2026-06-04, 23:46
Medlem
På 80-talet var servostyrning inte progressiv eller "dynamisk" dvs gav mer effekt när det gick sakta men gav lika lätt styrning hela tiden något som medförde dålig vägkänsla i högre farter
Citera
2026-06-05, 04:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Bidragande till "stymotståndet" kan kanske vara att smala diagonaldäck inte sög fast så mycket vid stillastående rattvridning som radialdäck av lågprofiltyp.

Minns att på 60-talet ansågs en VW typ 1 lättstyrd jämfört med en SAAB av motsvarande årsmodell.

Största "styrsensationen" upplevde jag när jag körde en Citroen DS19.
Även "bromssensationen, var omtumlande.

Senaste "styrsensationen" upplevde jag med Citroen CX!

Omtumlande var det även att provköra Pat Moss Carlssons grupp 2 trimmade RallyBarracuda.
Vanliga Valianterna hade ungefär 6 rattvarv mellan fulla hjulutslag.
Pat Moss Carlssons RallyBarracuda hade 2½ varv - UTAN STYRSERVO.
Hon hade även en 4-stegad Getraglåda.
Årsmodellen var 1965 - första årsmodellen med skivbromsar fram(till Sverige).

Läskigaste styrningen jag upplevt är att backa med en Citroen A-modell(2CV, Dyane, AMI6/8 m fl) i hög fart och styra.
Då gäller det att hålla mycket hårt i ratten för att den inte ska slitas ur händerna.
Orsaken är den ovanliga Castervinkeln och därmed försprånget.
Sviterna av att Citroen på 2CV införde (nästan) Nollpunktstyrning.
En "vanlig" bil blir "vanligen" lugnare i styrningen då man backar - men inte 2CV!!!!
Det är riktigt att Barracuda hade skivbromsar fram som tillval så det var inte standard, det kom andra halvan av 1965 och ingick i formula S paketet liksom hårdare fjädring större motorer etc. Även modellen efter som kom 1967 hade samma upplägg.
Citera
2026-06-05, 04:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neida
På 80-talet var servostyrning inte progressiv eller "dynamisk" dvs gav mer effekt när det gick sakta men gav lika lätt styrning hela tiden något som medförde dålig vägkänsla i högre farter
Honda introducerade det i Accorden 1978, även Citroen var tidigt ute Bmw började med det 1985, även Mercedes, Audi,Opel,Toyota hade det på 80-talet så nog fanns det allt.
Senast redigerad av gur 2026-06-05 kl. 04:18.
Citera
2026-06-05, 07:44
Medlem
Vargunge1s avatar
Jag har 4 bilar utan Servo, och det går alldeles utmärkt att tuta med dem i alla situationer.
Citera
2026-06-05, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Yep, och man fick lära sig att inte hålla tummarna inne ratten, för om man körde i en ordentlig grop eller på en sten så knyckte ratten till så att den kunde slå av tummen.

Och osynkroniserade växellådor med "dubbeltramp och mellangas" . Vissa grejer har blivit bättre...
Fick man lära sig i lumpen.
När ett framhjul på en 934 hugger tag i en sten eller stubbe är det fråga om stora krafter i ratten.

Men Myrsloken hade väl styrservo?(Den stod på min tid i beredskapsgarage(bergrum)).

Lilla Klökkner (Opelliknande) gick fint utan styrservo och synkad låda!
Nog bilvärldens mjukaste ram!
Citera
2026-06-06, 11:49
Medlem
Är bara bilen uppe i full hastighet så är det väl ingen skillnad, eller ska inte vara någon skillnad över huvud taget mellan med resp utan servostyrning. Största skillnaden är när bilen rör sig väldigt långsamt som vid (fick)parkering mm.
Citera
2026-06-07, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Det fanns bilar från 80-talet som inte var utrustade med servo, som exempelvis Opel Omega GL (lanserades 1987). Volvo hade också bilar från 80-talet utan servo.

Under färd så var det för övrigt inga större bekymmer, men bilarna från den hade också en annan styrutväxling.
Å andra sidan gick Opel Kadett och Ascona aldrig att få med servo.
Själva hade vi servo på bilen i familjen 1978, en Honda Accord, det stod "Power Steering" på ratten.
Citera
2026-06-07, 13:30
Medlem
tomatlarss avatar
Har en traktor från 60 talet som jag kör ibland skulle säga att det är bara tungt att svänga när fordonet står still men med bara lite fart är det inga problem och man får bättre känsla för svängar i dessa fordon än i morderna bilar.
Citera
2026-06-07, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomatlars
Har en traktor från 60 talet som jag kör ibland skulle säga att det är bara tungt att svänga när fordonet står still men med bara lite fart är det inga problem och man får bättre känsla för svängar i dessa fordon än i morderna bilar.

Det är garanterat få bilar från 60talet som ger bättre styrkänsla eller känsla för kurvor än de flesta moderna bilar gör, och oavsett styrsystem och servo eller inte.

Det brukar då i första hand handla om i princip rena sportbilar.

Däremot gav nog majoriteten av de större jänkarna med servo en om än bekvämt lätt styrning även oftast en väldigt diffus känsla av vad hjulen höll på med
Citera
2026-06-07, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 163cm
Å andra sidan gick Opel Kadett och Ascona aldrig att få med servo.
Själva hade vi servo på bilen i familjen 1978, en Honda Accord, det stod "Power Steering" på ratten.
Gick att få på Ascona C och Kadett E så att du skriver aldrig faller hårt.
Citera
2026-06-07, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gur
Gick att få på Ascona C och Kadett E så att du skriver aldrig faller hårt.
Jobbade med försäljning 89-93 när dessa modeller var aktuella, vi hade inte styrservo i utrustningslistan, det var först på Astra och Vectra som det kom.
En hel del kunder köpte Mazda istället av just den anledningen, vi sålde flera märken.
Citera
2026-06-07, 22:52
Medlem
morbrostewarts avatar
Är man begåvad med högst mediokra biccar kan man styra utan servo utan att gråta ut i aftonpressen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in