2026-06-07, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av populopidus
Visst kan det vara så, men du missar några väsentliga saker.

Om fysisk närvaro automatiskt gav bättre kunskapsöverföring borde företag med kontorsplikt konsekvent prestera bättre än företag med distribuerade team. Så ser verkligheten inte ut. Många av världens mest framgångsrika teknikföretag bygger stora delar av sin verksamhet på distansarbete.

Kunskapsöverföring handlar främst om processer, dokumentation, mentorskap och kultur. Om verksamheten faller ihop så fort en senior person inte sitter fem meter bort finns det ett större organisatoriskt problem än själva arbetsplatsen.

Argumentet om lagkänsla är också svårt att använda som generellt bevis. För vissa stärks lagkänslan av att ses på kontoret. För andra stärks motivation, fokus och livskvalitet av att slippa pendla två timmar om dagen. Resultatet blir ofta mer energi kvar till själva arbetet.

Sedan finns den ekonomiska sidan. Företag sparar kontorsyta, anställda sparar tid och resekostnader, och många upplever högre produktivitet hemma. Det är därför distansarbete inte försvunnit trots att det funnits i stor skala i flera år.

Att vissa företag skärper sina regler visar främst att de föredrar den modellen. Det bevisar inte att den är bättre. Om kontorsnärvaro gav så tydliga resultat som du antyder hade frågan varit avgjord för länge sedan. I stället ser vi att företag runt om i världen fortfarande experimenterar med allt från full distans till hybrid och kontorsplikt, just för att utfallet varierar mellan olika verksamheter och människor.
Jag missar inget väsentligt. Du jämför olika företag med varandra på ett generaliserande sätt som inte har någon relevans. Det finns tusen andra faktorer om du jämför mellan företag men ser du inom ett företag så är det, som du skriver, mätbart och enkelt att räkna ytbehov och se besparingar. Det var företagen jätteglada åt.

Vad som nu skett är att företag börjat märka av det mer svårmätbara faktorerna och korrigerar för detta.

Tiden för obegränsat hemmaarbete, fritt valt, är i praktiken över. Det är bara att gilla läget.

Och då har du dessutom ansvaret för arbetsmiljön.
Citera
2026-06-07, 10:11
Medlem
Tradens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duke-Of-Wellington
Är själv kontorsråtta och skulle säga att jag har ett "chill-jobb". När jag är hemma kan jag bokstavligen talat sitta och surfa med min vanliga dator och typ göra vad fan som helst. För detta betalar företaget en jävla massa pengar till mig och mina kollegor.

Nu får jag ändå jobbet gjort och gör mina saker. Men jag kan samtidigt vara objektiv och säga som det är. Distansarbete har fuckat up hela mänskligheten snart. Folk har blivit så jävla lata efter covid så det inte är sant. Det finns ingen puls eller dynamik i samhället på samma sätt längre. Folk kanske lägger sig klockan 01 istället för 22 eftersom de vet att de kan vakna klockan 09 halvnakna och bara starta upp datorn. De kanske sitter på sin soffa där hemma och möglar istället för att ha en rutin där man tar på sig anständiga kläder, får lite frisk luft på morgonen på väg till tåget eller bussen, ser och träffar människor på jobbet och utanför jobbet.

Det är provocerande att höra alla säga "Det funkar bra för mig". "Jag är mer effektiv nu". Kanske det, men så mycket blir lidande att det kommer leda till negativa effekter på längre sikt. Kollegorna i större enheter kan ju snart inte ens varandras namn.

Och till alla som säger att de bästa kommer sticka. Till vart? Inte ens de bästa hittar jobb längre såsom marknaden ser ut.

Problemet du beskriver har ju egentligen inte så mycket med distansarbete å göra utan är mer ett symptom på fenomenet "bullshit jobs" eller liknande..

