2026-06-08, 00:19
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffebryggaren94
Hur kan detta bli en så jävla stor tråd? Jävla i-lands problem. Är detta något man oroar sig över så har man fan levt i en skyddad verklighet för länge. Hur ska dessa individer som oroar sig över återgång till arbetsplatsen agera när vi går ut i krig. Krigar hemifrån eller? Fan skärp er. Medelklassproblem.

Det är enkelt. De som vill kriga får kriga och så kan vi som inte vill kriga kolla på Netflix eller sköta våra arbeten. Jag tycker krig är omodernt. Är rätt less på krig helt ärligt.
Citera
2026-06-08, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Det handlade om att kunna parkera de dagar hon lämnade barnen samt det trafikkaos som var då 8:30-9.
Vilket blir varje dag, för alla som kommer sent. Många kommer försöka åka tidigare, men tar parkeringarna slut så kommer ju nåt tusental ändå få parkeringsbekymret. En enstaka individ kan lösa sitt problem, men för kollektivet är slöseriet lika stort. Oftast är det de med små barn som kommer sent, de som redan har tajt att få ihop hämtningar och lämningar på dagis...

Citat:
Bor man i stan tar man väl Scaniabussen och jobbar lite på bussen?!
Jag har själv aldrig åkt denna buss, jag inbillar mig att man tappar mycket tid att gå upp till cityterminalen där jag antar bussen går ifrån. Jag har svårt att tro att det går så snabbt och att bussen inte fastnar i köerna, men många som åker den säger att den faktiskt ofta kör enl tidtabell. Det står ju i "reklamen" att det tar en halvtimme men det grejar jag inte ens med bilen, och tidtabellen säger 50 minuter. De verkar vara väldigt låg turtätet om man inte åker svintidigt, 5:55, 6:15, 6:35, 6:50, 7:00 och sista 7:40. Testa att lämna ett barn på förskolan innan om man bor i tex Solna eller Täby... Och som jag förstår, om bussen är full så kör de inte fler turer utan då får man ta pendeltåget. Gå tillbaka in i T-centralen, ned till tågen, åka till södertälje hamn - men då missar man sista bussen som går 15 minuterstrafik och är på jobbet vid halv tio - tio. Trots att man troligen lämnade hemmet före kl 7. Första bussen hem går 16:04 och därefter var 20e minut. Tar enl tidtabell 50 minuter, men eftersom jag vet hur köerna ser ut vid fyra (dessutom är det ofta 10-15 minuters kö bara från busshålplatsen ut på motorvägen om man åker direkt, utan att stanna på fler ställen innan). Har man en halvtimme hem från TC (vilket jag ändå tror är rätt bra om man tar med promenader och väntetider) så är man borta från hemmet i ca 12 timmar och hinner med lite tur träffa sina barn en halvtimme innan de ska gå och sova. Och troligen måste ens respektive fixa hämtning, lämning och laga middagen. Och troligen är ens respektive bättre betald.

Tror du själv många som bor i Täby, Solna, Sollentuna mm kommer köra detta? Man ska ha nåt slagt fakir / självskadebeteende för att göra det tror jag...

Citat:
Lönerna stämmer in på hennes iaf men många yngre som bara har jobbat där ett par år har ju lägre verkar det som.
Hon hade markant lägre lön när hon började där.
Jo. Scania har aldrig betalat bäst. Men det har varit tryggt, ingen har fått sparken. Och man har varit positiv till föräldraledigt, det har varit OK att VABba osv. Men, det gäller att hålla i dessa fördelar - för placeringen och lönen är rejält mycket sämre än de flesta andra alternativ. Och färre och färre kan tänka sig bo i södertälje annat än mycket kort tid innan man hittar en annan bostad.

Citat:
Jo Slöddertälje suger hårt som plats för nutida R&D.
Men de hade kunnat göra det så otroligt mycket lättare för folk med familj om de bara löste parkeringseländet för de som dyker upp vid 9.
Jo. Men nu löste de inte det på flera år, så jag vet inte vad som ska göra att de lyckas nu när det saknas säkert 500-1000 ytterligare platser...

Så. Jag tycker detta är så urbota korkat att det liknar ingenting.
Jag tror Traton måste backa detta asap, för annars kommer man ha enorma problem att behålla och rektytera kompetent personal.

Eler fixar man kontor på en bättre plats, då tror jag många kan vara inne varje dag. Det var det normala innan, det gick att lösa. Men inte med monsterpendling och avsaknad av parkeringsplatser och skrivbord.

Så, jag säger inte emot att det troligen kan vara positivt att ses mer F2F. Men det är totalt orealistiskt att folk ska åka ut till södertälje för att göra det. Det måste ske på ett mer centralt ställe...
Senast redigerad av TheGreatSweGuru 2026-06-08 kl. 00:45.
Citera
2026-06-08, 07:18
Medlem
Ännu en fantastisk måndag med hybridarbete för alla utom Ingenjören Terje, för han får åka pendel 5 dagar i veckan till Södertälje.
Citera
2026-06-08, 08:44
Medlem
Citat:
Kanske fungerar ok om man jobbar inom IT men knappast generellt inom R&D.
Lagspel är allt. Det fungerar uselt när folk är hemma.
Samarbetet fungerar sämre och mötena blir merr ineffektiva.
Har definitivt ingenting med IQ att göra.
Men visst, vissa dagar kan man sitta hemma och analysera provdata. Men resten fungerar definitivt bättre i nära samarbete med andra.
Och nej jag är inte "60år".
Bara drygt 40 men har ändå upplevt försämringen sedan 2020.

