2026-04-21, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Hjärndöd fantasi vet jag inte. Systemet har sett likadant ut under hela 2000-talet.
Det som är nytt är att fler uppnår pensionsåldern och att därmed även genomsnittsåldern har ökat. Däremot är det tveksamt om folk blivit piggare i så motto att en 70-åring idag orkar lika mycket som en 55-åring igår. Systemet har blivit underfinansierat av ovan anledningar. För att folk inte ska få ut orimligt lite i pension i förhållande till sin slutlön håller man på och gradvis höjer pensionsåldern.

Jag skulle nog säga att pengarna i princip är slut i den mån de någonsin ens existerat. En person som jobbat i hemtjänsten sedan 20-årsåldern och nu befinner sig i 60-årsåldern (28-30 tkr i lön). De kan förvänta sig den hissnande summan av 15-16 tkr före skatt i pension om de går vid 68. I annat fall runt 12 tkr före skatt om de går vid 65. Bra???

Har man inte kommit upp i mer än ingångslön efter 45 år får man faktiskt lite skylla sig själv....

Mina barn får fan högre lön än så direkt efter gymnasiet.

Men så får man väl flytta till nån avfolkningskommun med billiga hyror så klarar man sig fint på 16k också .

Nånstans för man ta lite ansvar för sitt eget liv också
Citera
2026-04-21, 19:47
Medlem
Citat:
Hjärndöd fantasi vet jag inte. Systemet har sett likadant ut under hela 2000-talet.
Någonstans runt 95 tror jag förändringarna slog igenom. Och då hade vi för första gången en inkomstpension som var i balans.

ATP som pågått sedan runt 1960 var svårt underfinansierat. Det visste man redan på 70-talet med (S) totalvägrade göra något åt saken. Och det fanns en vilja från borgarnas håll att förändringar i pensioner skulle genomföras med överenskommelse.

Så det var inte förrän med Regeringen Bildt som (S) kände sig tvungna att rätta till felen som Erlander hade infört.

Citat:
Det som är nytt är att fler uppnår pensionsåldern och att därmed även genomsnittsåldern har ökat.
Nja, att medellivslängd efter 65 har ökat har nog pågått länge. Finns väl någon data hos SCB om det.

Och dagens system klarar det. Men ska vi vara pensionärer längre så blir det ju lägre pension per månad.
Så att öka pensionsåldern är väl ingen dålig ide. Däremot bör man ju rätta till felen i arbetsmarknadslagar och fackliga rättigheter så folk kan jobba till 67.

Citat:
Däremot är det tveksamt om folk blivit piggare i så motto att en 70-åring idag orkar lika mycket som en 55-åring igår.
Det blir 3 års justering. Dvs en 68-åring nu är lika pigg som en 65 åring tidigare. Så kan det nog vara, för många tunga jobb har försvunnit.

Citat:
Systemet har blivit underfinansierat av ovan anledningar. För att folk inte ska få ut orimligt lite i pension i förhållande till sin slutlön håller man på och gradvis höjer pensionsåldern.
Det är inte underfinansierat då det kan betala ut så mycket som det får in.

Tänker man att inkomstpension + PPM är för lite så kan man spara i ISK.

Jag skulle gärna se att man tog bort dubbelbeskattningen av pensionssparande. Men överheten verkar ha hatat det avdragsgilla pensionssparande innerligt.

Citat:
Jag skulle nog säga att pengarna i princip är slut i den mån de någonsin ens existerat.
Pratat om att pengarna är slut kan bara sägas av de som har exakt 0 kunskap.

Citat:
En person som jobbat i hemtjänsten sedan 20-årsåldern och nu befinner sig i 60-årsåldern (28-30 tkr i lön). De kan förvänta sig den hissnande summan av 15-16 tkr före skatt i pension om de går vid 68. I annat fall runt 12 tkr före skatt om de går vid 65. Bra???
Dom får det dom betalat in. Det är väl utmärkt.
Citera
2026-04-22, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Beror ju på hur gammal man är. Jag är runt 50, har också 68 som riktålder.

