2026-03-30, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ddagen
Jag gick förra året som 63-åring. Lever gott både här i Spanien och hemma i Stockholm. Min sambo går i pension efter sommaren och vi kommer vara här i Spanien vinterhalvåret och sommarmånaderna hemma i Sverige. Sedan kommer man under vinterhalvåret åka hem ett par svängar, tex över jul i år. Ser ram emot att komma hem till mörkret några veckor, glida in på Bistro Bohem och avnjuta några glas rött och titta på de utschasade människorna som går förbi. Även kul att träffa barn och barnbarn.

Rekommenderar som tidigare skribenter skrivit, se till att ha en rejäl sudd undanlagt. Jag har valt fysiskt guld.

Du lever mitt drömliv! Har lite samma planer, att gå strax efter 60 och pendla mellan Sverige och ett annat varmare land. Hur mycket kapital uppskattar du att man behöver leva ett drägligt liv livet ut? Jag är en bit under 50 och hoppas på en bra utveckling på min tjänstepension samt att komma ned till en låg skuldsättning på huset. Jag är visserligen en av dem som trivs med mitt jobb och min vardag men drömmer ändå om att vara helt fri.
Citera
2026-03-30, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Du lever mitt drömliv! Har lite samma planer, att gå strax efter 60 och pendla mellan Sverige och ett annat varmare land. Hur mycket kapital uppskattar du att man behöver leva ett drägligt liv livet ut? Jag är en bit under 50 och hoppas på en bra utveckling på min tjänstepension samt att komma ned till en låg skuldsättning på huset. Jag är visserligen en av dem som trivs med mitt jobb och min vardag men drömmer ändå om att vara helt fri.

Tack! ja jag lever gott och måste erkänna att det ibland är svårt att ta till sig att man aldrig mer måste jobba för att försörja sig. Jag saknar faktiskt kunskapen att bedöma hur mycket kapital man behöver för ett långt liv i bekvämlighet.

Jag är dock av den uppfattningen att man som ett första steg måste se till att man inte är skuldsatt öht. Jag tror att det monetära systemet världen levt under sedan 1944 är på väg nå vägs ende. De som ser vartåt det barkar kommer vara de som står starka. Vilka är då dessa? De som äger sk. Hard Assets, mao guld, silver odlingsbar mark osv. alltså sådant som alltid kommer efterfrågas.

Jag är verkligen inte rätt person att fälla profetior, det skall påpekas. Det finns en bra skribent här på forumet som går under namnet "Bajssprutan", denne är personen som frågan bör ställas till. Denne verkar vara otroligt kunnig och seriös i sina inlägg.
Citera
2026-03-30, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Hade en diskussion vid en träff idag där jag frågade när de andra tänkt att pensionera sig. Svaren varierade, man kunde skönja att en del har ganska stressiga arbeten och det är roligt/inte roligt medan andra trivs bra med sina arbeten överlag och gärna vill fortsätta med det.

Således, ni gissar nog att de med stressiga arbeten, kanske tungt ansvar, upplever mer turbulens, ofta då jobbar med människor. De vill gärna pensionera sig tidigt, dvs 65-68 år.

De som däremot trivs nästan jämt på jobbet, som har en bra arbetsro och gör sådant som de tycker är roligt, de vill helst aldrig sluta jobba men kunde tänka sig att vara lediga mera. Men ja, sluta jobba så sent som möjligt. De kunde tänka sig sluta vid 70-85 års ålder.

Ingen sa något om att pensionera sig tidigare, dvs förtidspensionera sig men det beror nog på att ingen var egentligen sjuklig av sig. Jag tror att de som vill förtidspensionera sig har allmänt jobbiga liv, det blir tungt både i arbetslivet och i vardagen och de känner att när de kommer bli 60+ så orkar de inte längre.

I den här diskussionen fanns ingen tanke på hur ekonomin blir. Men jag har jämfört min egen ekonomi om jag pensionerar mig i olika åldrar och det skiljer tiotusentals kr i pension mellan alternativen. Jag inser att jag kommer inte kunna behålla min levnadsstandard om jag pensionerar mig tidigt, pensionsinkomsten jag får då räcker inte till det liv jag vill leva.

Så själv vill jag jobba så länge som möjligt, kanske pensionera mig vid 72 år, men kanske då även bara börja trappa ner lite och jobba färre timmar. Anledningen är att då har jag ekonomi att leva precis det liv jag vill göra. Jag kan inte vara turist på heltid, men vem orkar det liksom? Man behöver variera och göra lite av varje.

