Farsan hade en 245 utan servo. Som jag minns det var det tungt men inte jättetungt att svänga.
I bland roar jag mig med att stänga av bilen och rulla och svänga. Och Dan vad tungt det är. Nu säger ni att jag har blatte-sulor på bilen men så är inte fallet. Standard 205or på 16tummare.
Farsan hade en 245 utan servo. Som jag minns det var det tungt men inte jättetungt att svänga.
I bland roar jag mig med att stänga av bilen och rulla och svänga. Och Dan vad tungt det är. Nu säger ni att jag har blatte-sulor på bilen men så är inte fallet. Standard 205or på 16tummare.
Inte så tungt på bakhjulsdrivna bilar, som på framhjulsdrivna. V4-Saaben och 99:an var tungstyrda.
Men 245 är ju en tung bil med mycket
vikt över framhjulen, den var ganska tungstyrd utan servo, minns jag.
Under vanlig körning var det inte överdrivet tungt utan servo, men att exempelvis fickparkera var en annan sak.
På 80-talet skulle jag vid något tillfälle köra en gammal lastbil utan servo, och det var fan en riktig utmaning, trots en enorm ratt.
De bilar som inte hade servo var det inga problem att styra mer än i väldigt låga hastigheter, som om man stod nästan stilla och skulle svänga samtidigt.
Men bilar med servo där servon var trasig, då jävlar blev det trögt!
På bilar utan servo så gällde det att vrida hjulen rätt vid
backning. I slutet av manövern så vred man hjulen i den
riktning man skulle köra iväg.
Nu står ungarna och vrider på hjulen stillastående.
Det blir fula fäckar på min gräsmatta
Farsan hade en 245 utan servo. Som jag minns det var det tungt men inte jättetungt att svänga.
I bland roar jag mig med att stänga av bilen och rulla och svänga. Och Dan vad tungt det är. Nu säger ni att jag har blatte-sulor på bilen men så är inte fallet. Standard 205or på 16tummare.
Hade din far 205r på sin 240?
Nä det hade han inte.
Farsan hade en 245 utan servo. Som jag minns det var det tungt men inte jättetungt att svänga.
I bland roar jag mig med att stänga av bilen och rulla och svänga. Och Dan vad tungt det är. Nu säger ni att jag har blatte-sulor på bilen men så är inte fallet. Standard 205or på 16tummare.
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Hade din far 205r på sin 240?
Nä det hade han inte.
Hur är det med läsförståelsen?
__________________
Senast redigerad av UltraSlinky 2026-06-03 kl. 22:06.