Om vi nu ska "anstränga" oss för sakens skull (som typ Elon Musk förespråkar) genom att gå till kontoren så erkänner man ju att jobbet i sig är BS. Då kan vi väl lika gärna lägga ner dagens kapitalistiska system och skapa ett som faktiskt ger folk meningsfulla sysslor istället för att sitta å lajva kontor =))))

Så länge vi producerar digital konfetti och skickar omkring papper till höger å vänster kommer remote vara the way to go
Citera
2026-06-07, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Det är inte nödvändigtvis dig och de som har liknande upplägg som jag "stör" mig på (har du verkligen inget mer att göra så är det ju så...), utan det är dem som hävdar att de inte kan gå vidare med nästa projekt när de jobbat sina två timmar effektiv tid. Flera i tråden som uttryckt sig i det närmsta så. Scania bör vara en arbetsplats som har mycket mer att erbjuda i arbetsuppgifter än en i taget... Allt annat anser jag vara en katastrof om man ser till effektiviteten inom företaget. Kan man inte samordna start- och stopp på projekten så är det helt klart ett systemfel, någonstans. Inget företag har råd att låta sina medarbetare jobba enkom en fraktion av den betalda arbetstiden.

Det handlar också mycket om att många kräver att få jobba hemifrån vilket blir magstarkt då vi alla är hjon och företagens ägodelar. Tyvärr, är det så i praktiken. Gillar man inte detta så får man faktiskt söka sig annorstädes. Hårt, men sant.

Ok, jag kan ju till viss del hålla med dej, och förstår nu bättre vad du menar.
Det är ju förmodligen så att på exempelvis Scania och industrin i stort så finns det troligen en ganska stor grupp som i pandemin fick arbeta hemma, för valet var inte så stort.
Alltså många med inte helt optimala arbetssysslor för distansarbete tilläts sitta hemma och det blev en ”standard” på bolaget, och styrs inte av några överenskommelser i form av distansavtal/förtroendearbetstid osv.
Nu tar man omtag och styr upp arbetstiden genom att gå ut och säga att det är arbete på kontoren framgent.
Men troligen finns det dom på exempelvis Scania som har möjligheten kvar att jobba på distans beroende på tillhörighet/avdelning osv.

Exempelvis jobbar jag själv på ett företag där troligen 90% av alla anställda jobbar på plats och är väldigt styrda till tider, där även cheferna förväntas vara på plats.
Men just på min avdelning finns möjlighet till att arbeta just på distans.

Så min killgissning är att man helt enkelt vill styra upp organisationen som kanske inte är byggd för distansarbete till att återgå till det mer normala.
Distansarbete är ju inge rättighet som många tycks tro, vilket du även påtalar.
Jag kan exempelvis med en månads uppsägning av mitt distansavtal få återgå till kontoret och 8-17 arbete igen utan att ha något att säga till om.
Citera
2026-06-07, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PovelRamlar
Det låter som en smart idé. Latmaskar som vill sitta hemma i morgonrocken och jobba kommer inte bidra till innovation eller växtkraft. De flesta goda idéer bollas vid kaffeautomaten, den viktigaste informationen utbyts oplanerat när man går förbi någons rum. Även offentlig sektor borde helt gå tillbaka till arbete på kontor.
Då borde ju företag med 100 % kontorsnärvaro vara de mest innovativa. Verkligheten verkar tyvärr vara lite mer komplicerad än så.
Citera
2026-06-07, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Ingenjörer har i allmänhet inte så pass hjärndöda uppgifter som att "fylla i en lista", utan att producera något, göra utredningar, optimera processer m.m. som du säger.

Dock ska åtminstone instruktioner på vilka sådana utredningar eller optimeringar som ska göras finnas tillskrivna från överordnad, med åtminstone kotrfattade fasta mål och med åtminstone tvåveckorsuppföljning. Annars slutar det vanligtvis med olika varianter på "rulla tummarna" oavsett val av fysisk arbetsplats.

