2026-06-07, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Men om den absoluta merparten av försäljningen är av billiga viner och öl, då borde det vara perfekt att ICA eller Coop kan sälja dessa?
Om man vill avskaffa bolaget ja.
Citera
2026-06-07, 10:27
Medlem
Har frågat förr men försöker igen, varför just 22%? Öl och vin har ju mycket lägre alkoholhalt. Vilka drycker har 22%?
Citera
2026-06-07, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Har frågat förr men försöker igen, varför just 22%? Öl och vin har ju mycket lägre alkoholhalt. Vilka drycker har 22%?
Starkvin och en del likörer.
Citera
2026-06-07, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag tror inte personalen på systembolaget håller med men egentligen så är det väl inte fel.
Går man till krogen så får man som sagt köpa alla sorter men betala mycket mer.

Att göra det för att ungdomar idag dricker för lite kanske inte var rätt sätt att säga det om man ska vara ärlig. Han skulle nog ha hållit sig till att grannländerna har detta system och att man ser att många köper fulsprit och tyskburkar.

Tanken är att om du dricker på krogen så finns det en kontroll så att unga inte ska bli för berusade. Vilket kanske fungerar sisådär, men det är iaf tanken.

Personligen så är jag emot förslaget att 18 åringar ska få köpa alkohol på systembolaget.
Citera
2026-06-07, 14:34
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkblomman
Tanken är att om du dricker på krogen så finns det en kontroll så att unga inte ska bli för berusade. Vilket kanske fungerar sisådär, men det är iaf tanken.

Personligen så är jag emot förslaget att 18 åringar ska få köpa alkohol på systembolaget.

Där har du faktiskt en poäng men håller också med om att det funkar så där då det är svårt för krogarna att hålla koll på alla i varje sällskap.
När man själv går på krogen så köper man oftast öl till hela sällskapet och nästa gång får någon annan köpa.
Länge sen jag var på krogen bara för att hinka öl ska tilläggas.
Citera
2026-06-07, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe

Somliga dessertviner, portvin, sherry och likörer ligger omkring den styrkan. Man kanske vill hålla sig på god fot med de förstagångsväljare som upprätthåller en konservativt förnäm smak?
Citera
2026-06-07, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Somliga dessertviner, portvin, sherry och likörer ligger omkring den styrkan. Man kanske vill hålla sig på god fot med de förstagångsväljare som upprätthåller en konservativt förnäm smak?
Haha ja det låter rimligt 🙂
Citera
2026-06-07, 19:07
Medlem
Vapenlicens, körkort, röstålder 18 år. Men att ta en sup? Inte i Sverige
Citera
2026-06-09, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrelevant
Du menar att man måste planera sin alkoholkonsumtion till punkt och pricka? Ingen spontan öl till grillkvällen eller möjlighet att komplettera om man glömt något?

Det var väll inte det jag sa?

Jag skrev att ditt lokala ICA skulle ha det kunderna efterfrågar i en systembolagshylla under sina ordinarie öppetider.
Inte att de skulle låsa skåpet när systembolaget stänger.
Citera
2026-06-13, 13:28
Medlem
Adolf.Shitlers avatar
Har alltid varit för att sänka åldern för att handla på systemet till 18.

Är du vuxen skall du få åtnjuta alla vuxenvärldens privelegier. Det är löjligt att du får köra bil och rösta och köpa sprit på krogen men du får fan i mig inte köpa en starköl på bolaget.

När dom ändå håller på så kan dom släppa starköl och cider och vin fritt i matbutikerna också.
Citera
2026-06-18, 23:46
Medlem
irrelevants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poltergeister
Det var väll inte det jag sa?

Jag skrev att ditt lokala ICA skulle ha det kunderna efterfrågar i en systembolagshylla under sina ordinarie öppetider.
Inte att de skulle låsa skåpet när systembolaget stänger.

Ja det låter väl rimligare. Trodde du menade att man skulle beställa och sen hämta upp dagen efter eller dylikt.
Citera
Igår, 06:46
Medlem
Jag ser inga problem med något sånt, en välkommen frihetsreform. Är man gammal nog att supa skallen av sig på krogen torde man vara gammal nog att köpa alkohol på systemet. Jag hade hellre sett en reform som tillåter försäljning av starköl osv i butik.

Däremot lär det här inte ge dem några röster. De flesta är nöjda med systembolaget, och för de som inte är det är det här inte en särskilt viktig fråga. Valfläsk mao som inte kommer ge något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in