2026-06-05, 11:04
Medlem
Hade nog inte svarat på kundkännedom inom utsatt tid...
Citera
2026-06-05, 11:05
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask
Antingen så har du mycket pengar på kontot, eller så har du skuld hos samma bank, du är då en lönsam kund. Finns en anledning till att bankmaffian rullar ut röda mattan och kysser arslet på Ryska oligarker som kommer in och vill tvätta miljardbelopp medan farmor stämplas som terrorist när hon kommer in med 500:- kontant och vill sätta in på kontot. Farmor har inga lån och är fattigpensionär, hon kostar bara pengar för bankmaffian och är således en kund bankmaffian vill bli av med.

Jag har inga lån på banken där jag har mitt vanliga lönekonto. Jag har heller inte ovanligt mycket pengar på detta konto.
Citera
2026-06-05, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse71
Bankerna idag verka se alla sina kunder som terrorister och grova brottslingar. De stänger ner mängder av konton på väldigt lösa grunder eller inga alls. Jag vet inte om det är den nuvarande regeringen som skrämt upp bankerna till den grad att de nu går "bannanas" på allt och alla. Fick sjäv min depå på Nordnet nedstängd efter en kortare semesterresa de hade tvångsålt mina fonder till en hög avgift vid en ogynasam tidpunkt. Funderar på att flytta alla mina pengar till utländska banker som N26 eller Wise då jag inte längre litar på svenska banker.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/q6vGd0/fodelsedagspengen-blev-en-mardrom

Kan det vara hennes efternamn?
Citera
2026-06-05, 11:14
Medlem
godboys avatar
Låst artikel i Aftonhoran. I alla fall så verkar det väldigt konstigt. Jag har en hel del ofrekvent Swishtrafik och inget har hänt och borde inte hända heller. Jag tar emot och skickar lite hur som helst. Ibland blir det mycket för att emellanåt inte vara något. Det kan handla om allt för att betala för något som någon annan handlat åt mig till att vi har insamling på jobbet eller för en öl.

Men om det är så illa att pengarna låses och det skett på för svag grund så borde banken få böta en miljon om dagen.
Citera
2026-06-05, 11:30
Medlem
Skalle-Per13s avatar
Inlägg #33 och ingen har skrivit att man ska använda kontanter? Ha mycket kontanter hemma och använd vid alla tillfällen det går.
Citera
2026-06-05, 11:35
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Jo jag håller med dig, men i detta fallet... EN swish på 500 från svärmormor med samma efternamn på hennes födelsedag. Det ensamt kan ju inte få ens världens dummaste AI att ana ugglor i mossen tycker man. Därför gissar jag att det legat mer bakom.

Men helt klart är att bankerna beter sig maktgalet och sen tar noll ansvar för konsekvenserna för folk som drabbas. Vad kan man göra? Dubbla bankkonton, backup med fristående kreditkort samt en kontant-reserv hemma är nog bra att börja med så man inte är helt i händerna på en enskild bank som kan släcka ner allt för en.

Frågan. Det är ju därför det måste fram om det var något mera. Men det gör det ju aldrig. Bankerna säger aldrig något ens till media. Att men ja om vi säger att svärmodern redan blivit flaggad och att pengarna kommer från en längre kedja från ett bedrägeri. Om det nu skulle vara så men icke man får bara läsa detta sedan inget mera.

Vad göra är väl att undvika ta betalning från främmande via Swish. Om man tex säljer prylar. Använda sig där av tex PayPal istället. För att inte riskera hamna i sådan där flaggning.

Detta med flera banker om det är svenska kvittar ju. De jobbar som en karttell. Blir du avstängd vad gäller Swish och sedan mobil bank-ID är du det hos alla.
Citera
2026-06-05, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Klart det ligger en hund begraven här..

