2026-03-28, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Det stämmer, från och med den månad du fyller 63 kan du ta ut en väldigt låg pension. Efter 4 år så får du mer. Jag har sparat en del pengar i fonder och aktier och har inga problem att leva på 7000 i månaden. Nu på morgonen tog jag mig en promenad på Medelhavets strand och njöt av friheten. 😎
Man får väl inte mer i pension när man blir äldre om man går i pension vid 63.... Morsan fick inte det.
Citera
2026-03-28, 23:21
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Ok, surt, men då borde du också kunna få garantipension istället, och definitivt bostadsbidrag.

Heltid och tjänstepension måste man fan ha haft om det ska bli en bra pension

Jag köpte min lägenhet för 30 år sen och den är betald sedan länge. Sen har jag ett litet extraknäck som jag kan göra när jag känner för det. Kul, enkelt och bra betalt, så det går ingen nöd på mig...
Citera
2026-03-28, 23:31
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Man får väl inte mer i pension när man blir äldre om man går i pension vid 63.... Morsan fick inte det.

Jag gick in på minPension.se och enligt den så skulle jag få avsevärt mer om 4 år. Hoppas att de inte har lurat Mig...
Citera
2026-03-29, 00:05
Medlem
Citat:
Jag gick in på minPension.se och enligt den så skulle jag få avsevärt mer om 4 år. Hoppas att de inte har lurat Mig...
Kollade själv pensionsmyndighetens sida. Knappt en 4/1 del vid 63 3/4 delar vid 64.
Verkar vara fel på minPension.se nu, går inte att logga in...
Citera
2026-03-29, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Garantipension i kombination med bostadsbidrag gör att man kommer upp i ganska liknande inkomster som många som jobbat hårt hela livet, men som då haft dåliga löner etc.

Lite orättvist, men blir så för i grunden vill vi inte någon ska leva på gatan hur misslyckad man än är som person och förmåga att försörja sig.
Man får inte bostadstillägg från man är 67 år. Om det är ens riktålder.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Jo faktiskt så stiger den några år när man är 67 år. Plus att man får lägre skatt och även kan söka bostadstillägg.

Man kan gå in på Pensionsmyndigheten och Orange kuvertet. Där kan man se vad prognosen för ens pension är vid olika ålder beroende när man börjar ta ut den. De har systemunderhåll nu i helgen så ni kommer kanske inte in nu men prova senare i så fall.
Citera
2026-03-29, 00:27
Medlem
Citat:
Jag köpte min lägenhet för 30 år sen och den är betald sedan länge. Sen har jag ett litet extraknäck som jag kan göra när jag känner för det. Kul, enkelt och bra betalt, så det går ingen nöd på mig...

Ok, gött!
Citera
2026-03-29, 01:03
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Tydligen kommer (S) gå till val på att garantipension och eventuelka hyresbidrag ska kunna tas ut även om pensionären flyttar till forna hemland som tex USA eller Sudan. Undrar hur väljarna kommer ställa sig till detta.
Citera
2026-03-29, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallbarhetnolla
Tydligen kommer (S) gå till val på att garantipension och eventuelka hyresbidrag ska kunna tas ut även om pensionären flyttar till forna hemland som tex USA eller Sudan. Undrar hur väljarna kommer ställa sig till detta.

Låter ju helt sinnessjukt slöseri med skattepengar, men ur en sosses synvinkel är det helt logiskt, då det gynnar deras väljarkår och således de själva. En sosse kommer alltid i alla lägen gynna makten före landets befolkning.

De skulle dra en atombomb i Flen om det garanterade dem vinst i valet. Utan att tveka en sekund.
Citera
2026-03-29, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallbarhetnolla

Det vinner nog socialdemokraterna på, det gör att alla svenskar kan flytta bort från eländet.
Citera
2026-03-29, 10:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Gick vid 41, sex år sedan!!!!!

Jobbat stenhårti 23 år och kan nu njuta resten av livet!🎉
Fan vad skönt, grattis! Hur stort sparkapital hade du när du lämnade ekorrhjulet?
Citera
2026-03-29, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 555-553
Fan vad skönt, grattis! Hur stort sparkapital hade du när du lämnade ekorrhjulet?

Väldigt mycket pengar!

Var bla delägare i ett techbolag som blev uppköpt.
Citera
2026-03-29, 14:16
Medlem
Ludvig.Rudolfs avatar
Lämnade ekorrhjulet när jag var 57 och levde på besparingar i några år tills jag kunde börja plocka ut pensionen. Ångrar ingenting, trots att detta gav mig lite lägre pension.

Att vara pensionär är en enorm frihet. Wow! Som att ha semester livet ut. Är dessutom helt skuldfri och har en rejäl slant på banken, så jag kan unna mig resor och annan lyx.

Ni som har möjlighet, gå i pension så tidigt som möjligt! Livet är för kort för att man ska löneslava tills man trillar av pinn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in