Helt rätt.

Blir otroligt segt med folk som sitter hemma. Mycket av arbetet kräver direkt kommunikation.

Tyvärr är det som är bäst för individen(arbeta ostört) inte alltid bäst för gruppen/arbetet.

Gissar att parkeringen kommer bli det riktigt stora problemet. Det var ett rejält problem redan innan pandemin och Scania försökte sig på med en nödlösning i form av skyttelbussar mellan STC och Syd under för och eftermiddagen för att komma till rätta med platsbristen. Sen dess har det byggts ytterligare en byggnad med kontorsplatser.

Under planeringsveckorna, då många fler är på plats, är det totalt kaos i trafiken och bristen på platser är bisarr.

Fick lite Antoinette-vibbar (dom kan väl äta bakelser) av kommunikationschefens uttalande om parkeringsplatser.

Bra med återgång, men nog dags att fixa till parkeringsproblemen en gång för alla.
Citera
2026-06-08, 09:05
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlongKlang
Helt rätt.

Blir otroligt segt med folk som sitter hemma. Mycket av arbetet kräver direkt kommunikation.

Tyvärr är det som är bäst för individen(arbeta ostört) inte alltid bäst för gruppen/arbetet.

Gissar att parkeringen kommer bli det riktigt stora problemet. Det var ett rejält problem redan innan pandemin och Scania försökte sig på med en nödlösning i form av skyttelbussar mellan STC och Syd under för och eftermiddagen för att komma till rätta med platsbristen. Sen dess har det byggts ytterligare en byggnad med kontorsplatser.

Under planeringsveckorna, då många fler är på plats, är det totalt kaos i trafiken och bristen på platser är bisarr.

Fick lite Antoinette-vibbar (dom kan väl äta bakelser) av kommunikationschefens uttalande om parkeringsplatser.

Bra med återgång, men nog dags att fixa till parkeringsproblemen en gång för alla.

Kommunkiationen? Låter som du är kvar i 1800-talet. Hört talas om mail, telefon och teams?
Citera
2026-06-08, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Kommunkiationen? Låter som du är kvar i 1800-talet. Hört talas om mail, telefon och teams?

Absolut. Men det finns så många gånger när det är otroligt mycket snabbare och bättre och diskutera face-to-face.

Peka och rita på en white-board är svårt att göra på teams. På-plats-möten är också mycket mer effektiva än teams-möten (som lämpar sig bättre för informationsspridning).
Citera
2026-06-08, 09:30
Medlem
Fyfan vad omodernt och ineffektivt med arbete på plats. Grattis alla rekryterare som söker folk! Borde vara minst 90% av kontorspersonalen på Scania som vill byta jobb nu.
Citera
2026-06-08, 09:35
Medlem
Pansarbalks avatar
Citat:

Karln borde ju få sparken.

Du kan ju inte, som pressis, stå och säga att det "finns parkeringsplatser på andra sidan sjön", när "sjön" i fråga ligger flera kilometer från där den absolut största delen av all personal sitter. Den råkar bara vara där just han och ledningen sitter.

Snubben har ju ingen koll på verksamheten över huvud taget. Han förstår inte ens problemet.
Citera
2026-06-08, 09:37
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Absolut. Men det finns så många gånger när det är otroligt mycket snabbare och bättre och diskutera face-to-face.

Peka och rita på en white-board är svårt att göra på teams. På-plats-möten är också mycket mer effektiva än teams-möten (som lämpar sig bättre för informationsspridning).

Vilken bullshit, nästan alla möten jag varit på har varit totalt meningslösa. Whiteboard? Gäsp.

Citat:
Ursprungligen postat av BouleAndBeer
Fyfan vad omodernt och ineffektivt med arbete på plats. Grattis alla rekryterare som söker folk! Borde vara minst 90% av kontorspersonalen på Scania som vill byta jobb nu.

Precis. Man undrar ju var alla miljömuppar håller hus i den här frågan, de borde ju stå på barrikaderna och skrika sig fördärvade för att folk ska stanna hemma isft att köra bil till jobbet. Greta, var är du när vi behöver dig?
Citera
2026-06-08, 09:55
Medlem
Citat:

Och hur ska man kunna ha F2F när alla kollegor sitter i andra länder? Scania är numera Traton med global R&D. Du möter inte dina arbetskamrater på kontoret längre!
Senast redigerad av blondiethebeear 2026-06-08 kl. 09:58.
Citera
2026-06-08, 10:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:

Fysisk white board? Använder någon det nu för tiden? Trodde alla presentationer genomfördes med powerpoint eller digitala applikationer nu för tiden oavsett var och hur man sitter.
Kör ni griffeltavla och kulram med i eran organisation?
Citera
2026-06-08, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Fysisk white board? Använder någon det nu för tiden? Trodde alla presentationer genomfördes med powerpoint eller digitala applikationer nu för tiden oavsett var och hur man sitter.
Kör ni griffeltavla och kulram med i eran organisation?

Whiteboard används aldrig på möten där jag arbetar. Men i diskussioner/problemlösningssyfte är det rätt svårslaget.

Märks att rätt många som har åsikter om det här inte förstår hur arbetet utförs.

Jättebra att slippa bli störd när man sitter hemma, helt med på det. Jag lider av samma problem som alla andra med att få ihop vardagen med barn och aktiviteter.
Men det går inte att komma runt att mötas på plats är mycket effektivare i många fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in