2026-06-07, 10:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Ser faktiskt ut som att DattMamon666 hör till de som "svamlar" om att hantverkarlönerna har stigit.

Men vilka är det som menar att hantverkarlönerna INTE har stigit. Finns det på allvar någon sådan?

Jag har fakturor från snickare ink moms från 2007 som ligger under 300kr per timme.

Idag hittar du inte en snickare som tar mindre än 750kr i Sthlm. Det är alltså en ökning som är runt dubbelt så hög som inflationen under samma period.

Rot-avdraget har garanterat varit en bidragande faktor. För 20 år sen var svartjobbet enormt utbrett. Sen har branschen kraftigt reglerats genom ökade krav på dokumentation, byggstandard, säkerhet etc vilket också driver upp priserna.
Citera
2026-06-07, 11:14
Medlem
DVikings avatar
Senaste befolkningsprogosen:

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/befolkningsprognos-for-sverige/

170k ökning på 10 år men minskning de kommande åren, endast 15k ökning fram till 2030. Klart det blir högtryck på bostadsmarkanden i Riket då
Citera
2026-06-07, 11:43
Medlem
Citat:
Ja, en villa då kostade kanske 800k.

Citat:
Och nu är medelpris för ett småhus ca 4 MSEK.

Citat:
Boendet var dyrare förr.
Kämpa ekbo251.
Citera
2026-06-07, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/befolkningsprognos-for-sverige/

170k ökning på 10 år men minskning de kommande åren, endast 15k ökning fram till 2030. Klart det blir högtryck på bostadsmarkanden i Riket då

En rejäl nedskrivning från SCB:s befolkningsprognos från 2014. Då skulle Sverige ha en befolkning på 12,9M år 2060. I den senaste 11,8M år 2070.

"Under första kvartalet 2026 påbörjades byggandet av 6610 nya bostäder". En årstakt på 26440 nya bostäder, får se hur detta utvecklar sig.
Citera
2026-06-07, 13:11
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
En rejäl nedskrivning från SCB:s befolkningsprognos från 2014. Då skulle Sverige ha en befolkning på 12,9M år 2060. I den senaste 11,8M år 2070.

"Under första kvartalet 2026 påbörjades byggandet av 6610 nya bostäder". En årstakt på 26440 nya bostäder, får se hur detta utvecklar sig.

Ja, det är ju intressant att det, enligt trådens ständiga clowner, råder ett extremt bubbel-FOMO-tryck på vissa delar av landet med långa köer till de få visningar som ens behöver genomföras när lägenheter och hus säljs innan de ens kommit till marknaden till rekordpriser. Dessa skribenter kanske pekar på detta som att marknaden har kommit igång och är stark, medans andra kanske ser detta som ett nytt tecken på hur folk kastar sig in i affärer de knappt räknat på.

Sätter man inte hela bostadsbyggandet i paus de kommande 5 åren kommer det att vara ett överskott av hundratusentals bostäder. Redan 30k/år är lågt och med den takten blir det stora överskott.
Citera
2026-06-07, 13:19
Medlem
Citat:

Oj vad det har gynnat oss som äger sin bostad, "senaste året" har en brf lägenhet i centrala sthlm ökat med ca 8% snitt igenom landet ca 4,4%.

Dvs detta är på 1år, dvs man slår börsen via sitt bostadsköp.
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/blygsam-okning-for-bostadsratter-villor-dyrare
Citera
2026-06-07, 13:49
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Oj vad det har gynnat oss som äger sin bostad, "senaste året" har en brf lägenhet i centrala sthlm ökat med ca 8% snitt igenom landet ca 4,4%.

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/blygsam-okning-for-bostadsratter-villor-dyrare

Uppgången i Stockholm är så stark och marknaden utgör en så pass stor del av totalen att den driver hela landets priset upp (totalt sett alltså). Nu är du förvisso en av trådens mest korkade skribenter, vilket inte är en lätt position att inta, så att du ska förstå något av vad det betyder förväntar sig nog ingen.
Citera
2026-06-07, 13:59
Medlem
Citat:

Det är ju mycket trevligt för de få som bor i absolut centralaste delarna av Stockholm
Den överväldigande majoriteten som inte bor där har gått back sedan 2022:
Vägen tillbaka till bostadsprisernas toppnoteringar 2022 är lång. Det var flera decennier sedan ett prisfall höll i sig under en lika lång period. Det visar siffror från Svensk Mäklarstatistik.

