2026-06-08, 12:25
Medlem
Jag tänker att iaf en anledning är att de har för mkt folk och vill att folk slutar / vill ha rätt att avskeda dem som arbetsvägrar (dvs inre är på plats)
Citera
2026-06-08, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, det gör du. Om jag skapar något för 10 kr som arbetsgivaren kan sälja för 20 kr har jag skapat värde för 10 kr för arbetsgivaren. Om jag skapade detta värde på 2 timmar eller 10 timmar saknar ju helt betydelse för arbetsgivaren. Om jag skapar något för en kostnad på 30 kr som bara är värt 20 är det en förlust oavsett om det skapades på 5 min eller en arbetsvecka. Sånt ska man inte hålla på med.
Nu flyttar du bara målstolparna för att ha anledning att gaffla vidare. I mitt exempel gör du inget av ovanstående. Du skapar inget av värde. Punkt.
Citera
2026-06-08, 12:30
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Festmulatt
Nu flyttar du bara målstolparna för att ha anledning att gaffla vidare. I mitt exempel gör du inget av ovanstående. Punkt.

Jag har inte flyttat några målstolpar. Det här har varit fallet hela tiden. Sitter du och jobbar stenhårt och plikttroget med något 8 timmar om dagen och knappt går och pinkar på arbetstid. Då är det ändå katastrof för arbetsgivaren om inget värdefullt kommer ut av det arbete du lägger ned. Det är vinstmarginalen som är det intressanta. Inte om du spottar ur dig något på 5 min eller en arbetsvecka. Du saknar grundläggande förståelse för företagsekonomi.
Citera
2026-06-08, 12:37
Medlem
Citat:
Det där är något man hör då och då, men jag förstår verkligen inte vad som blir effektivare. Vad är det för sorts problemlösning ni arbetar med? Du kanske inte jobbar på ett kontor? Jag undrar om det finns några kontorsjobb som inte kan utföras precis lika effektivt på distans. Antagligen effektivare.

Jag tror inte vi kommer längre än så här. Ska jag börja lista faktiska exempel så riskerar jag att outa mig själv för mycket.

Personligen är jag väldigt ambivalent till beslutet, jag har upplevt båda sidor av distansarbete. Att det ibland blir jävulskt trögt, men också hur mycket jag personligen kan få gjort om jag sitter själv hemma och bara fokuserar på en grej.

Dock så ingår det i mina arbetsuppgifter att bli ”störd” och att ”störa” andra med frågor/ideer. Utveckling är lagarbete, inte ensamsegling.

För övrigt vill jag påpeka att det största problemet är parkeringen och med tanke på vad Scanias presschef sa i intervjun med LT så är jag mycket mycket oroliga för att ledningen inte förstått vidden av problemet.

Tyvärr så byggs Nyköpingsvägen om under 2026, så problemet kommer bli enormt efter sommaren. Lösningen med skyttelbussar man provade 2019-2020 kan man nog glömma eftersom det är ordentliga köer de tider den behövs.
Citera
2026-06-08, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGreatSweGuru
Det tragiska är att detta verkar kommit som en blixt från klar himmel. Inte förankrat alls med de som gör det dagliga arbetet. Inte med presschefen heller verkar det som.

Ju fler jag pratar med, desto mer inser man att detta är nåt som kommit uppifrån, utan att först prata med lokala chefer - de verkar helt oförberedda och kan inte svara på några frågor alls. Många har ju hört det pratas, framförallt av pensionsmogna chefer i produktion som ofta "gått den långa vägen" och jobbat sig upp hela livet från line till chef, att R&D borde vara på plats hela tiden. Gubbar som i många fall inte har högskoleutbildning, bott i södertälje hela livet, inte ser varken hur lokal och parkeringssituation ser ut på R&D. I produktion är de flesta på plats, och de äldre cheferna har egen parkering och glider in från Pershagen. Sen misstänker jag att det kan vara så att ledning och aktieägare tror att detta kommer lösa de effektivitetsproblem nya organisationen har.

Det finns även ett visst förakt för de som har civilingejörsutbildning, jobbar med "data" och bor i stockholm, då de som gått långa vägen nog uppfattar att unga, välutbildade får sitta på kontor i city med "bra" lön medan de som pysslat med oljor och axlar inte har samma attraktionskraft eller framtidsmöjligheter utanför Traton.

Det går inte att ”glida in från” Pershagen.
Tisdag, onsdag och torsdag sträcker sig kön till STC via Syd-avfarten ända ut på E4:an.

