2026-06-03, 21:17
  #1
Medlem
Farsan hade en 245 utan servo. Som jag minns det var det tungt men inte jättetungt att svänga.
I bland roar jag mig med att stänga av bilen och rulla och svänga. Och Dan vad tungt det är. Nu säger ni att jag har blatte-sulor på bilen men så är inte fallet. Standard 205or på 16tummare.
Citera
2026-06-03, 21:20
  #2
Medlem
Melange5738s avatar
Nej men långsamt. Att hålla på att fickparkera efter man varit på gymmet var ganska jobbigt.
Citera
2026-06-03, 21:22
  #3
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
De kändes som att man hade en punka.
Citera
2026-06-03, 21:25
  #4
Medlem
Ja ingen orkar med det. Blir bara arg.
Citera
2026-06-03, 21:25
  #5
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Farsan hade en 245 utan servo. Som jag minns det var det tungt men inte jättetungt att svänga.
I bland roar jag mig med att stänga av bilen och rulla och svänga. Och Dan vad tungt det är. Nu säger ni att jag har blatte-sulor på bilen men så är inte fallet. Standard 205or på 16tummare.

Inte så tungt på bakhjulsdrivna bilar, som på framhjulsdrivna. V4-Saaben och 99:an var tungstyrda.
Men 245 är ju en tung bil med mycket
vikt över framhjulen, den var ganska tungstyrd utan servo, minns jag.
Citera
2026-06-03, 21:26
  #6
Bannlyst
Min Saab fungerade utmärkt utan servo.
Citera
2026-06-03, 21:28
  #7
Medlem
Stenballes avatar
Under vanlig körning var det inte överdrivet tungt utan servo, men att exempelvis fickparkera var en annan sak.
På 80-talet skulle jag vid något tillfälle köra en gammal lastbil utan servo, och det var fan en riktig utmaning, trots en enorm ratt.
Citera
2026-06-03, 21:49
  #8
Medlem
De bilar som inte hade servo var det inga problem att styra mer än i väldigt låga hastigheter, som om man stod nästan stilla och skulle svänga samtidigt.

Men bilar med servo där servon var trasig, då jävlar blev det trögt!
Citera
2026-06-03, 22:00
  #9
Medlem
På bilar utan servo så gällde det att vrida hjulen rätt vid
backning. I slutet av manövern så vred man hjulen i den
riktning man skulle köra iväg.
Nu står ungarna och vrider på hjulen stillastående.
Det blir fula fäckar på min gräsmatta
Citera
2026-06-03, 22:02
  #10
Medlem
kraftfoders avatar
Tidigt 80-tal var nästan alla bilar utan servo, ingen tänkte på det då.
-Runt 1987 hade jag servo på min nya SAAB, vilken skillnad!

Finns det fabriksnya bilar utan servo nu?
(Kanske någon Chin-Chong i Kina eller Lada Niva, men finns det utan servo på den EUropeiska marknaden 2026?)
Citera
2026-06-03, 22:03
  #11
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Farsan hade en 245 utan servo. Som jag minns det var det tungt men inte jättetungt att svänga.
I bland roar jag mig med att stänga av bilen och rulla och svänga. Och Dan vad tungt det är. Nu säger ni att jag har blatte-sulor på bilen men så är inte fallet. Standard 205or på 16tummare.

Hade din far 205r på sin 240?
Nä det hade han inte.
Citera
2026-06-03, 22:03
  #12
Avslutad
Nej verkligen inte, folk i dag är totala fittor.


Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Farsan hade en 245 utan servo. Som jag minns det var det tungt men inte jättetungt att svänga.
I bland roar jag mig med att stänga av bilen och rulla och svänga. Och Dan vad tungt det är. Nu säger ni att jag har blatte-sulor på bilen men så är inte fallet. Standard 205or på 16tummare.


Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Hade din far 205r på sin 240?
Nä det hade han inte.

Hur är det med läsförståelsen?
__________________
Senast redigerad av UltraSlinky 2026-06-03 kl. 22:06.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in