2026-06-06, 18:12
  #1
Medlem
För 10 år sedan dog min klasskompis i cancer.
Hans familj var djupt religös och brukade be hela tiden att han skulle bli frisk.

Varför hjälpte inte gud honom att bli frisk?
Min farmor fick också cancer men hon blev frisk utan att jag bad till någon gud.

Någon religös som vill förklara hur detta funkar?
Min åsikt är att om gud inte besvarar ens bön så tillåter han att onda saker händer.
Religösa verkar dock inte tänka så mycket på detta och ofta hör man dom jublar åt gud endast när saker går bra, men dom beskyller aldrig gud för att han tex inte lyckas bota deras son från cancer.
Citera
2026-06-06, 18:16
  #2
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
För 10 år sedan dog min klasskompis i cancer.
Hans familj var djupt religös och brukade be hela tiden att han skulle bli frisk.

Varför hjälpte inte gud honom att bli frisk?
Min farmor fick också cancer men hon blev frisk utan att jag bad till någon gud.

Någon religös som vill förklara hur detta funkar?
Min åsikt är att om gud inte besvarar ens bön så tillåter han att onda saker händer.
Religösa verkar dock inte tänka så mycket på detta och ofta hör man dom jublar åt gud endast när saker går bra, men dom beskyller aldrig gud för att han tex inte lyckas bota deras son från cancer.

Jag är inte religiös, men det vanliga argumentet är väl: "Outgrundliga äro herrens vägar", vilket torde innebära att det finns en mening med det, men att vi människor inte är kapabla att förstå meningen.
Med det argumentet kan de förklara allt.
Citera
2026-06-06, 18:31
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
För 10 år sedan dog min klasskompis i cancer.
Hans familj var djupt religös och brukade be hela tiden att han skulle bli frisk.

Varför hjälpte inte gud honom att bli frisk?
Min farmor fick också cancer men hon blev frisk utan att jag bad till någon gud.

Någon religös som vill förklara hur detta funkar?
Min åsikt är att om gud inte besvarar ens bön så tillåter han att onda saker händer.
Religösa verkar dock inte tänka så mycket på detta och ofta hör man dom jublar åt gud endast när saker går bra, men dom beskyller aldrig gud för att han tex inte lyckas bota deras son från cancer.

Bön är bland annat ett medvetet, kärleksfullt deltagande i Guds liv. Det är som att stiga in i solens värme; du förändrar inte solen, men solen förändrar dig.

Bön är alltså inte nåt slags anden-i-flaskan verktyg som ger en tre önskningar.
__________________
Senast redigerad av Quandmeme 2026-06-06 kl. 18:42.
Citera
2026-06-06, 18:36
  #4
Medlem
Lloyd.Christmass avatar
Nu är jag inte religiös. Har svårt tro att en Gud existerar med tanke på all ondska som finns i världen och allt hemskt som tillåts ske.

Men om vi ponerar att Gud faktiskt finns... så tror jag att det handlar om att personens öde är att dö i cancer eller bli överkörd av en bil. Dennes tid är kommen helt enkelt. Dags att lämna jordelivet och möta sin Gud.
Citera
2026-06-06, 18:37
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
För 10 år sedan dog min klasskompis i cancer.
Hans familj var djupt religös och brukade be hela tiden att han skulle bli frisk.

Varför hjälpte inte gud honom att bli frisk?
Min farmor fick också cancer men hon blev frisk utan att jag bad till någon gud.

Någon religös som vill förklara hur detta funkar?
Min åsikt är att om gud inte besvarar ens bön så tillåter han att onda saker händer.
Religösa verkar dock inte tänka så mycket på detta och ofta hör man dom jublar åt gud endast när saker går bra, men dom beskyller aldrig gud för att han tex inte lyckas bota deras son från cancer.
Varför skulle Gud göra som vi vill? Hans plan kan vara oändligt mycket mer god och givande, men vi förstår det inte. Tro handlar därför mest om ödmjukhet. Att kräva vissa ingripanden för att gå med på att tro är motsatsen.
Citera
2026-06-06, 18:43
  #6
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
För 10 år sedan dog min klasskompis i cancer.
Hans familj var djupt religös och brukade be hela tiden att han skulle bli frisk.

Varför hjälpte inte gud honom att bli frisk?
Min farmor fick också cancer men hon blev frisk utan att jag bad till någon gud.

Någon religös som vill förklara hur detta funkar?
Min åsikt är att om gud inte besvarar ens bön så tillåter han att onda saker händer.
Religösa verkar dock inte tänka så mycket på detta och ofta hör man dom jublar åt gud endast när saker går bra, men dom beskyller aldrig gud för att han tex inte lyckas bota deras son från cancer.

Hur många frågor tror du gud har om människor?

”Om nu, varför……?”
Citera
2026-06-06, 18:45
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Bön är bland annat ett medvetet, kärleksfullt deltagande i Guds liv. Det är som att stiga in i solens värme; du förändrar inte solen, men solen förändrar dig.

Bön är alltså inte nåt slags anden-i-flaskan verktyg som ger en tre önskningar.

Så varför be att någon ska bli frisk då om du vet att det inte kommer göra någon skillnad?
Är det för att du själv ska få ro? För i så fall ber du ju åt dig själv.
Citera
2026-06-06, 18:46
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Precovery
Varför skulle Gud göra som vi vill? Hans plan kan vara oändligt mycket mer god och givande, men vi förstår det inte. Tro handlar därför mest om ödmjukhet. Att kräva vissa ingripanden för att gå med på att tro är motsatsen.

Ok, så hans plan var att ge barn cancer? Nice gud
Citera
2026-06-06, 19:05
  #9
Medlem
void-exes avatar
Därför att gud inte är en psykolog.
Citera
2026-06-06, 19:06
  #10
Medlem
Om, utifall, eventuellt han finns så måste han nog jämnka
Utan AIDS, eobola, etc och masssvält i afrika så hade vi nog varit 60 miljarder idag.
Inte riktigt hållbart
Tror det ligger någon annanstans - för många grodor så dör de av någon sjukdom. Det är per naturen min vän.
Lever du till 95 så grattis, eller inte?
Citera
2026-06-06, 19:09
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Ok, så hans plan var att ge barn cancer? Nice gud
Varför tror du att Gud ger folk cancer? Missade du biologin i skolan?
Citera
2026-06-06, 19:11
  #12
Medlem
karjus avatar
Jag tror på Skaparen, men är högst osäker på en Gud som hör bön osv.. och religiös är jag inte. Har dock nära och kära som är religiösa och som ber en hel del. För mig verkar det mest handla om deras egen sinnesro, även om de ber för andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in