Jag inbillar mig också att jag kommer bli över 95 år gammal, detta är eftersom jag sett hur gamla mina släktingar blivit. Redan på 1800-talet så blev en majoritet av mina släktingar över 90 år gamla. Så gissningvis om jag sköter min hälsa så har jag gener för ett aktivt liv upp till 85-90 år, sedan får jag väl sitta på en gungstol och spana på tv-serier.
Jag känner inte igen analysen du gör genom att jag personligen inte passar in i den. Jag var nyligt på möte med pensionsförvaltaren av de fribrev jag har från ett äldre avtal med syfte att vi skulle kunna sluta jobba vid 60.

Har aldrig varit någon karriärist, jobba har jag gjort för att finansiera min fritid. För över 30 år sedan fick jag ett jobb som ger mycket av båda, finans och fritid. Har bara jobbat 22 veckor om året i över 30 år. Så i större delen av mitt liv ha jag ändå varit ledig från jobb. Att sluta jobba innebär ingen större förändring, bara mer frihet. I analysen med förvaltaren så kunde vi konstatera att jag kommer att ha en pension överstigande svensk medianinkomst upp till jag blir 80, sedan lite mindre livet ut. Dessutom är min totala boendekostnad i villan under 4500/mån, helt skuldfri.

Får ibland frågan om vad jag ska göra då? Jisses, frågeställarna kan inte ha det särskilt innehållsrikt på fritiden. Har de tänkt dö på jobbet? Mitt korta svar till deras fråga är; inte gå på jobbet, vara fri.

Dit sista stycke känner jag dock igen mig i, mycket väl. 100+ har inte varit helt ovanligt och 90+ det normala, borträknat de som dog ung av olyckor.
Citera
2026-03-30, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Hade en diskussion vid en träff idag där jag frågade när de andra tänkt att pensionera sig. Svaren varierade, man kunde skönja att en del har ganska stressiga arbeten och det är roligt/inte roligt medan andra trivs bra med sina arbeten överlag och gärna vill fortsätta med det.

Således, ni gissar nog att de med stressiga arbeten, kanske tungt ansvar, upplever mer turbulens, ofta då jobbar med människor. De vill gärna pensionera sig tidigt, dvs 65-68 år.

De som däremot trivs nästan jämt på jobbet, som har en bra arbetsro och gör sådant som de tycker är roligt, de vill helst aldrig sluta jobba men kunde tänka sig att vara lediga mera. Men ja, sluta jobba så sent som möjligt. De kunde tänka sig sluta vid 70-85 års ålder.

Ingen sa något om att pensionera sig tidigare, dvs förtidspensionera sig men det beror nog på att ingen var egentligen sjuklig av sig. Jag tror att de som vill förtidspensionera sig har allmänt jobbiga liv, det blir tungt både i arbetslivet och i vardagen och de känner att när de kommer bli 60+ så orkar de inte längre.

I den här diskussionen fanns ingen tanke på hur ekonomin blir. Men jag har jämfört min egen ekonomi om jag pensionerar mig i olika åldrar och det skiljer tiotusentals kr i pension mellan alternativen. Jag inser att jag kommer inte kunna behålla min levnadsstandard om jag pensionerar mig tidigt, pensionsinkomsten jag får då räcker inte till det liv jag vill leva.

Så själv vill jag jobba så länge som möjligt, kanske pensionera mig vid 72 år, men kanske då även bara börja trappa ner lite och jobba färre timmar. Anledningen är att då har jag ekonomi att leva precis det liv jag vill göra. Jag kan inte vara turist på heltid, men vem orkar det liksom? Man behöver variera och göra lite av varje.

Jag inbillar mig också att jag kommer bli över 95 år gammal, detta är eftersom jag sett hur gamla mina släktingar blivit. Redan på 1800-talet så blev en majoritet av mina släktingar över 90 år gamla. Så gissningvis om jag sköter min hälsa så har jag gener för ett aktivt liv upp till 85-90 år, sedan får jag väl sitta på en gungstol och spana på tv-serier.

Intressant!

Jag planerar att gå vid 61 då jag har möjlighet till det, och ekonomiskt kommer jag att ha mer pengar än nu att röra mig med (då utgifterna minskar), så har inget behov av att jobba längre än så.