"Vi får gå tillbaka till finanskrisen i början på 1990-talet för att finna en liknande situation där priser legat under toppnivåerna såpass länge", heter det i ett pressmeddelande.

Om vi skall göra oärliga jämförelser genom att bara titta på de adresser som ökat i pris kan vi likaväl endast titta på de aktier som ökar i pris.
Nvidia har ökat ~650% sedan 2022, det är betydligt mer än vad ens de dyraste bostäder i Stockholm har ökat.

Vi får hoppas att det blir en pyspunka i denna extrema bostadsbubbla i form av ökande bostadspriser som ligger under inflationen, då kommer alla trådens "min bostad är mitt sparkonto" individer som knappt förstår ekonomi bli glada för bostadspriserna går upp och yngre kan få en chans att köpa bostad till rimliga priser (vilket skulle vara ungefär 25% av dagens pris, om vi skall se till vad som är rimligt).
Citera
2026-06-07, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Det är ju mycket trevligt för de få som bor i absolut centralaste delarna av Stockholm
Den överväldigande majoriteten som inte bor där har gått back sedan 2022:
Vägen tillbaka till bostadsprisernas toppnoteringar 2022 är lång. Det var flera decennier sedan ett prisfall höll i sig under en lika lång period. Det visar siffror från Svensk Mäklarstatistik.

"Vi får gå tillbaka till finanskrisen i början på 1990-talet för att finna en liknande situation där priser legat under toppnivåerna såpass länge", heter det i ett pressmeddelande.

Om vi skall göra oärliga jämförelser genom att bara titta på de adresser som ökat i pris kan vi likaväl endast titta på de aktier som ökar i pris.
Nvidia har ökat ~650% sedan 2022, det är betydligt mer än vad ens de dyraste bostäder i Stockholm har ökat.

Vi får hoppas att det blir en pyspunka i denna extrema bostadsbubbla i form av ökande bostadspriser som ligger under inflationen, då kommer alla trådens "min bostad är mitt sparkonto" individer som knappt förstår ekonomi bli glada för bostadspriserna går upp och yngre kan få en chans att köpa bostad till rimliga priser (vilket skulle vara ungefär 25% av dagens pris, om vi skall se till vad som är rimligt).
Du tänker lite fel, inom aktier lägger man inte alla äggen i samma korg, men det gör man inom bostäder. att du ska pricka att alla ägg går upp klara inte ens proffsen av, varav man får ett snitt. Jag lägger ut området o gatan så kan ni själva se att det jag berätta är sant.

Tar man ex vart jag bor och exakt inom mitt område)gatan) berättar man så här om utvecklingen från 2020 till idag, dvs mitt område i en relativt liten stad kan inte ensamt fått denna utveckling, det måste finns fler städer som har likande iom lokala områden, dvs man placera sitt bostadsköp som man köper rätt aktie.

Tittar man på centrala Umeå och specifikt ditt område runt Järnvägsallén, landar den totala prisökningen från början av 2020 till i dag (juni 2026) på uppskattningsvis mellan 35 % och 50 %.Detta krossar det genomsnittliga kommunsnittet och visar hur extremt starkt det centrala området har dragit ifrån

Ska man titta på faktiska försäljningar på gatan syns procenten tydligt. En större trerummare (runt 75 kvm) på Järnvägsallén 16B såldes i slutet av 2019 för 1 870 000 kr. En likvärdig trea i samma hus såldes nyligen för 2 795 000 kr.Det innebär en ren och skär värdeökning på 49,5 % på drygt sex år. Din magkänsla stämmer alltså perfekt – det centrala området har haft en mycket högre ökning än Umeå i stort.
Citera
2026-06-07, 14:30
Medlem
Citat:

Citat:

Jag ser framför mig hur allehanda kommunister iaf kommer skrika hysteriskt över bostadsbrist.
Sådant kommer lite då och då.

