2026-06-07, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finmalet
Men kan vi återgå till topic? Hur kan det existera latent kapacitet som kan säljas så billiigt som för 29 kr/mån samtidigt som konsumenten även i en förening där man äger nätanslutningen själva behöver betala många gånger mer, om inte riktigt lika mycket.
Du kan se det som en stordriftsfördel. VPN-leverantören behöver inte betala något för din nätanslutning, bara för sin egen. De kan ha en miljon kunder som de servar genom sin nätanslutning och kan slå ut dess kostnad per kund. Även om de betalar mer för sin nätanslutning än du betalar för din, betalar de inte en miljon gånger mer. Deras nätleverantör tar inte betalt per användare av tjänsten, utan enbart för den totala kapaciteten. Det finns en nätkostnad per användare, men den har du redan betalt till din bredbandsleverantör.
Citera
2026-06-07, 14:02
Medlem
Thusneldas avatar
Kör själv Bahnhof VPN men genom tele2:s nät. Jag tycker att det fungerar bra. Det är ett lågt pris men Bahnhof har bara 7 servrar att köra igenom. Jämfört med andra stora VPN-leverantörer som har flera hundra världen över.
Citera
2026-06-07, 14:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Du kan se det som en stordriftsfördel. VPN-leverantören behöver inte betala något för din nätanslutning, bara för sin egen. De kan ha en miljon kunder som de servar genom sin nätanslutning och kan slå ut dess kostnad per kund. Även om de betalar mer för sin nätanslutning än du betalar för din, betalar de inte en miljon gånger mer. Deras nätleverantör tar inte betalt per användare av tjänsten, utan enbart för den totala kapaciteten. Det finns en nätkostnad per användare, men den har du redan betalt till din bredbandsleverantör.

Cloudcomputing my man, det där håller inte längre. Alla får i praktiken det de använder och det betalar de för. Klart att de har stordriftsfördel och upphandlingsfördelar men varför är de så stora? Digitaliseringen huvudsakliga funktion i logistikkedjan överlag är ju att kostnaderna sjunker och uppköp på bulk bör därför ha "verkliga kostnader" som är bra mycket mindre olika individköp än när det gäller fysiska ting som kött eller mjölk eller CD skivor.

Det finns ingen anledning till dessa kostnader förutom att någon vill tjäna pengar. Vi har halva sanningen i rapporten som nu länkats men ingen har väl ett intresse av att gräva i tjänstoperatörernas egna fiffel så den rapporten får vi nog aldrig.
Citera
2026-06-07, 14:03
Medlem
Citat:
Skoj länk:
Branschorganisationen klagar på nätägarna medan de blåser konsumenten precis lika mycket.
Naturligtvis, tjänsteleverantörerna måste höja priserna för att täcka utgifterna till nätägarna och kommunikationsoperatörerna.

Den som bor i en BRF slipper dessa avgifter och betalar 4-5 gånger mindre per uppkoppling (under 100 kr/månad för 1 Gbit/s).
Citera
2026-06-07, 14:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Naturligtvis, tjänsteleverantörerna måste höja priserna för att täcka utgifterna till nätägarna och kommunikationsoperatörerna.

Den som bor i en BRF slipper dessa avgifter och betalar 4-5 gånger mindre per uppkoppling (under 100 kr/månad för 1 Gbit/s).

Jag bor i BRF och människorna här har tyvärr valt att köra individuellt uppköp och kostnaderna är det samma typ. Vi skulle enkelt kunna få billigare lösningar men allt för många har tydligen mobilt bredband genom sina egna företag eller där de är anställda så de kvittar detta.

Det är visserligen kabel men kabelns infrastruktur är ju redan lagd så vilka anledningar mitt bredbandsbolag har för att konstant höja priset förutom profiten vet jag inte, troligen inga förutom att konkurrensen saknas. Hade vi haft en fungerande stat så hade de väl tvingat bolaget att sänka sina priser men vårat konkurrensverk saknar tänder sedan länge.