Det måste det nästan göra. Nog för att bankerna sitter på för stor makt i förhållande till oss som kunder, men dystopin kan inte vara utbredd till den milda grad att de terrorstämplar en födelsedagshälsning... eller?
Citera
2026-06-05, 11:41
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirTomhamHatt
Känns som att det ligger något mer bakom än en swish på 500kr.
Förmodligen men vad?

är det reglerna som är defekta? datorsystemen som reagerar på skit? eller ljuger paret?

Pga sekretessen blir sånt här så djävla skevt, banken får inte säga vad som hänt eller triggat händelsen istället skapar det bara oro.

Citat:
Ursprungligen postat av Skalle-Per13
Inlägg #33 och ingen har skrivit att man ska använda kontanter? Ha mycket kontanter hemma och använd vid alla tillfällen det går.
vet du inte att det är bara kriminella som använder kontanter, laglydiga använder elektroniska betalmedel så staten & kapitalet kan spåra en in absurdum.

Citat:
Ursprungligen postat av .vitalicus
Det måste det nästan göra. Nog för att bankerna sitter på för stor makt i förhållande till oss som kunder, men dystopin kan inte vara utbredd till den milda grad att de terrorstämplar en födelsedagshälsning... eller?
å andra sidan, jakten på terrorister och kriminella har på vissa områden gått in absurdum
Citera
2026-06-05, 11:42
Medlem
Jag jobbar i Danmark och min bank ringer mig var 18-24 månad och ställer samma frågor varje gång:

Vilket år och månad startade jag mitt konto?
Hur mycket var den femte utgående transaktionen på (ungefär)?
Vilken är min tredje siffra av de fyra sista utav CPR-numret?

CPR är detsamma som det svenska personnumret men danskarna vänder på det hela, om jag har svenskt personnummer 197501015535 så innebär det att jag är född 1 januari 1975 i Sverige men i Danmark vänder man på det, där får man CPR-numret: 01011975-XXXX. Och de fyra sista är inte ens i närheten utav de fyra sista av mitt svenska personnummer.

Det gäller att hålla sin tunga rätt i styr om den danska banken ringer.

Så det måste ligga något annat bakom när det gäller det här fallet.
Senast redigerad av InteMuhammed 2026-06-05 kl. 11:48.
Citera
2026-06-05, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lofiboy
Sen när är 500 kr en finansiering av terror ?
Undra hur många bomber, AK-47 man kan få för 500 kr.
Eller varför inte, tvätta pengar. Få en engångsswish på 500 kr. Fyfan vilka stolpskott.
Självklart gör ju bovar och banditer på så vis att det verkligen sticker i ögonen på både dig och mig och alla på en bank. Inte så här.
Citera
2026-06-05, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag har inga lån på banken där jag har mitt vanliga lönekonto. Jag har heller inte ovanligt mycket pengar på detta konto.
Något gör du som gör dig lönsam. T.ex utlandsköp med hög växlingskurs, ISK, bankkort som du betalar för varje månad eller per transaktion och knappt använder, kreditkort. Finns massor av knep bankmaffian har för att tjäna pengar på till synes vanligt folk. Du är uppenbarligen lönsam, annars hade de kastat ut dig för länge sen.
Citera
2026-06-05, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Jo jag håller med dig, men i detta fallet... EN swish på 500 från svärmormor med samma efternamn på hennes födelsedag. Det ensamt kan ju inte få ens världens dummaste AI att ana ugglor i mossen tycker man. Därför gissar jag att det legat mer bakom.

Men helt klart är att bankerna beter sig maktgalet och sen tar noll ansvar för konsekvenserna för folk som drabbas. Vad kan man göra? Dubbla bankkonton, backup med fristående kreditkort samt en kontant-reserv hemma är nog bra att börja med så man inte är helt i händerna på en enskild bank som kan släcka ner allt för en.
Uppgifterna i artikeln är väldigt begränsade givetvis. Jag tycker inte att vi ska anta att vi får veta allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in