Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Hjärndöd fantasi vet jag inte. Systemet har sett likadant ut under hela 2000-talet.
Någonstans runt 95 tror jag förändringarna slog igenom. Och då hade vi för första gången en inkomstpension som var i balans.
ATP som pågått sedan runt 1960 var svårt underfinansierat. Det visste man redan på 70-talet med (S) totalvägrade göra något åt saken. Och det fanns en vilja från borgarnas håll att förändringar i pensioner skulle genomföras med överenskommelse.
Så det var inte förrän med Regeringen Bildt som (S) kände sig tvungna att rätta till felen som Erlander hade infört.
Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Det som är nytt är att fler uppnår pensionsåldern och att därmed även genomsnittsåldern har ökat.
Nja, att medellivslängd efter 65 har ökat har nog pågått länge. Finns väl någon data hos SCB om det.
Och dagens system klarar det. Men ska vi vara pensionärer längre så blir det ju lägre pension per månad.
Så att öka pensionsåldern är väl ingen dålig ide. Däremot bör man ju rätta till felen i arbetsmarknadslagar och fackliga rättigheter så folk kan jobba till 67.
Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Däremot är det tveksamt om folk blivit piggare i så motto att en 70-åring idag orkar lika mycket som en 55-åring igår.
Det blir 3 års justering. Dvs en 68-åring nu är lika pigg som en 65 åring tidigare. Så kan det nog vara, för många tunga jobb har försvunnit.
Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Systemet har blivit underfinansierat av ovan anledningar. För att folk inte ska få ut orimligt lite i pension i förhållande till sin slutlön håller man på och gradvis höjer pensionsåldern.
Det är inte underfinansierat då det kan betala ut så mycket som det får in.
Tänker man att inkomstpension + PPM är för lite så kan man spara i ISK.
Jag skulle gärna se att man tog bort dubbelbeskattningen av pensionssparande. Men överheten verkar ha hatat det avdragsgilla pensionssparande innerligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Jag skulle nog säga att pengarna i princip är slut i den mån de någonsin ens existerat.
Pratat om att pengarna är slut kan bara sägas av de som har exakt 0 kunskap.
Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
En person som jobbat i hemtjänsten sedan 20-årsåldern och nu befinner sig i 60-årsåldern (28-30 tkr i lön). De kan förvänta sig den hissnande summan av 15-16 tkr före skatt i pension om de går vid 68. I annat fall runt 12 tkr före skatt om de går vid 65. Bra???
Dom får det dom betalat in. Det är väl utmärkt.