C'est la vie.
Senast redigerad av Finmalet 2026-06-07 kl. 14:15.
Citera
2026-06-07, 14:40
Medlem
Citat:
Jag bor i BRF och människorna här har tyvärr valt att köra individuellt uppköp och kostnaderna är det samma typ. Vi skulle enkelt kunna få billigare lösningar men allt för många har tydligen mobilt bredband genom sina egna företag eller där de är anställda så de kvittar detta.

Det är visserligen kabel men kabelns infrastruktur är ju redan lagd så vilka anledningar mitt bredbandsbolag har för att konstant höja priset förutom profiten vet jag inte, troligen inga förutom att konkurrensen saknas. Hade vi haft en fungerande stat så hade de väl tvingat bolaget att sänka sina priser men vårat konkurrensverk saknar tänder sedan länge.

C'est la vie.
Jag kollade ett par operatörer och de erbjuder gruppavtal för bredband till BRF från 39 kr/mån. Detta innebär 60-70 kr/mån per medlem.

Konstigt val av styrelseledamöterna i din bostadsrättsförening. De har det yttersta ansvaret för föreningens ekonomi och fastighetsskötsel.
Citera
2026-06-07, 15:11
Medlem
Citat:
Jag är ett fan av banhof men deras likväl andra bredbandslösningar kostar idag runt 499k. Priset har ökat bra snabbare än den snabba inflationen trots en redan existerande infrastruktur och allt mer effektiv teknologi som borde ha lett till lägre kostnader.

Hur är detta möjligt? Varför kan jag köpa en VPN lösning med bra fart för 29kr men det är omöjligt att köpa en bredbandslösning med samma fart för samma pris? Blir vi blåsta eller förstår jag inte tekniken?

Bra spaning. Tillförlitlighet och datavolym?

För bredband betalar du premium för hög tillförlitlighet att de kan leverera all din data till/från hushållet & internet på den infrastruktur som finns.

För VPN betalar du för att data ska skickas in och ut från deras VPN servrar. Inte samma höga tillförlitlighet, och de flesta skickar inte all sin data så.
Citera
2026-06-07, 15:11
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Du har inte riktigt förstått hur vpn funkar och vad det är. Sluta skämma ut dig.
Vad har att skämmas för, han frågar ju uppenbarligen för att han inte vet. Det är du som skämmer ut dig när du tror att du är cool men egentligen bara beter dig som ett lökigt rövhål
Citera
2026-06-07, 15:22
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:

Hur är detta möjligt? Varför kan jag köpa en VPN lösning med bra fart för 29kr

Vilken vpn kostar 29 kr i månaden? Du menar att det blir genomsnittliga priset OM man binder upp sig i 10 års tid?

Bra fart på vpn? Syftet med vpn är inte fart, utan anonymitet. Vill du ha fart, kör utan vpn. Fart behöver man vid spel eller överföring av extrema mängder data, och då saknas behov av vpn.

Om vpn kostar 29 kr per månad, och bredband 499, varför köper du då inte bara vpn för 29 per månad, och sparar då 499 per månad?
Senast redigerad av Din-gamla-mamma 2026-06-07 kl. 15:41.
Citera
2026-06-07, 15:30
Medlem
zombie-nations avatar
Det är inte Bahnhof själva som trissar upp priserna. De som äger fibern har rätt mycket att säga till om.
Citera
2026-06-07, 15:53
Medlem
Det är väl väldigt stor skillnad.

När du skaffar t ex fiber så betalar du dels för själva internet-uppkopplingen men även nätet från ditt hus.

Ungefär som när man köper el.

Elen kan kosta 10 öre/kWh men med nätavgifter kan det bli 150 öre/kWh.

Bredband - du betalar för internet OCH nätet fram till ditt bostad.

VPN - du betalar för internet och inte mycket mer. Dessa VPN sitter ju i någon datahall i världen och de slipper dyra lokala och regionala nätkostnader.
Citera
2026-06-07, 16:05
Medlem
HBTKuks avatar
Testa köra VPN utan internet och kolla hur bra det går.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in