
2026-06-08, 16:43
  #69
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuGers
Har ni kollat upp så att ni kan ta ut tjp på tex 5 år som är lägsta tiden utan att behöva gå ner i arbetstid motsvarande % som tjp tas ut i.

googlat
"AI-översikt
Det går alldeles utmärkt att kombinera arbete med uttag av tjänstepension, men till skillnad från den allmänna pensionen är tjänstepensionen inte alltid lika flexibel. Reglerna varierar beroende på vilket kollektivavtal du har, och att ta ut tjänstepension i förtid påverkar din framtida utbetalning.Viktiga saker att tänka på
Avtal och villkor: Det är inte säkert att du kan jobba heltid samtidigt som du tar ut hela din tjänstepension. Många avtal kräver att du minskar din arbetstid i motsvarande grad som du tar ut pension (t.ex. att du slutar jobba 25 procent om du tar ut 25 procent i pension).

SAF-LO funkar bra att fortsätta jobba 100% sålänge man tar ut allt över en tidsperiod.
__________________
Senast redigerad av alienfin 2026-06-08 kl. 16:46.
Citera
2026-06-08, 16:45
  #70
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Ska göra precis likadant, främst för att mina anhöriga ska få tillgång till pengarna om jag dör i förtid.

Själv har jag valt efterlevandeskydd också. Grejen är att även om man väljer att ta ut hela tjänstepension över 15 år tex från 55 år så gäller det summan man tjänat in redan. Det som du fortsätter att jobba in framöver samlas i en ny egen pott så det blir en hel del pengar till iaf.
Citera
2026-06-08, 17:11
  #71
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alienfin
Kan bli jobbig skatt beroende på hur mkt du har och över vilken tid.
Jag kommer att ta ut vid 55 allt man kan upp till brytgränsen genom att justera med uttagstiden och därigenom få mer frihet att investera på börsen under 10 år. Sen drar jag till Asien för gott.
Dum fråga kanske, men jag kan investera min tjp som jag vill på Avanza så ser ingen anledning att plocka ut den för att kunna investera på annat sätt.

Tänker du på skatten?
Citera
2026-06-09, 04:34
  #72
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aljechin69
Dum fråga kanske, men jag kan investera min tjp som jag vill på Avanza så ser ingen anledning att plocka ut den för att kunna investera på annat sätt.

Tänker du på skatten?

Jag har min på Swedbank som har begränsat utbud. Avanza var intressant 🤔 Kan du välja fritt mellan aktier och fonder?
Edit: såg nu att kollektivavtalade kan inte flyttas dit. Synd..
__________________
Senast redigerad av alienfin 2026-06-09 kl. 04:43.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in