Citat:
Ursprungligen postat av
MaCoeur
Ja, ett annat tips är att skriva ner allt som händer. För dagbok så kommer du ihåg lättare när du behöver förklara för t.ex. familjerätten när ni är på samarbetssamtal, din advokat, ev. möten med socialtjänst, och sedan domare. Då kan du läsa innan ev. möten för att få så vis också komma ihåg vad som hänt.
Dokumentera mycket som skrivs med mamman. Sms osv. Kan ni föra ett normalt samtal, visa på samarbete i sms i efterhand så kan du påvisa att ni kunnat bibehålla en god relation, att ni kan samarbeta om barnen osv.
Samma sak ifall hon skriver något konstigt eller dumt, så spara det också.
Ifall ni pratar i telefon så skaffa en app som spelar in samtal. Vet inte vilka appar det finns nu men för några år sedan använde jag TapeACall Pro.
Vissa saker kanske inte behövs men ifall det blir en huvudförhandling så kan det behövas.
Tingsrätten är måna om att föräldrarna ska kunna lösa det här själva så man har en s.k muntlig förberedelse innan själva huvudförhandlingen, där man försöker komma överens och bestämma något tillsammans.
Det är kort sagt ett möte hos tingsrätten där ni båda parter med era advokater träffas med en domare och jag tror en sekreterare kanske(?).
Min vårdnadstvist tog officiellt slut vid den muntliga förberedelsen, kommer inte ihåg exakt hur många möten men från tvistens början till slut tog det 1 år. Den slutade med att mamman tillslut gav med sig och gick med på delad vårdnad och gemensamt umgänge(50%). Hon insåg att hon inte hade något case och tror hon var trött på att vara i en kamp och betala dyra pengar till advokat.
Men många andra vårdnadstvister kan säkert ta 3-5 år ifall föräldrarna inte kommer överens och kämpar emot varandra.
Så läs gärna på vad muntlig förberedelse innebär. För sex år sedan var AI inte så utbrett men nu hade jag kompletterat med att skriva in hela scenariot för AI och sen fylla på med frågor.
Nu vet jag dock inte hur väl insatt AI är i vårdnadstvister, men prova ändå så får du nog ganska mycket information.
Min vårdnadstvist började bl.a. med att mamman åkte till en annan ort utan att säga till och bodde hos sina föräldrar. Och jag fick inte träffa vårt barn förrän jag flyttat ut från vår gemensamma lägenhet. Så då träffade inte barnet på fem veckor för jag ville inte åka dit och ställa till med en scen.
Hon ville bestämma allt umgänge, hur mycket jag skulle få träffa barnet osv. Helt utan grunder.
Men sedan var hon väldigt dominant och hade hett temperament under vårt förhållande.
Hon ville bestämma allt och hade stort kontrollbehov.
Och det var pga allt det här som gjorde att jag tillslut ville lämna relationen.
Jag kan försöka skriva dm till dig ifall du vill veta lite mer ingående detaljer.
Låter lite snarlikt, man fick rätta sig efter henne, hon visste bäst, och allt på hennes vis i stort sett, alltså det är detta jag menar, jag borde vara kunna be min advokat om ett möte parter emellan, så ska det nog vara löst, enda kommunikationen är ju på sms där båda försöker hitta skit på varandra, löjligt med dessa charader tycker iaf jag. Ne advokaterna vill väl det ska gå vidare givet mer kosing. Men jag har tänkt ett par dagar på att kommer båda i ett rum, inga jäkla avlyssningar, sparade chattar etc så är det snabbt löst. Vill liksom förklara att hennes kontrollerande av barnen inte är fog för ensam vårdnad, hon har inget case, vill inte hålla på i ett år, har redan missat tentor och annat pga detta, det tär