Citat:
Sätter man inte hela bostadsbyggandet i paus de kommande 5 åren kommer det att vara ett överskott av hundratusentals bostäder. Redan 30k/år är lågt och med den takten blir det stora överskott.
Det skulle dock kunna bli så att sådana här överges eller i vissa fall blir fritidshus.

https://www.booli.se/bostad/3112831
https://www.booli.se/bostad/3464265
https://www.booli.se/bostad/3850759
https://www.booli.se/bostad/2033738

Och istället flyttar någon till något nybygge i Stockholm.
Och om 20 år köper flanders kåk i Bromma för 30 mille. Varvid flanders som då tröttat på gamla skrotbostäder flyttar in i en större lgh i haga-tornen. Och där sitter han och tittar ut över staden och undrar hur det gick för alla bostadskrashare. Trillske köpte antagligen den billigaste BR i länet han kunde hitta medan han väntade på kraschen. Och sitter där än, och räknar på hur mycket den gått upp. Och slemhog hattar vidare i sina hemrenoverade HR med stulet byggmtrl. När han inte sitter i fängelse för att ha hotat fel person. DViking sitter i en HR i Boda och väntar på äldreboende.
Wallincus sitter i ett fritidshus utanför götet och svär över alla övervärderade bostäder, och att ingen begriper hur övervärderade dom är. Och ingen granne vågar prata med honom för ha far bara ut våldsamma oreringar över bostadpriserna.
Citera
2026-06-07, 14:47
Medlem
Citat:
Du tänker lite fel, inom aktier lägger man inte alla äggen i samma korg, men det gör man inom bostäder. att du ska pricka att alla ägg går upp klara inte ens proffsen av, varav man får ett snitt. Jag lägger ut området o gatan så kan ni själva se att det jag berätta är sant.

Tar man ex vart jag bor och exakt inom mitt område)gatan) berättar man så här om utvecklingen från 2020 till idag, dvs mitt område i en relativt liten stad kan inte ensamt fått denna utveckling, det måste finns fler städer som har likande iom lokala områden, dvs man placera sitt bostadsköp som man köper rätt aktie.

Tittar man på centrala Umeå och specifikt ditt område runt Järnvägsallén, landar den totala prisökningen från början av 2020 till i dag (juni 2026) på uppskattningsvis mellan 35 % och 50 %.Detta krossar det genomsnittliga kommunsnittet och visar hur extremt starkt det centrala området har dragit ifrån

Ska man titta på faktiska försäljningar på gatan syns procenten tydligt. En större trerummare (runt 75 kvm) på Järnvägsallén 16B såldes i slutet av 2019 för 1 870 000 kr. En likvärdig trea i samma hus såldes nyligen för 2 795 000 kr.Det innebär en ren och skär värdeökning på 49,5 % på drygt sex år. Din magkänsla stämmer alltså perfekt – det centrala området har haft en mycket högre ökning än Umeå i stort.
Låt oss analysera detta

Om man hade otrolig tur och lyckades köpa i ett specifikt område i Umeå så fick man en prisökning på 50% på 6 år ungefär.
Hur är det då om du bor på en adress som ligger utanför de få som gått upp i pris? Där har ditt värde sjunkit istället

Lägenhetspriserna i Storstockholm sjönk 1,2 procent och sjönk med 0,4 procent i Storgöteborg. I Stormalmö steg de med 0,5 procent. Villapriserna sjönk i fyra av sex regioner och mest i Storstockholm.

Säsongsjusterat steg bostadspriserna 0,2 procent.

Lägenhetspriserna steg 0,4 procent medan villapriserna steg 0,1 procent.

Totalt under 2025 steg lägenhetspriserna 0,1 procent medan villapriserna sjönk 1,1 procent.

Med prisnedgången i december ligger bostadspriserna 11,7 procent under toppnoteringarna våren 2022.

Då har du gått back istället på ditt köp...