Mellancheferna har inte haft en aning om detta beslut, det stämmer. Dom sura gubbarna du pratar om har inget att säga i denna fråga.
Citera
2026-06-08, 12:49
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlongKlang
Det går inte att ”glida in från” Pershagen.
Tisdag, onsdag och torsdag sträcker sig kön till STC via Syd-avfarten ända ut på E4:an.

Mellancheferna har inte haft en aning om detta beslut, det stämmer. Dom sura gubbarna du pratar om har inget att säga i denna fråga.

Är du på plats nu, och "jobbar"? Flashbackande kan man göra lika effektivt hemifrån
Citera
2026-06-08, 13:23
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Helt jävla rätt.
Citera
2026-06-08, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Är du på plats nu, och "jobbar"? Flashbackande kan man göra lika effektivt hemifrån

Höhö

Arbeta kan man göra väldigt effektivt både hemifrån och på kontor.
Senast redigerad av KlongKlang 2026-06-08 kl. 14:00.
Citera
2026-06-08, 14:04
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Jag tror inte vi kommer längre än så här. Ska jag börja lista faktiska exempel så riskerar jag att outa mig själv för mycket.

Personligen är jag väldigt ambivalent till beslutet, jag har upplevt båda sidor av distansarbete. Att det ibland blir jävulskt trögt, men också hur mycket jag personligen kan få gjort om jag sitter själv hemma och bara fokuserar på en grej.

Dock så ingår det i mina arbetsuppgifter att bli ”störd” och att ”störa” andra med frågor/ideer. Utveckling är lagarbete, inte ensamsegling.

För övrigt vill jag påpeka att det största problemet är parkeringen och med tanke på vad Scanias presschef sa i intervjun med LT så är jag mycket mycket oroliga för att ledningen inte förstått vidden av problemet.

Tyvärr så byggs Nyköpingsvägen om under 2026, så problemet kommer bli enormt efter sommaren. Lösningen med skyttelbussar man provade 2019-2020 kan man nog glömma eftersom det är ordentliga köer de tider den behövs.

Har full förståelse för att du inte vill outa dig. Mycket möjligt att jag kan alldeles för lite om din/er verksamhet. De flesta kontorsjobb bygger dock på att man får information från olika system, som i sin tur föranleder åtgärd/beslut eller rapportskrivande i andra system. Ibland träffas man och diskuterar. Jag ser egentligen att allt sådant kan skötas digitalt med få undantag.

Dåligt av dem att inte ordna med parkeringar om alla ska vara på plats. Södertälje är ju dessutom allt annat än centralt. Det borde bara lösas.
Citera
2026-06-08, 14:09
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Höhö

Arbeta kan man göra väldigt effektivt både hemifrån och på kontor.

Ja, fast lättare hemma utan massa distraktioner. Meningslösa fikapauser och lunchraster t.ex.
Citera
2026-06-08, 14:34
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Dåligt av dem att inte ordna med parkeringar om alla ska vara på plats. Södertälje är ju dessutom allt annat än centralt. Det borde bara lösas.

Intresset för att lösa parkeringsfrågan är nog minimal då jag är övertygad om att syftet med allting är att folk ska vilja sluta så de kan spara på personalkostnader.

Speciellt om det stämmer som nån skrev om att parkering på "andra sidan sjön" förutsätter att man ska traska några kilometer till själva arbetsplatsen. Dvs. de anställda ska gå upp tidigt, sätta sig i bil och köra i rusningstrafik till Södertälje, sedan parkera, sedan promenera typ en halv mil, sen jobba, sen promenera tillbaka, sedan åka igenom rusningstrafiken åt andra hållet. Det är ju rätt självklart att folk lär sluta då, vilket jag utgår ifrån att de räknar med.
Citera
2026-06-08, 14:40
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Intresset för att lösa parkeringsfrågan är nog minimal då jag är övertygad om att syftet med allting är att folk ska vilja sluta så de kan spara på personalkostnader.

Speciellt om det stämmer som nån skrev om att parkering på "andra sidan sjön" förutsätter att man ska traska några kilometer till själva arbetsplatsen. Dvs. de anställda ska gå upp tidigt, sätta sig i bil och köra i rusningstrafik till Södertälje, sedan parkera, sedan promenera typ en halv mil, sen jobba, sen promenera tillbaka, sedan åka igenom rusningstrafiken åt andra hållet. Det är ju rätt självklart att folk lär sluta då, vilket jag utgår ifrån att de räknar med.

Möjligt att du har rätt. Bra ruttet agerat av företagsledningen då. Alla borde göra precis som de säger OCH vara kvar. Sen får produktionen bli vad den blir så får de skapa personalärenden. De verkar veta hur man skapar ett arbetsgivarvarumärke av hög klass....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in