Citat:
Ursprungligen postat av
hjorten16
Du tänker lite fel, inom aktier lägger man inte alla äggen i samma korg, men det gör man inom bostäder. att du ska pricka att alla ägg går upp klara inte ens proffsen av, varav man får ett snitt. Jag lägger ut området o gatan så kan ni själva se att det jag berätta är sant.
Tar man ex vart jag bor och exakt inom mitt område)gatan) berättar man så här om utvecklingen från 2020 till idag, dvs mitt område i en relativt liten stad kan inte ensamt fått denna utveckling, det måste finns fler städer som har likande iom lokala områden, dvs man placera sitt bostadsköp som man köper rätt aktie.
Tittar man på centrala Umeå och specifikt ditt område runt Järnvägsallén, landar den totala prisökningen från början av 2020 till i dag (juni 2026) på uppskattningsvis mellan 35 % och 50 %.Detta krossar det genomsnittliga kommunsnittet och visar hur extremt starkt det centrala området har dragit ifrån
Ska man titta på faktiska försäljningar på gatan syns procenten tydligt. En större trerummare (runt 75 kvm) på Järnvägsallén 16B såldes i slutet av 2019 för 1 870 000 kr. En likvärdig trea i samma hus såldes nyligen för 2 795 000 kr.Det innebär en ren och skär värdeökning på 49,5 % på drygt sex år. Din magkänsla stämmer alltså perfekt – det centrala området har haft en mycket högre ökning än Umeå i stort.
Låt oss analysera detta
Om man hade otrolig tur och lyckades köpa i ett specifikt område i Umeå så fick man en prisökning på 50% på 6 år ungefär.
Hur är det då om du bor på en adress som ligger utanför de få som gått upp i pris? Där har ditt värde sjunkit
istället
Lägenhetspriserna i Storstockholm sjönk 1,2 procent och sjönk med 0,4 procent i Storgöteborg. I Stormalmö steg de med 0,5 procent. Villapriserna sjönk i fyra av sex regioner och mest i Storstockholm.
Säsongsjusterat steg bostadspriserna 0,2 procent.
Lägenhetspriserna steg 0,4 procent medan villapriserna steg 0,1 procent.
Totalt under 2025 steg lägenhetspriserna 0,1 procent medan villapriserna sjönk 1,1 procent.
Med prisnedgången i december ligger bostadspriserna 11,7 procent under toppnoteringarna våren 2022.
Då har du gått back istället på ditt köp...
Så absolut, om man kan se in i framtiden och lyckas köpa på i ett område som kommer öka i pris så är det bättre än vissa aktier. Men om du kan se in i framtiden så varför inte satsa på aktier istället? 650% avkastning är betydligt bättre än 50% och då är nog inte ens 650% den aktie som avkastat högst.
Jag hittade
här en aktie som avkastat ~2150% sedan 2021. Det slår ett bostadsköp med hästlängder (såvida du inte tillhör den lyckligt lottade skaran som lyckades köpa på 1980-1990talet när bostäder var billiga).
Utöver detta så missar folk härinne, som vanligt, det enkla faktum att om bostadsmarknaden generellt blir 100% dyrare innebär det att ingen vinst har gjorts alls.
Säljer du din bostad för dubbla priset och måste köpa en ny bostad för dubbla dess pris så är du inte rikare, annat än på pappret.
Därför är det så väldigt konstigt att se trådens mindre begåvade individer hurra för dyrare bostäder, folk brukar generellt inte gilla saker konsumtionsvaror kostar mer men här är förhållandet det motsatta.