Citat:
Faktum är att som du själv skriver är det mer regel än undantag att i speciellt i större organisationer är en viss tröghet, där det inte spelar någon roll hur mycket man än effektiviserar.
Vissa organisationer, statliga, kommunala exempelvis ä byggda på ett sätt som ger en naturlig tröghet.
Vet inte vad du har för jobb, men många jobb fungerar inte som du tror.
Exempelvis så vill jag tro att dom som har förtroendearbetstid samt möjlighet till distansarbete har prestation inte tid som mäts.
Exempel leverera projekt osv.
För egen del kan jag därför ha väldigt mycket under perioder, för att i andra perioder ha väldigt lugnt.
Dom som jobbar i exempelvis projektbaserade arbeten har helt andra förutsättningar än tex Försäkringskassan som stämplar igenom ärenden och mäts förmodligen på det.
Så att man uppfattar att man får mer gjort hemma är inte så konstigt. Man jobbar mer koncentrerat än på kontoret.
Vad hade du valt själv?
Jobba 4h hemma 8-12 och slippa pendling
Jobba 4h på kontoret mellan 8-17 samt pendla vilket kan vara 1-3h till för vissa.
Vissa organisationer, statliga, kommunala exempelvis ä byggda på ett sätt som ger en naturlig tröghet.
Vet inte vad du har för jobb, men många jobb fungerar inte som du tror.
Exempelvis så vill jag tro att dom som har förtroendearbetstid samt möjlighet till distansarbete har prestation inte tid som mäts.
Exempel leverera projekt osv.
För egen del kan jag därför ha väldigt mycket under perioder, för att i andra perioder ha väldigt lugnt.
Dom som jobbar i exempelvis projektbaserade arbeten har helt andra förutsättningar än tex Försäkringskassan som stämplar igenom ärenden och mäts förmodligen på det.
Så att man uppfattar att man får mer gjort hemma är inte så konstigt. Man jobbar mer koncentrerat än på kontoret.
Vad hade du valt själv?
Jobba 4h hemma 8-12 och slippa pendling
Jobba 4h på kontoret mellan 8-17 samt pendla vilket kan vara 1-3h till för vissa.
Det handlar inte om mig utan om att ett företag skall drivas så effektivt som möjligt och det är det tydligt att det inte görs med hemmafruar. Inte heller med kontorsråttor verkar det vara fallet. Okey, mitt jobb består mycket av "övervakning", eller rättare sagt om att det skall vara tyst och utan bråk på ett boende för psykiskt sjuka- och missbrukare. Jag kan sitta och surfa, se på Netflix och kolla på NHL-hockey mest hela nätterna, då jag jobbar - när det är lugnt, vill säga. Jag har det väldigt bra och jag kan inte söka upp problem, dvs. är det lugnt, så är det lugnt - då har jag inget att göra, medans på ett företag av ex. Scanias kaliber så borde ALLA hela tiden vara sysselsatta med något konstruktivt - allt annat är slöseri med resurserna. Hela tråden påvisa mängder med felaktigt bruk av resurser av hemmajobbande IT-folk.
På Scania lär det finnas otaliga projekt att jobba på så om du är färdigt med ett, gå vidare till nästa i stället för att slå dank...