Citat:
Ursprungligen postat av
VoktorDodka
Inte så tungt som somliga tror, det var ju standard och bara extrautrustade hade servo under lång tid. En sak som kunde vara lite jobbig var om man körde in i en refug och ratten fick eget liv.
Det fanns bilar utan servobromsar också, ungefär lika stor skillnad där.
Åsså fanns det nåt som kallades
"duoservobromsar".
Ett mellanting innan vakuumservoassistans till huvudbromscylindern infördes.
Var effektiva när man körde framåt - men näst intill farligt dåliga då man backade och behövde bromsa.
Vanligen fram på trumbromsbilar.
Dubbla hjulcylindrar medgav att man kunde vinkla bromsbackarna så att de "sögs med" vid framåtkörning - och därför mindre effektiva vid backning.