Har inte något speciellt stressigt jobb, om än högt tempo, och trivs väldigt bra. Men vill likväl njuta av min pension tidigt. Och min fru jobbar 8-10 år till efter mig, så ekonomiskt är det inga problem.

I min släkt är det snarare 50% chans att dö innan 65....
Citera
2026-03-30, 14:34
Medlem
Nu är jag lyckligt arbetslös 60+ och förväntar mig inte att få jobb innan pensionen. Men det vore inte en katastrof.
Har man bara sparat och investerat räcker det med a-kassa och f-kassa fram till pensionen.
Räkna på vad du behöver. Är du dyr i drift får du jobba längre. Det är ett val.
Citera
2026-03-30, 18:31
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Är det garantipension du tänker du ska få om fyra år? Är du 67 då? Annars förstår jag inte vad du menar?

Jag vet inte vad det är för slags pension. Jag kollade på minPension och där stod det att jag kommer att få 14 050 i månaden från och med 67. Inte så mycket men mer än tillräckligt för Mig...
Citera
2026-03-30, 19:51
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Jag vet inte vad det är för slags pension. Jag kollade på minPension och där stod det att jag kommer att få 14 050 i månaden från och med 67. Inte så mycket men mer än tillräckligt för Mig...
Om du jobbar till 67 ja. Eller garantipension. Ring pensionsmyndigheten och fråga.
Senast redigerad av TaxenSixten 2026-03-30 kl. 19:54.
Citera
2026-03-30, 23:09
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Om du jobbar till 67 ja. Eller garantipension. Ring pensionsmyndigheten och fråga.

Oj då! Jag tolkade det som det jag kommer att få när jag fyller 67 utan att jobba vidare. Jag har ju redan börjat ta ut min pension. Hmm, kanske bäst att jag ringer och kollar. Tack för tipset!
Citera
2026-03-31, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p125
Nu är jag lyckligt arbetslös 60+ och förväntar mig inte att få jobb innan pensionen. Men det vore inte en katastrof.
Har man bara sparat och investerat räcker det med a-kassa och f-kassa fram till pensionen.
Räkna på vad du behöver. Är du dyr i drift får du jobba längre. Det är ett val.
Den ersättningen försvinner snabbt nu till 5-6000 kr/mån med nuvarande sänkning. Det överlever ingen på. Får själv gå i förtid för att få en försörjning jag kan överleva på. Hade egentligen tänkt jobba till minst 70 år och det är ju egentligen fortfarande möjligt om man får ett okej jobb igen. Men tvingas nu att ta ut pension i förskott vilket kommer ge en livslång dålig pension.
Citera
2026-03-31, 13:18
Medlem
ormbitens avatar
Sålde företaget i augusti 2022.
Planen var att sluta jobba då vid 50 års ålder och leva på det privata pensionssparandet.
Efter 5 månader blev jag rastlös och uttråkad i min vardag och reste iväg till värmen i 2½ månader.

Sen när jag kom hem så startade jag ett nytt företag och nu jobbar jag mer än aldrig förut. LOL

Nä det där med pension är nog inte för alla. LOL
Visst kan det vara skönt att vara ledig en månad eller tre, men sen blir det långtråkigt.
Citera
2026-03-31, 13:54
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Sålde företaget i augusti 2022.
Planen var att sluta jobba då vid 50 års ålder och leva på det privata pensionssparandet.
Efter 5 månader blev jag rastlös och uttråkad i min vardag och reste iväg till värmen i 2½ månader.

Sen när jag kom hem så startade jag ett nytt företag och nu jobbar jag mer än aldrig förut. LOL

Nä det där med pension är nog inte för alla. LOL
Visst kan det vara skönt att vara ledig en månad eller tre, men sen blir det långtråkigt.

Fast privat pension kan du inte "plocka av" vid 50 års ålder. Faktum är att du inte kan få någon pension vid 50 års ålder så ditt inlägg låter skumt?

Du måste helt enkelt har semestrat på eget privat kapital?

Edit: Läste fel.. sålde företaget Sorry!
Senast redigerad av CanisMinor 2026-03-31 kl. 14:01.
Citera
2026-03-31, 16:45
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:

Jo, Du har rätt! Jag ringde och frågade. 14 050 får🐑 jag om jag skulle jobba till 67. Om jag bara fortsätter att lyfta den här pensionen så får jag bara 13 300. Oj, vilket svårt val 🐳 jag har nu!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in