Såhär är det inom denna bransch (jag vet för att jag är chef inom fordonsindustrin):

- Det finns grejer som måste göras. Certifiering är en av de grejerna. Det innebär att en rad tester och rapporter måste utföras och presenteras till myndigheter . Detta är rutinjobb och man kan ta in vem som helst för att utföra dessa. Hur och när man gör dessa uppgifter är oftast begränsat, av uppenbara skäl.

- sen finns det utveckling av nya produkter. Här är det mycket friare händer. Du kan inom ramen av ditt arbetsområde göra nästan vad du vill. Du föreslår förbättringar av produkten som gör den billigare, bättre, lättare att montera, snyggare, ja listan är nästan oändlig. Detta jobbet tar INTE slut.

- utveckling och förbättring av processer. Tar heller aldrig slut.

Det finns ingenting som heter ”jag är klar med mina uppgifter” som tjänsteman inom fordonsindustrin. Du är tjänsteman, inte en montör. Då ska du ständigt utveckla produkten och företaget. Detta får då göras inom ramen av 8h. Att sitta hemma och ”bli klar efter 5h för att du är effektivare hemma” finns inte på kartan.

Tror du på allvar om företaget blev effektivare och mer lönsamt av hemmasittande att ledningen då skulle börja förbjuda det?
Senast redigerad av Einzelgaenger 2026-06-07 kl. 10:29.
Citera
2026-06-07, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blondiethebeear
Då borde ju företag med 100 % kontorsnärvaro vara de mest innovativa. Verkligheten verkar tyvärr vara lite mer komplicerad än så.

Tesla är ett av världens mest innovativa företag inom fordonsindustrin och de tillåter inte hemmasittande. Sen har Tesla en rad massa annat som de gör rätt, exempelvis att de inte tramsar runt med marknadsföring och liknande.
Citera
2026-06-07, 10:23
Medlem
Thyrells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVecchiaDonna
Jag tror det är så enkelt som att distansarbete eroderar forskning och utveckling.

De som vurmar för distans brukar säga hur bra det funkar för dem. Men är det bra för grupper, för organisationer, när alla sitter på var sin kammare?

Enligt min erfarenhet är det sällan gruppens stjärnor som brukar envisas med att sitta hemma. Det är de bekväma.
Det, samt att många som jobbar hemifrån är ensamma, vilket påverkar den mentala hälsan. Digitala möten kan inte ersätta de fysiska, alla gånger. Något vi lärt oss efter covid.
Citera
2026-06-07, 10:25
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
De vill fortfarande locka in folk genom att erbjuda hybrid:
https://jobs.scania.com/job/S%C3%B6dert%C3%A4lje-Simulation-Engineer-151-38/1391784933/

Gammal annons?
Citera
2026-06-07, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Gammal annons?

Ne deras hybrid modell innebär att man får sitta på deras "hybrid kontor" i city eller kungens kurva.
Citera
2026-06-07, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thyrell
Det, samt att många som jobbar hemifrån är ensamma, vilket påverkar den mentala hälsan. Digitala möten kan inte ersätta de fysiska, alla gånger. Något vi lärt oss efter covid.

Det roliga är att när mitt företag tog bort hemmasittande så var det absolut inte stjärnorna som klagade högst, utan generellt medelmåttor och lägre.
Citera
2026-06-07, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Tesla är ett av världens mest innovativa företag inom fordonsindustrin och de tillåter inte hemmasittande. Sen har Tesla en rad massa annat som de gör rätt, exempelvis att de inte tramsar runt med marknadsföring och liknande.
Om Teslas innovation beror på kontorsnärvaro borde alla företag med 100 % närvaro vara lika innovativa som Tesla. Det verkar inte riktigt fungera så.
Citera
2026-06-07, 10:33
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Gammal annons?

Kollade runt på alla Södertälje-baserade roller och där lockar de med hybrid.

Så de är ju kanske inte så konsekventa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in