2026-06-07, 16:39
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Naturligtvis, tjänsteleverantörerna måste höja priserna för att täcka utgifterna till nätägarna och kommunikationsoperatörerna.

Den som bor i en BRF slipper dessa avgifter och betalar 4-5 gånger mindre per uppkoppling (under 100 kr/månad för 1 Gbit/s).

Priset för uppkopplingen kan variera väldigt mycket. Det beror på vilket avtal föreningen lyckas få.
Citera
2026-06-07, 16:40
Medlem
I mitt fall som hade Bahnhof i drygt 10 år tills kostnaden blev för hög så handlade det om att nätägaren Global Connect höjde priserna och min fastighetsägare ingick ett otroligt dåligt avtal med Global Connect. Bytte till Bredband2 i ett år och kom undan till halva priset under bindningen men har nu sagt upp det då jag betalar 500 kr per mån för mitt fiber vilket är hutlöst.

Från och med september så blir det mobilt bredband 5G från Comviq för 249 kr per mån Fiberuttaget kommer alltså att stå oanvänt vilket känns som ett skämt. Det här landet har blivit till en fars, samma sjuka utveckling gäller även elen. Vi blir blåsta big time.

Edit : Ser nu att Global Connect inte ens äger nätet, det gör fastighetsägaren. Vi har fått in en till mellanhand som ska ha betalt.
Senast redigerad av KrimHist 2026-06-07 kl. 16:43.
Citera
2026-06-07, 16:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Det är inte Bahnhof själva som trissar upp priserna. De som äger fibern har rätt mycket att säga till om.

Tror det är båda.
Citera
2026-06-07, 17:10
Medlem
Staten borde ta över allt bredband och sköta det precis som man sköter vägnätet och järnvägen. Det är uppenbart att detta blivit en rent spekulationsobjekt för redan besuttna kapitalister. Som nämnts hämmar det den digitala utvecklingen i Sverige - ett område där vi tidigare varit ledande.
Citera
2026-06-07, 17:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Staten borde ta över allt bredband och sköta det precis som man sköter vägnätet och järnvägen. Det är uppenbart att detta blivit en rent spekulationsobjekt för redan besuttna kapitalister. Som nämnts hämmar det den digitala utvecklingen i Sverige - ett område där vi tidigare varit ledande.

Precis så. Men ärligt talat, hela den digitala utvecklingen, så kallade, är ett problem.
Det är som migrationen fast för 20 år sedan. Varje kommun och tomtarna i den ska digitalisera, gör de inte det så får de mindre bidrag från staten. Alla sjukhus och andra instanser ska digitalisera trots att det blir kaos och monopol på tjänsterna. Du ska få vård digitalt, din unge ska få utbildning digitalt, snart lever du digitalt.

Behöver vi förresten ens högre bandbredd? Räcker det inte?
Behöver vi hela tiden högre upplösning? Räcker det inte?

En mellanlösning är faktiskt att sluta med den så kallade "digitala utvecklingen" och "digitaliseringen" och istället börja med digital innovation om man så måste.
Citera
2026-06-07, 18:24
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Kör enbart med VPN, så slipper du konstanden för bredbandet.
Citera
2026-06-07, 18:31
Medlem
pillifjongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KrimHist
I mitt fall som hade Bahnhof i drygt 10 år tills kostnaden blev för hög så handlade det om att nätägaren Global Connect höjde priserna och min fastighetsägare ingick ett otroligt dåligt avtal med Global Connect. Bytte till Bredband2 i ett år och kom undan till halva priset under bindningen men har nu sagt upp det då jag betalar 500 kr per mån för mitt fiber vilket är hutlöst.

Från och med september så blir det mobilt bredband 5G från Comviq för 249 kr per mån Fiberuttaget kommer alltså att stå oanvänt vilket känns som ett skämt. Det här landet har blivit till en fars, samma sjuka utveckling gäller även elen. Vi blir blåsta big time.

Edit : Ser nu att Global Connect inte ens äger nätet, det gör fastighetsägaren. Vi har fått in en till mellanhand som ska ha betalt.

Det är bra, skulle fler folk göra som du skulle priserna snabbt sjunka, folk är generellt lata och älskar att bli blåsta
Citera
2026-06-07, 18:37
Moderator
tobess avatar
En VPN-tjänst behöver inte stå för kostnaderna det innebär att bygga och upprätthålla hela infrastrukturen bakom. De erbjuder bara en tjänst som utnyttjar det faktum att den infrastrukturen redan existerar.

Du kan tänka ungefär i samma tankegångar som att det hade blivit oändligt mycket dyrare att skicka iväg ett paket någonstans om varje leveransföretag hade blivit tvungna att bygga alla vägar de kör bilarna på.
Citera
2026-06-07, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt

Hur menar du att det ska gå till? Behöver man inte en existerande uppkoppling för VPN?
Citera
2026-06-07, 18:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
En VPN-tjänst behöver inte stå för kostnaderna det innebär att bygga och upprätthålla hela infrastrukturen bakom. De erbjuder bara en tjänst som utnyttjar det faktum att den infrastrukturen redan existerar.

Du kan tänka ungefär i samma tankegångar som att det hade blivit oändligt mycket dyrare att skicka iväg ett paket någonstans om varje leveransföretag hade blivit tvungna att bygga alla vägar de kör bilarna på.

Allt för många som skrivit variationer av detta nu. Det har ingen logik.
VPN företaget använder sig av samma vägar och måste rimligen betala för dem också. Av någon anledning betalar jag 10-15 ggr mer för att använda vägen när jag gör det genom mitt eget bredband än de betalar när jag åker med i en VPN bil. De står då för vägavgiften istället för jag men har något sjukt mycket bättre avtal än mig.
Senast redigerad av Finmalet 2026-06-07 kl. 19:02.
Citera
2026-06-07, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiMaX
Priset för uppkopplingen kan variera väldigt mycket. Det beror på vilket avtal föreningen lyckas få.
Nätavgiften brukar vara inbakad i månadsavgiften till bostadsrättsföreningen, så siffran som jag nämnde gäller enbart till tjänsteoperatören.

Priset för uppkopplingen brukar också variera mycket beroende på var man bor. jag har jämfört lite och det verkar vara billigare i glesbygden.
Citera
2026-06-07, 19:05
Medlem
Aankel-Kaankels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt

Ha ha ha, bra där! Tänk så mycket skit man slipper då!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in