Men kommer att gå betydligt tidigare än så

35k netto är bra, nice!
Lagen säger ju 67...
Citera
2026-04-22, 00:03
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Höjd skatt alltså. Absolut en möjlighet, men vet inte hur många som är beredd att acceptera det

Ja, om man nu vill kalla en pensionsavsättning för en skatt, men visst kan göra det. Lönekostnaden kommer öka, absolut. Sen hur det delas mellan arbetsgivare och löntagare kan man diskutera.
Citera
2026-04-22, 00:08
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Har man inte kommit upp i mer än ingångslön efter 45 år får man faktiskt lite skylla sig själv....

Mina barn får fan högre lön än så direkt efter gymnasiet.

Men så får man väl flytta till nån avfolkningskommun med billiga hyror så klarar man sig fint på 16k också .

Nånstans för man ta lite ansvar för sitt eget liv också

Beror ju på hur man ser det. Om de som vårdar våra äldre får "skylla sig själva" för att de har så kassa löner. Så kan man absolut resonera. Ett alternativ är ju att höja deras löner. Då har de kanske råd att spara lite också? Plus att de får högre pension. Dock svårt att jobba på äldreboende i Stockholm och vara bosatt i Ånge. De kanske kan jobba på distans?
Citera
2026-04-22, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Lagen säger ju 67...

Ok, det är bara en prognos om vi ska vara petig, då det formella beslutet tas ganska sent inpå

För de som är födda 68-81 är prognosen 68 år som riktålder

Att det inte skulle bli så är inte troligt, utan då lurar man bara sig själv om man planerar utifrån 67.

Sen om.det är en lag eller inte vet jag inte om jag håller med om, utan en bestämmelse.
Citera
2026-06-05, 15:17
Medlem
Har bekant som totalt ledsnat på sitt jobb.

Han fyller 64 år i augusti 2028. Då kan han ta ut allmän pension.

Om han säger upp sej i augusti 2026 - dvs två år innan pension, kan
han då ( efter karensmånader ) gå på a-kassa 14 månader sedan aktivitetsersättning dom
sista 10 månaderna ?

Har han rätt ?
Citera
2026-06-06, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_

han då ( efter karensmånader ) gå på a-kassa 14 månader sedan aktivitetsersättning dom
sista 10 månaderna ?

Har han rätt ?
Varför inte gå redan då han fyller 64? Det tänker jag göra nästa år. Du får ut rätt bra i pension från 64 och uppåt.
Citera
2026-06-06, 19:02
Medlem
Skalle-Per13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_

sista 10 månaderna ?

Har han rätt ?

Vad har han för privat pensionssparande och tillgångar? Det tillsammans med tjänstepension borde gå att leva på och då kan han tacka för sig på jobbet.
Citera
2026-06-06, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Sålde företaget i augusti 2022.
Planen var att sluta jobba då vid 50 års ålder och leva på det privata pensionssparandet.
Efter 5 månader blev jag rastlös och uttråkad i min vardag och reste iväg till värmen i 2½ månader.

Sen när jag kom hem så startade jag ett nytt företag och nu jobbar jag mer än aldrig förut. LOL

Nä det där med pension är nog inte för alla. LOL
Visst kan det vara skönt att vara ledig en månad eller tre, men sen blir det långtråkigt.
Har några bekanta som gjort som dig. En kompis till farsan sa tidigt att skulle gå vid 55. Vilket han gjorde och flyttade till Spanien.
Han fixade 6 månader sen var han tillbaka i jobb i Sverge men han fick ge sig vid 74 efter en Stroke.
En annan bekant sa också att han skulle ge sig tidigt före 50. Ekonomiskt skulle han klara det räknas emellanåt som miljardär. Men nu har han passerat 60 och fortsätter driva flera företag.
Själv är jag vanlig löntagare, fyller snart 60 och skulle nog kunna gå hem när som helst.
Men nu bygger jag upp en ny avdelning och är mentor till en hel bunt trevliga ungdommar( mellan 35-45), har inte nånsin haft så kul på jobbet så frågan är om man vill gå hem vid 67?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in