Så absolut, om man kan se in i framtiden och lyckas köpa på i ett område som kommer öka i pris så är det bättre än vissa aktier. Men om du kan se in i framtiden så varför inte satsa på aktier istället? 650% avkastning är betydligt bättre än 50% och då är nog inte ens 650% den aktie som avkastat högst.
Jag hittade här en aktie som avkastat ~2150% sedan 2021. Det slår ett bostadsköp med hästlängder (såvida du inte tillhör den lyckligt lottade skaran som lyckades köpa på 1980-1990talet när bostäder var billiga).

Utöver detta så missar folk härinne, som vanligt, det enkla faktum att om bostadsmarknaden generellt blir 100% dyrare innebär det att ingen vinst har gjorts alls.
Säljer du din bostad för dubbla priset och måste köpa en ny bostad för dubbla dess pris så är du inte rikare, annat än på pappret.
Därför är det så väldigt konstigt att se trådens mindre begåvade individer hurra för dyrare bostäder, folk brukar generellt inte gilla saker konsumtionsvaror kostar mer men här är förhållandet det motsatta.
Citera
2026-06-07, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Låt oss analysera detta

Om man hade otrolig tur och lyckades köpa i ett specifikt område i Umeå så fick man en prisökning på 50% på 6 år ungefär.
Hur är det då om du bor på en adress som ligger utanför de få som gått upp i pris? Där har ditt värde sjunkit istället

Lägenhetspriserna i Storstockholm sjönk 1,2 procent och sjönk med 0,4 procent i Storgöteborg. I Stormalmö steg de med 0,5 procent. Villapriserna sjönk i fyra av sex regioner och mest i Storstockholm.

Säsongsjusterat steg bostadspriserna 0,2 procent.

Lägenhetspriserna steg 0,4 procent medan villapriserna steg 0,1 procent.

Totalt under 2025 steg lägenhetspriserna 0,1 procent medan villapriserna sjönk 1,1 procent.

Med prisnedgången i december ligger bostadspriserna 11,7 procent under toppnoteringarna våren 2022.

Då har du gått back istället på ditt köp...

Så absolut, om man kan se in i framtiden och lyckas köpa på i ett område som kommer öka i pris så är det bättre än vissa aktier. Men om du kan se in i framtiden så varför inte satsa på aktier istället? 650% avkastning är betydligt bättre än 50% och då är nog inte ens 650% den aktie som avkastat högst.
Jag hittade här en aktie som avkastat ~2150% sedan 2021. Det slår ett bostadsköp med hästlängder (såvida du inte tillhör den lyckligt lottade skaran som lyckades köpa på 1980-1990talet när bostäder var billiga).

Utöver detta så missar folk härinne, som vanligt, det enkla faktum att om bostadsmarknaden generellt blir 100% dyrare innebär det att ingen vinst har gjorts alls.
Säljer du din bostad för dubbla priset och måste köpa en ny bostad för dubbla dess pris så är du inte rikare, annat än på pappret.
Därför är det så väldigt konstigt att se trådens mindre begåvade individer hurra för dyrare bostäder, folk brukar generellt inte gilla saker konsumtionsvaror kostar mer men här är förhållandet det motsatta.
Men ta min historik via bostäder så inser du den är lite skrämmande och följer inga mönster mer än stora värdeökingar.
Jag sålde eldpoststigen 20 i östrsund 2020, dvs jag var tvungen o flytta dit 4år, huset hamna under dyraste sålda huset i Östersund under detta år. detta menas vinst i en mycket liten stad i utkanten o så mycket landsbyggd det går o komma. jag köper sedan en brf 3a på järnvägsallen, som jag visar, även den stiger med med 1 milj i värde, dvs sista 10 åren har enbart dessa två bostäder stigit med stora belopp, samt det är inte enda bostäder jag ägt, har 4st till o alla har stigit rejält och gett fina vinster.

Detta kan inte vara någon slump, det handlar om köp i små städer, råka ut för dessa stora värdeökingar handlar inte enbart om mig, det handlar om läget, läget o åter läget, köp efter läget o skit i allt nnat detta gäller i hela sverige. storstad som byhåla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in