Citat:
Ursprungligen postat av
Devalvera
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tv4-pekar-ut-sd-trixande-med-fakturor-anordnade-jimmie-fester
Det är partiets festfixare Carola Othén som berättar hur hon planerat festerna och blivit tillsagd hur hon ska redovisa kvitton för ”Jimmies fyllefester”. Upplägget ska ha skett systematiskt och flera gånger.
Vad tycker ni om att SD skattefifflar? Är det fritt fram för alla att skattefiffla? Kanske börja handla saker svart och jobba svart tycker SD är ok?
Klassiskt klandervärt beteende. Brukar straffa sig mest för sossar som blir påkomna, så Åkesson/SD kan åtminstone glädjas åt att tillhöra det borgerliga blocket, som inte känner samma aversion mot sådant. Det ska visst bli en granskning i 3 avsnitt, så vi får väl se vad som kommer fram.
Sett till hur SD-skandaler brukar utspela sig så kan man ju tänka sig att något liknande sker den här gången. Åkesson slingrar sig med någon bortförklaring som tonar ned hans kännedom och inblandning, partiet går till attack mot media och anklagar dem för bedriva opinion mot SD. Finns det en tydlig syndabock som partiet kan offra kan det hela slätas över genom att den får avgå. Något i den stilen skulle jag tro kommer ske.
Om inget värre framkommer så kommer det antagligen bli en större huvudvärk för SDs tilltänkta samarbetspartier än partiet själva. M, L och KD har haft som huvudargument för närmandet till SD att partiet har mognat och genomgått en stor och statsbärande förändring. När de nu ägnat så mycket energi åt att framhålla SDs nyvunna mognad och duglighet inför sina väljare så måste även dem stå till svars inför väljarna när SD hamnar i blåsväder. Jag skulle inte bli förvånad om vi får höra Uffe K säga ''jag lägger mig inte i andra partiers interna angelägenheter'' både en och två gånger kommande veckor.